Regeringens förslag om A-traktorer: största risken för ungdomar kvarstår
– Det är utmärkt att bälteskrav införs, men det löser inte det akuta problemet med manipuleringen. Regeringen bör omedelbart uppdra åt Transportstyrelsen att täppa till den lucka som uppstod i samband med regeländringen 2020 och som lett till den omfattande trimningen. Tekniska krav bör skyndsamt komma på plats för att förhindra allvarliga olyckor, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Sedan nya regler infördes år 2020 har antalet A-traktorer ökat kraftigt. En effekt av regeländringen är att det blivit enklare att trimma A-traktorerna till olagliga hastigheter. Ungdomar som inte gått någon utbildning för att köra bil skadas svårt eller riskerar omkomma i olyckor med manipulerade fordon.
– Vi vidhåller att stat och myndighet måste ta sitt ansvar när det gäller våra unga. Det är uppenbart att dagens regelverk utsätter ungdomar för livsfara, säger Tony Gunnarsson.
Numera räcker det med en elektronisk begränsning av hastigheten på A-traktorer, vilket gjort det lättare att bygga om nyare bilar till A-traktorer och lett till en stor ökning av antalet sådana fordon. För att trimma fordonen krävdes tidigare en mekanisk förändring. Den elektroniska begränsningen är lättare att kringgå samtidigt som besiktning och polis har svårt att upptäcka och bevisa att så skett.
Riksförbundet M Sverige är också kritiska till att regeringen inte höjer den lagliga hastigheten från 30 till 40 eller 45 kilometer i timmen.
– Det framstår som orättvist att alla laglydiga skötsamma förare bara får köra i 30, samtidigt som man inte skarpare agerar mot de som trimmar upp sina A-traktorer till att kunna köra i extrema och livsfarliga hastigheter. Incitamenten att fuska skulle minska om A-traktorerna fick köra i 45 precis som moped klass 1 och mopedbil. Hastighetsbegränsningar på 30 kilometer i timmen stoppar upp trafiken, stressar a-traktorförarna och ökar risken för upphinnandeolyckor, säger Tony Gunnarsson.
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum