Remissvar: Postutredningen

Grafiska Företagen är en av de organisationer som har haft möjlighet att yttra sig över postutredningens delbetänkande ”Som ett brev på posten. Postbefordran och pristak i ett digitaliserat samhälle”. Delbetänkandet som kom i våras innehåller i huvudsak två delar, övernattbefordran och pristak.

Vi har ingenting att invända mot det nya förslaget om övernattbefordran. Kravet på att 95 % av breven ska delas ut inom två arbetsdagar är tillfredsställande och något som företagen kan förutse och anpassa sig till. Vi invänder däremot det nya förslaget till pristak. Vi anser inte att utredningen har lämnat tillräckliga skäl till att en ny viktgräns ska införas, så att endast enstaka brev upp till 250 gram ska omfattas av pristaket. Pristaket bör fortsatt vara oförändrat med den justeringen att den i framtiden endast omfattar övernattbefordran på två arbetsdagar.

Vi har även betonat att utredningens jämförelse med Storbritannien inte är det mest relevanta exemplet. Det är jämförelsen med Danmark som är relevant i Sverige eftersom PostNord är den dominerande aktören i både Sverige och Danmark. Prisökningen på porto i Danmark efter borttagande av pristaket är en situation som vi inte önskar i Sverige.