Ryska demokratiaktivister utses till årets människorättsförsvarare

Det ryska människorätts- och mediaprojektet OVD-Info tilldelas Civil Rights Defender of the Year Award 2021. OVD-Info är en livlina för de tusentals människor som drabbas av politisk förföljelse i Ryssland. I tio år har de publicerat data om arresteringar av fredliga demonstranter och bistått dem med juridisk hjälp. OVD-Info får priset för att de vågar kritisera den ryska regimens kränkningar av mänskliga rättigheter, trots att utrymmet för oliktänkande krymper i rasande takt.

OVD-Info. Foto: Semen Katz för Medusa.

– OVD-Info är en livsviktig källa till oberoende information om politisk förföljelse I Ryssland. Trots regimens oupphörliga försök att tysta oliktänkande lyckas OVD-Info att med stort mod dokumentera arresteringar och ge rättshjälp till tusentals demonstranter, skriver Civil Rights Defenders styrelse i motiveringen för priset.

Under tio års tid har OVD-Info systematiskt kartlagt arresteringar och övergrepp mot demonstranter som fredligt protesterar mot det auktoritära styret i Ryssland. Projektet startade 2011 då programmeraren Daniil Beilinsson och journalisten Grigory Okhotin lanserade en hemsida för att bevaka häktningar och polisvåld under protester.

Sedan dess har OVD-Info utvecklats till ett fullskaligt människorättsprojekt bestående av 75 medarbetare och omkring 3000 volontärer. De ger juridisk hjälp till fängslade demonstranter och deras datainsamling utgör en ovärderlig resurs för oberoende media.

Under Vladimir Putins styre har utrymmet för civilsamhället och oberoende journalister i Ryssland krympt till ett minimum. Mötes- och yttrandefriheten har strypts med hjälp av repressiva lagar. Den som ger sig ut på gatan för att protestera riskerar höga böter eller fängelse. Bara i år har OVD-Info registrerat närmare 23 000 fall av arresteringar i samband med fredliga demonstrationer.

– Ryska myndigheter gör allt för att kväva civilsamhället och tysta oberoende media. Trots det fortsätter OVD-Info outtröttligt att sprida information om förtrycket i Ryssland och hjälpa de som drabbas. Den typen av mod och hängivenhet förtjänar uppmärksamhet, det är projekt som OVD-Info som håller hoppet om demokrati vid liv, säger Anders L. Pettersson, Exekutiv chef för Civil Rights Defenders.

Priset delas ut årligen av människorättsorganisationen Civil Rights Defenders till framstående människorättsförsvarare. Tidigare år har priset tilldelats människorättskämpar i bland annat Belarus, Ungern och Burma. Syftet är att stötta och stärka aktivister som med fredliga medel fortsätter utkräva ansvar av makthavare trots att det innebär stora risker för deras egen säkerhet.

-Det här priset är ett viktigt erkännande inte bara för mig och mina närmsta medarbetare, utan också våra tusentals volontärer och tiotusentals anhängare, säger Daniil Beilinsson, medgrundare av OVD-Info.

-Det öppnar upp möjligheter för oss att berätta om vårt arbete och om omfattningen av politiskt förtryck i Ryssland, något många européer fortfarande inte känner till. Vi vill att hela världen får veta om förtrycket och att Ryssland inte är Putin, utan ett land fullt av frihetsälskande människor som aktivt motsätter sig politiskt våld, säger Grigory Okhotin, medgrundare av OVD-Info.

Kontaktuppgifter

Vill du veta mer eller boka en intervju, vänligen kontakta vår presskontakt på press@crd.org eller +46 (0)76 576 27 62.

Övrig information

• Se en kort film om OVD-Info och deras arbete här: https://www.youtube.com/watch?v=s-81K3FsdQY
  • Priset Civil Rights Defender of the Year Award delas ut årligen sedan 2013. Läs mer om med priset här.
  • Priset har tilldelats människorättsförsvarare från bland annat Belarus, Turkiet och Burma. Läs om samtliga prisvinnare här.
  • Civil Rights Defenders bevakar noga situationen för mänskliga rättigheter i Ryssland. Läs mer om vårt arbete i regionen här.

OVD-Info. Foto: Semen Katz för Medusa.

Kubansk människorättsförsvarare utsatt för ytterligare en attack12.10.2021 22:13:26 CEST | Pressmeddelande

Idag har människorättsförsvararen María Elena Mir Marrero utsatts för en attack i Kuba och aktiverat sitt larm via larmsystemet Natalia Project. María Elena Mir Marrero är en framstående aktivist som kämpar för yttrandefrihet och föreningsfrihet i Kuba. Dagens attack är den senaste i raden av flera – María Elena Mir Marrero har upprepade gånger trakasserats och suttit fängslad för sitt arbete för en demokratisering av landet.

Kritik mot ökade befogenheter för ordningsvakter 11.10.2021 09:29:12 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i år släpptes utredningen En ny lag om ordningsvakter m.m. (SOU 2021:38), som bland annat föreslår ökade befogenheter för ordningsvakter. Civil Rights Defenders är en av de aktörer som nu inkommer med ett remissvar och lämnar synpunkter på utredningens förslag. Vi är positiva till flera av utredningens förslag, men riktar även allvarlig kritik. Nedan listar vi ett urval av kritiken: Brister som Civil Rights Defenders identifierat Civil Rights Defenders är kritisk till samtliga förslag om att utöka ordningsvakters befogenheter. Vi menar att det är viktigt med restriktivitet gällande ordningsvakters rätt att använda våld och andra tvångsmedel som inskränker enskildas fri- och rättigheter. Vi är kritiska till förslaget om ordningsvakters rätt att transportera individer enligt LOB och PL. Transporter utgör en del av ett frihetsberövande av en person, vilket innebär att det är en mycket ingripande åtgärd. Vi är kritiska till förslaget som rör ordningsvakters rätt att kroppsvisitera

Ny regering i konfliktfyllt Etiopien – vad kan vi förvänta oss?1.10.2021 11:43:16 CEST | Pressmeddelande

Nu på måndag, den 4 oktober, bildar premiärminister Abiy Ahmed ny regering i Etiopien efter att ha vunnit parlamentsvalet tidigare i år. För två år sedan tilldelades han Nobels fredspris efter att ha arbetat fram ett fredsavtal med grannlandet Eritrea och omvärldens förhoppningar på utvecklingen i regionen var stora. Men den positiva utvecklingen gällande mänskliga rättigheter i landet har på senare tid stannat tvärt. Valet tidigare i år bojkottades av flera partier och hölls mitt under brinnande konflikt, bland annat i Tigrayregionen i norr.

Koordinerad attack mot ryska civilsamhället - listan över “utländska agenter” utökas30.9.2021 11:06:43 CEST | Pressmeddelande

I en koordinerad attack mot det ryska civilsamhället stämplades igår, 29 september, fyra organisationer, 22 individer och en oregistrerad förening som “utländska agenter” av ryska myndigheter. Bland dessa finns det oberoende medie- och människorättsprojektet OVD-Info, mottagare av priset Civil Rights Defender of the Year Award 2021. Civil Rights Defenders är djupt oroade över utvecklingen och fördömer myndigheternas agerande.