Rekordfart i butiksexpansionen 29 avtal om nya lägen klara

Lidl som under verksamhetsåret 2017 skrev avtal om 24 nya lägen och öppnade flera nya butiker, håller fortsatt hög expansionstakt. Sedan den 1 mars har Lidl tecknat ytterligare 5 nya avtal om butikslägen runt om i landet. Idag finns 172 Lidl-butiker i Sverige, en siffra som år 2020 ska bli 200. På längre sikt är målet 300 butiker i Sverige.

Lidl ökar omsättningen år från år och växer snabbast av alla inom dagligvarubranschen. År 2020 ska 200 Lidl-butiker finnas i Sverige och på sikt är målet satt till 300 butiker. Under verksamhetsåret 2017 tecknades 24 avtal om lägen.

Sedan den 1 mars har ytterligare fem nya lägen tecknats i Älmhult, Vårby, Solna, Partille och Växjö. De nya butiksetableringarna finns både i egna nybyggda fastigheter och i inhyrda i externa fastighetsägares och är fristående, på handelsplatser och i citymiljö.

- Vi fortsätter expandera i snabb takt och kommer de närmsta åren teckna ännu fler avtal, bygga mer och öppna flertalet butiker för att fler i landet ska kunna ta del av vårt erbjudande ”högsta kvalitet till bästa pris”, säger Johan Augustsson fastighetsdirektör Lidl Sverige. Vår strategi är att finnas tillgängliga där människor bor, arbetar och rör sig.

Förutom nyetableringarna jobbar Lidl aktivt med bland annat omlokaliseringar och upprustning av butiker, ett nytt tredje centrallager i Örebro, utbyggnad av lagret i Rosersberg och byggnationen av ett nytt huvudkontor i Barkarby har påbörjats.

Lidl ställer hårda miljö- och kvalitetskrav på sina leverantörer och 42 procent av varorna i butikerna kommer direkt från svenska leverantörer.  Lidl är den enda livsmedelskedjan i Sverige som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten och butiken i Växjö vann priset världens grönaste nya handelsbyggnad på BREEAM Awards 2017.

- Vi tar alltid stor hänsyn till miljö och klimat i form av hållbara och innovativa lösningar, oavsett om vi bygger själva eller om vi etablerar oss i befintliga lokaler, stadsdelscentrum eller köpcentrum som hyresgäster, avslutar Johan Augustsson.

Nya butikslägen klara 2017

• Uppsala, Boländerna
  • Kristianstad, C4 Shopping
  • Stenungsund, Spekeröd