Rekordstort antal elever på AcadeMedias skolor

Antal elever som går på någon av AcadeMedias skolor har ökat med cirka fem procent jämfört med föregående år. Totalt går det nu cirka 26 100 barn och elever inom AcadeMedias grundskolesegment och 38 700 elever inom AcadeMedias gymnasiesegment.

Pysslingen Rudanskolan i Haninge är en av AcadeMedias skolor som expanderat i nybyggda lokaler inför läsårsstarten augusti 2020. Bildrättigheter AcadeMedia. Bilden får användas för redaktionellt bruk.

Ökningen beror på att fler elever går på befintliga skolor och att två förvärv, grundskolorna Banérporten och Pops Academy, har gjorts under året med cirka 840 barn och elever. Fyra nya gymnasieskolor har också öppnat under hösten, bland annat i Nacka och i Uppsala.

— AcadeMedia har under lång tid arbetat med att skapa och utveckla skolor i hela Sverige. I de turbulenta tider som råder har våra skolor kunnat erbjuda en stabil utbildningsverksamhet på ett modernt sätt. Vi är glada över att se ett ökat intresse för våra skolor och vi är fortsatt ödmjuka och stolta inför uppgiften att få hjälpa så många att nå sina mål, säger Jens Eriksson, chef för AcadeMedias grund- och gymnasieskolor.

AcadeMedia driver idag 75 grundskolor och 147 gymnasieskolor. Expansionen fortsätter då behovet av nya skolplatser fortfarande är stort i landets kommuner. Förra veckan öppnade till exempel Rudanskolan i Haninge i helt nybyggda skollokaler med plats för fler barn från förskola upp till årskurs 9.

— Att vi har barn, elever och deltagare som trivs, utvecklas och rekommenderar sin skola gör att allt fler väljer oss. Vi har också flera nya skolor som slår upp sina portar för första gången och vi önskar dem ett stort lycka till i arbetet. Vi är glada att hjälpa kommunerna i Sverige med att skapa utbildningsplatser av hög kvalitet, säger Marcus Strömberg, vd AcadeMedia.

FAKTA:
Baserat på preliminära elevtal ökar antalet barn och elever i AcadeMedias tre skolsegment med cirka fem procent i första kvartalet 2020/21 jämfört med motsvarande period föregående år. Tidiga mätningar indikerar att det genomsnittliga antalet barn och elever på AcadeMedias förskolor och skolor kommer vara drygt 85 500 (81 468) under första kvartalet. Siffrorna är preliminära.

AcadeMedia skapar möjligheter för människor att utvecklas. Våra 17 600 medarbetare på våra 661 förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildningar har ett gemensamt fokus på kvalitet och utveckling. Alla 182 000 barn, elever och vuxenstuderande som går i våra verksamheter under ett år ska få en utbildning som är av så god kvalitet att de når utbildningens mål, samt de förutsättningar de behöver för att nå sin fulla potential. Vi är norra Europas största utbildningsföretag med verksamheter i Sverige, Norge och Tyskland. Vår storlek skapar trygghet och ger oss förutsättningar att vara en långsiktig och stabil utbildningsaktör som bidrar till det gemensamma samhällsbygget. Mer information om AcadeMedia finns på www.academedia.se.

Ny utbildning för mätningsingenjörer till Munkedals kommun28.9.2020 08:20:00 CESTPressmeddelande

Teknikhögskolan, en del av Plushögskolan AB, etablerar sig i Dingle, Munkedals kommun. Teknikhögskolan bedriver i dagsläget yrkeshögskoleutbildningar på 13 orter i landet, och ser nu stora fördelar med att etablera sig i Dingle, tack vare kommunens goda förutsättningar och geografiskt fördelaktiga läge. Den första utbildningen som kommer starta är en tvåårig yrkeshögskoleutbildning till mätningsingenjör, med planer på att utveckla utbudet i regionen för framtiden.