Ryssland: Nya lagändringsförslag hot mot civilsamhället

Just nu diskuteras en rad nya lagändringsförslag i den ryska statsduman, parlamentets underhus. Förslagen kan snart röstas igenom och skulle få förödande konsekvenser för det ryska civilsamhället.

De nya förslagen handlar om att utöka den kritiserade lagen om ”utländska agenter” från 2012. Enligt den befintliga lagen måste alla civilsamhällesorganisationer som får någon form av utländsk finansiering registrera sig som ”utländska agenter”, det måste även framgå i material som tas fram. Lagen har kritiserats av det ryska civilsamhället då den dels innebär mycket byråkrati, men även stigmatiserar de organisationer som stämplas.

Enligt de nya förslagen måste organisationer som stämplats som ”utländska agenter” ge ut information om sina aktiviteter på förhand på årsbasis till justitieministeriet för att få dessa godkända. Om ministeriet inte godkänner en aktivitet får den inte genomföras. Organisationer som inte följer reglerna kan komma att stängas.

– De nya lagändringsförslagen är ett allvarligt hot mot det ryska civilsamhället och ett uppenbart sätt att göra det ännu svårare för organisationer i landet att verka. Civil Rights Defenders är mycket oroade över utvecklingen, det redan begränsade utrymmet för civilsamhället riskerar att bli ännu mindre, säger Ana Furtuna, chef för Eurasienavdelningen på Civil Rights Defenders.

Kontakta oss för en kommentar:

Civil Rights Defenders följer utvecklingen nära. Vi kan ge bakgrundsinformation och kommentera situationen för civilsamhället och mänskliga rättigheter generellt.

Kontakta oss på: Press@crd.org eller 076 576 27 62.

076 576 27 62https://crd.org/sv/sverige/

Stockholms tingsrätt: Fel med riktlinjer som gör det möjligt att välja röstmottagare baserat på hudfärg och etnicitet17.2.2021 14:05:26 CET | Pressmeddelande

Idag kom domen från Stockholms tingsrätt i ett uppmärksammat fall om rasism i vallokaler: En väljare kan inte bestämma vem som ska ta emot dess röst, det skulle kunna vara diskriminerande, slår domstolen fast. Tingsrätten menar även att Stockholms stads valnämnd inte hade skäl att säga upp röstmottagaren Harry Peronius efter att han slagit larm till media om diskriminerande riktlinjer.

Burmesisk demokratiaktivist utsedd till årets människorättsförsvarare10.12.2020 07:31:00 CET | Pressmeddelande

Civil Rights Defenders har utsett aktivisten och demokratikämpen Naw Ohn Hla till årets människorättsförsvarare. Naw Ohn Hla är en av få som vågar kritisera makten i Burma – ett land där oliktänkande förföljs, fängslas och tystas. I över 30 har hon kämpat för mänskliga rättigheter, vilket gjort henne till en måltavla för trakasserier, hot och långa fängelsestraff. Naw Ohn Hla får priset bland annat för sitt arbete för etniska minoriteter och kvinnors rättigheter.