Rekordstarkt första halvår för If

Försäkringsbolaget If presenterar i dag ett rekordstarkt resultat för andra kvartalet och årets första halva. Nordens största försäkringsbolag ökade intäkterna med 7,2 procent under andra kvartalet.

– Vi har aldrig haft en tillväxt på 7,2 procent under ett kvartal tidigare, så jag är förstås mycket nöjd med det, säger Ifs koncernchef Morten Thorsrud.

Han tillägger att antalet kunder ökar i alla länder och alla verksamhetsområden.

– Det finns variationer mellan länderna, särskilt i Finland är marknaden i större grad påverkad av arbetslöshet och andra effekter av pandemin, men för If som bolag är utvecklingen mycket god, säger Thorsrud.

Åter till det normala

Under det första halvåret var Ifs totalkostnadsprocent 81,1 procent, något som också är en rekordnotering för bolaget. Thorsrud understryker att den starka totalkostnadsprocenten delvis är ett resultat av förändrade resmönster till följd av pandemin.

– Fram till juni har vi få reseskador och särskilt i Sverige är det mindre trafik på vägarna, vilket leder till färre skador. Detta stärker totalkostnadsprocenten med ungefär 3 procentenheter. Vi räknar med att det förändras i takt med att våra samhällen öppnar upp allt mer igen.

Skadedata från If för veckorna efter 1 juni visar att aktiviteten på vägarna närmar sig 2019 års nivå, men det är fortsatt mycket lägre reseaktivitet till andra länder än under ett normalår.

Koncernresultat för andra kvartalet

Nordens största försäkringsbolag gör ett rekordstarkt resultat under första kvartalet och halvåret 2021:

• Totalkostnadsprocenten för andra kvartalet 2021 är 80,7 (80,5 procent under andra kvartalet 2020). För första halvåret 2021 är totalkostnadsprocenten 81,1 (82,1 procent 2020).
  • Tekniskt resultat för kvartalet är 2 356 MSEK (2 316) och för första halvåret 4 549 (4 239).
  • Premieinkomsten under andra kvartalet var 12 622 MSEK (11 867). För första halvåret var koncernens premieinkomst 30 851 MSEK (30 347).
  • Investeringsresultatet visar en vinst för andra kvartalet på 909 MSEK (536) och för första halvåret 1 481 (148).

Det svenska resultatet

If fortsätter den goda utvecklingen på den svenska marknaden också under andra kvartalet 2021. Intäkterna ökar under första halvåret med 6,8 procent. Ökningen är jämnt fördelad på kundtillväxt och prisjusteringar.

• Premieinkomsten under Q2 var 5 238 MSEK (4 864 MSEK under Q2 2020). För första halvåret var premieinkomsten i Sverige 10 526 MSEK (9 939).
  • Det tekniska resultatet för kvartalet är 1 014 MSEK (1 193 MSEK Q2 2020) och för första halvåret 2 060 (2 362).
  • Totalkostnadsprocenten var 76,0 under andra kvartalet (70,8) och 75,3 (70,9) för första halvåret.

God nybilsförsäljning och god förnyelsegrad

En mycket god nybilsförsäljning i Norden är bra för Ifs resultat. Under första halvåret ökade försäljningen av nya bilar i Norden med 25 procent, och allra bäst gick försäljningen i Norge och Sverige.

– If har en marknadsandel på 26 procent för nybilsförsäkringar i Norden, så den starka nybilsförsäljningen är mycket positiv för oss, säger Morten Thorsrud.

En annan sak som Ifs koncernchef lyfter fram är förmågan att behålla kunderna.

– Vår ambition är att ha de mest nöjda kunderna i Norden och Baltikum. Att vi hela tiden jobbar för att skapa bättre kundupplevelser återspeglas i resultatet och är något vi alla kan vara stolta över. Systematiskt och gott arbete gör att vi får fler kunder samtidigt som få kunder lämnar oss, säger Morten Thorsrud.