Rekordstark juli på Kalmar Öland Airport

Fler och fler väljer att flyga till och från Kalmar

Passagerarantalet på Kalmar Öland Airport fortsätter växa. Under årets sju första månader har 130946 passagerare valt att resa till eller från flygplatsen. Förra året var den siffran 121868, en uppgång på 7,4 % hittills i år.

Bara under juli månad ökade Stockholmstrafiken med 25 % och chartern med 6 %. Sammantaget växte trafiken med 12 % trots avsaknad av Berlinflyget, som hade sin absoluta toppnotering i juli 2015 och även fast chartern till Turkiet ställts in p g a oroligheterna i landet.

Intressant att notera är att antalet flygningar inte förändrats nämnvärt under månaden, utan det är kapaciteten på flygplanen, passagerarantalet och den s k kabinfaktorn, alltså fyllnadsgraden i flygplanen som ökar, vilket torde vara av stor vikt för flygbolagen och researrangörerna menar Ronny Lindberg, VD och Flygplatschef på Kalmar Öland Airport.

Fler och fler väljer att flyga till och från Kalmar

Kalmar Öland Airport verkar för att i nära samarbete med näringslivet, regionen och ägaren Kalmar Kommun, utveckla flygtrafiken till och från Kalmarregionen, såväl nationellt som internationellt. Med en tydlig framtida målbild samlar man verksamheten under tre utvecklingsområden; för en attraktiv livsmiljö, för framgångsrika globala affärer och för en fördubblad besöksnäring i regionen. Kalmar Öland Airport är med sina ca 249 000 passagerare Smålands ledande flygplats med reguljär trafik till Stockholm Arlanda och Stockholm Bromma samt en omfattande chartertrafik till Grekland, Kroatien, Spanien och Turkiet.

Lågtryck ute men högtryck i reseförsäljningen hos Ving - mer än en fjärdedel av Vings resor från Kalmar Öland Airport är redan bokade9.1.2018 11:59:00 CETPressmeddelande

37 % upp när Ving släpper nästa vinters resor från Kalmar14.12.2017 11:17:00 CETPressmeddelande