Ryska demokratiaktivister utses till årets människorättsförsvarare

Det ryska människorätts- och mediaprojektet OVD-Info tilldelas Civil Rights Defender of the Year Award 2021. OVD-Info är en livlina för de tusentals människor som drabbas av politisk förföljelse i Ryssland. I tio år har de publicerat data om arresteringar av fredliga demonstranter och bistått dem med juridisk hjälp. OVD-Info får priset för att de vågar kritisera den ryska regimens kränkningar av mänskliga rättigheter, trots att utrymmet för oliktänkande krymper i rasande takt.
OVD-Info. Foto: Semen Katz för Medusa.

– OVD-Info är en livsviktig källa till oberoende information om politisk förföljelse I Ryssland. Trots regimens oupphörliga försök att tysta oliktänkande lyckas OVD-Info att med stort mod dokumentera arresteringar och ge rättshjälp till tusentals demonstranter, skriver Civil Rights Defenders styrelse i motiveringen för priset.

Under tio års tid har OVD-Info systematiskt kartlagt arresteringar och övergrepp mot demonstranter som fredligt protesterar mot det auktoritära styret i Ryssland. Projektet startade 2011 då programmeraren Daniil Beilinsson och journalisten Grigory Okhotin lanserade en hemsida för att bevaka häktningar och polisvåld under protester.

Sedan dess har OVD-Info utvecklats till ett fullskaligt människorättsprojekt bestående av 75 medarbetare och omkring 3000 volontärer. De ger juridisk hjälp till fängslade demonstranter och deras datainsamling utgör en ovärderlig resurs för oberoende media.

Under Vladimir Putins styre har utrymmet för civilsamhället och oberoende journalister i Ryssland krympt till ett minimum. Mötes- och yttrandefriheten har strypts med hjälp av repressiva lagar. Den som ger sig ut på gatan för att protestera riskerar höga böter eller fängelse. Bara i år har OVD-Info registrerat närmare 23 000 fall av arresteringar i samband med fredliga demonstrationer.

– Ryska myndigheter gör allt för att kväva civilsamhället och tysta oberoende media. Trots det fortsätter OVD-Info outtröttligt att sprida information om förtrycket i Ryssland och hjälpa de som drabbas. Den typen av mod och hängivenhet förtjänar uppmärksamhet, det är projekt som OVD-Info som håller hoppet om demokrati vid liv, säger Anders L. Pettersson, Exekutiv chef för Civil Rights Defenders.

Priset delas ut årligen av människorättsorganisationen Civil Rights Defenders till framstående människorättsförsvarare. Tidigare år har priset tilldelats människorättskämpar i bland annat Belarus, Ungern och Burma. Syftet är att stötta och stärka aktivister som med fredliga medel fortsätter utkräva ansvar av makthavare trots att det innebär stora risker för deras egen säkerhet.

-Det här priset är ett viktigt erkännande inte bara för mig och mina närmsta medarbetare, utan också våra tusentals volontärer och tiotusentals anhängare, säger Daniil Beilinsson, medgrundare av OVD-Info.

-Det öppnar upp möjligheter för oss att berätta om vårt arbete och om omfattningen av politiskt förtryck i Ryssland, något många européer fortfarande inte känner till. Vi vill att hela världen får veta om förtrycket och att Ryssland inte är Putin, utan ett land fullt av frihetsälskande människor som aktivt motsätter sig politiskt våld, säger Grigory Okhotin, medgrundare av OVD-Info.

Kontaktuppgifter

Vill du veta mer eller boka en intervju, vänligen kontakta vår presskontakt på press@crd.org eller +46 (0)76 576 27 62.

Övrig information

• Se en kort film om OVD-Info och deras arbete här: https://www.youtube.com/watch?v=s-81K3FsdQY
  • Priset Civil Rights Defender of the Year Award delas ut årligen sedan 2013. Läs mer om med priset här.
  • Priset har tilldelats människorättsförsvarare från bland annat Belarus, Turkiet och Burma. Läs om samtliga prisvinnare här.
  • Civil Rights Defenders bevakar noga situationen för mänskliga rättigheter i Ryssland. Läs mer om vårt arbete i regionen här.

OVD-Info. Foto: Semen Katz för Medusa.

Civil Rights Defender of the Year 2024 – Ukrainian Mariia Sulialina documents grave violations against children25.4.2024 08:02:16 CEST | Pressmeddelande

The 2024 Civil Rights Defender of the Year Award goes to Mariia Sulialina, 27, head of the Ukrainian human rights organisation Almenda. Mariia Sulialina became a human rights activist when she was only 15. For many years she has fought tirelessly to hold accountable those responsible for the abuses committed against children during the war in Ukraine.

“Fler barn kommer att sättas i förvar” – kritik mot EU:s nya migrationspakt11.4.2024 13:12:34 CEST | Pressmeddelande

Igår röstades Europeiska unionens migrations- och asylpakt igenom i parlamentet efter flera års förhandlingar. Den undergräver rätten till asyl och kommer att leda till kraftigt ökat lidande för migranter och asylsökande, menar människorättsorganisationen Civil Rights Defenders som har granskat pakten. – Migrationspakten hindrar människor att söka och få skydd från krig och förföljelse. Fler barn och vuxna kommer att sättas i förvar och rättsosäkra asylprocesser kommer att öka, säger Martin Nyman, senior jurist på Civil Rights Defenders.

Syrisk brigadgeneral inför rätta i Sverige11.4.2024 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

På måndag inleds en rättegång i Stockholms tingsrätt mot en tidigare brigadgeneral i den syriska armén. Mannen står åtalad för medhjälp till folkrättsbrott i Syrien och är den högst rankade militära tjänstemannen att ställas inför rätta i en europeisk domstol för folkrättsbrott i Syrien. Rättegången är också den första i Europa att behandla krigsbrott begångna inom ramen för den syriska regeringens krigföring och handlar om urskillningslösa attacker som drabbat civila. Med nära 200 000 syrier i Sverige är målet relevant för många. Civil Rights Defenders finns därför på plats för att bevaka rättegången och kan kommentera målet utifrån ett folkrättsperspektiv.