Lidl Sverige

Rekordfart i butiksexpansionen 29 avtal om nya lägen klara

Dela

Lidl som under verksamhetsåret 2017 skrev avtal om 24 nya lägen och öppnade flera nya butiker, håller fortsatt hög expansionstakt. Sedan den 1 mars har Lidl tecknat ytterligare 5 nya avtal om butikslägen runt om i landet. Idag finns 172 Lidl-butiker i Sverige, en siffra som år 2020 ska bli 200. På längre sikt är målet 300 butiker i Sverige.

Lidl ökar omsättningen år från år och växer snabbast av alla inom dagligvarubranschen. År 2020 ska 200 Lidl-butiker finnas i Sverige och på sikt är målet satt till 300 butiker. Under verksamhetsåret 2017 tecknades 24 avtal om lägen.

Sedan den 1 mars har ytterligare fem nya lägen tecknats i Älmhult, Vårby, Solna, Partille och Växjö. De nya butiksetableringarna finns både i egna nybyggda fastigheter och i inhyrda i externa fastighetsägares och är fristående, på handelsplatser och i citymiljö.

- Vi fortsätter expandera i snabb takt och kommer de närmsta åren teckna ännu fler avtal, bygga mer och öppna flertalet butiker för att fler i landet ska kunna ta del av vårt erbjudande ”högsta kvalitet till bästa pris”, säger Johan Augustsson fastighetsdirektör Lidl Sverige. Vår strategi är att finnas tillgängliga där människor bor, arbetar och rör sig.

Förutom nyetableringarna jobbar Lidl aktivt med bland annat omlokaliseringar och upprustning av butiker, ett nytt tredje centrallager i Örebro, utbyggnad av lagret i Rosersberg och byggnationen av ett nytt huvudkontor i Barkarby har påbörjats.

Lidl ställer hårda miljö- och kvalitetskrav på sina leverantörer och 42 procent av varorna i butikerna kommer direkt från svenska leverantörer.  Lidl är den enda livsmedelskedjan i Sverige som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten och butiken i Växjö vann priset världens grönaste nya handelsbyggnad på BREEAM Awards 2017.

- Vi tar alltid stor hänsyn till miljö och klimat i form av hållbara och innovativa lösningar, oavsett om vi bygger själva eller om vi etablerar oss i befintliga lokaler, stadsdelscentrum eller köpcentrum som hyresgäster, avslutar Johan Augustsson.

Nya butikslägen klara 2017

  • Göteborg, Kungsgatan
  • Göteborg, Nordstan
  • Göteborg, Frölunda
  • Huskvarna
  • Mölndal
  • Järfälla, Barkarby
  • Mora, Noret
  • Västerås, Erikslund
  • Helsingborg, Råå Center
  • Malmö, Caroli
  • Malmö, Västra Hamnen
  • Örebro, Rynninge
  • Svedala
  • Töcksfors
  • Stockholm, Östermalmstorg
  • Strängnäs, Solberga
  • Sigtuna Stadsängar
  • Visby, Skarphäll
  • Halmstad, Tegelbruket
  • Norrköping, Klockaretorpet
  • Karlskoga, Saxlyckevägen
  • Uppsala, Boländerna
  • Kristianstad, C4 Shopping
  • Stenungsund, Spekeröd

Nya butikslägen klara verksamhetsåret 2018 (från 1 mars)

  • Växjö
  • Partille
  • Älmhult
  • Vårby
  • Solna

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Lidl Kungsängen
Lidl Kungsängen
Ladda ned bild
Rekordfart i butiksexpansionen 29 avtal om nya lägen klara
Rekordfart i butiksexpansionen 29 avtal om nya lägen klara
Ladda ned bild

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 170 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 3 600 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 etablerar vi även ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl lanserar nytt kommunikationskoncept – Allt annat är olidligt3.5.2018 08:36Pressmeddelande

I år firar Lidl 15 år i Sverige och har sedan inträdet på den svenska marknaden haft en tydlig utmanarroll. Lidl har idag bäst omsättningsutveckling i branschen och siktar på att ta ytterligare marknadsandelar. Bland annat genom det nya kommunikationskonceptet, ”Allt annat är olidligt”, som syftar till att öka medvetenheten hos svenskarna för hur Lidl faktiskt kan erbjuda högsta kvalitet till bästa pris.

Återkallande av älgsalami26.4.2018 14:02Pressmeddelande

Lidl återkallar älgsalami av märket Dulano Återkallande pga. risk för bitar av metallbitar i produkten Artikel: Dulano Älgsalami, 200 g Bäst före: 11-08-2018 samt 17-07-2018 EAN: 7331982032561 Problem: Eftersom det inte kan uteslutas att ovan nämnd produkt kan innehålla små bitar av metall uppmanas konsumenten att avstå från att förtära produkten. Återkallelsen gäller enbart produkten med bäst-före datum 11-08-2018 och 17-07-2018. Åtgärd: Lidl Sverige KB har själv vidtagit åtgärder i avsikt att dra bort produkten med ovan nämnda bäst-före datum från marknaden. Butikerna har uppmanats att omedelbart ta bort produkten från försäljning. Returnering: Kunder som köpt produkten ombeds returnera de felaktiga produkterna till inköpsplatsen. Produktens datummärkning skall framgå av förpackningen. Inköpet gottgörs i butik, även utan medhavd kvitto. Pressförfrågningar: 08-5555 7195 Petra Whitehead Pressansvarig på Lidl press@lidl.se 08-5555 7195

Lidl Sverige närmar sig 10 miljarder, bäst omsättningsutveckling i branschen26.4.2018 08:22Pressmeddelande

Lidl växer kraftigt i Sverige. Under verksamhetsåret 2017 växte livsmedelskedjan med 11,2 procent. Det går att jämföra med en omsättningsutveckling för hela dagligvaruhandeln (enligt SCB) på strax över 2 procent under kalenderåret 2017. Samtidigt ökade Lidl expansionstakten och öppnade tre nya butiker och tecknade 24 avtal för nya butikslägen. 2018 firar Lidl 15 år i Sverige och har idag 172 butiker.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum