Rekrytering som tar tillvara kompetens och kultur.

Bra människor är bra människor – oavsett var de kommer ifrån. Så resonerar Clockwork när de rekryterar, något som i Mora bidragit till rekordlåg arbetslöshet.

Många av de utlandsfödda som kommit till Sverige under de senaste åren är välutbildade människor med meriterande yrkeserfarenheter i bagaget. Ändå är det många av de nyanlända som saknar arbete. På alla orter arbetar Clockwork hårt för att öka integrationen av de utlandsfödda i arbetslivet. I Mora har det fungerat extra bra, något som nyligen uppmärksammades av SVT Dalarna. Här är bara 19 procent av de utlandsfödda arbetslösa, vilket är en av en av de lägsta siffrorna i hela landet.

Att integrationen fungerat extra bra just i Mora beror till stor del på samarbetet mellan kommunen, Arbetsförmedlingen och lokala företag, däribland Clockwork.

– Just nu står vi på peaken av en högkonjunktur där det råder stor brist på arbetskraft i nästan alla yrkeskategorier i hela Sverige. I grunden handlar vårt uppdrag om att hjälpa våra kunder att hitta arbetskraft. En stor del av den arbetskraften finns i gruppen som kommit till Sverige under de senaste fem åren säger Clockworks vd Petter Lundgren.

Många av de som kommit till Sverige nyligen är välutbildade. Det de främst behöver för att ge sig ut i arbetslivet är språkstöd. – Vi vill rekrytera bra människor. Sedan om de är från Våmhus eller Syrien spelar ingen roll. Bra folk är bra folk, säger Patrik Eriksson, Konsultchef på Clockwork i Mora.

Cirka hälften av alla konsulter på Clockwork i Mora är utlandsfödda. Det beror till stor del på ett rekryteringsarbete som tar tillvara kompetens och kultur.
– För oss som rekryterande företag är det viktigt att ställa oss utanför etnisk bakgrund och att verkligen bedöma en människas kompetens och förmåga. I Mora har vi lyckats bra med att få våra kunder att förstå att mångfald också bidrar till lönsamhet, avslutar Petter.