Ryssland: Omfattande protester väntas i eftermiddag

Den ryske regimkritikern Aleksei Navalnyjs hälsa är i kritiskt tillstånd efter en tre veckor lång hungerstrejk i ett fängelse i Ryssland. Nu uppmanar hans team Rysslands befolkning att protestera mot hans fängslande, den utbredda korruptionen och det systematiska förtrycket av politiska rättigheter.

Klockan 11:00 svensk tid höll president Vladimir Putin sitt årliga tal till nationen i statsduman.

I ljuset av Navalnyjs kritiska tillstånd har Navalnyjs team uppmanat landets befolkning att samlas runt om i landet för att protestera mot den ryska regimens förtryck

Uppmaningen till protester kommer vid en spänd tid i Ryssland, där situationen för kritiska röster och oppositionella blir allt värre och levnadsstandarden stadigt försämras.

Protesterna har påbörjats landets östra delar och är planerade att börja klockan 18:00 i Moskva svensk tid

- Navalnyjs fängslande är del av en systematisk förföljelse av aktivister, oppositionspolitiker och journalister i Ryssland. De ryska myndigheternas skrämseltaktik och politiskt motiverade fängslanden måste upphöra, och Navalnyj måste släppas omedelbart, säger Ana Furtuna, chef för Eurasienavdelningen på Civil Rights Defenders

Kontakta oss för en kommentar:
Läget för kritiska röster och oppositionella blir succesivt sämre i Ryssland. Civil Rights Defenders följer utvecklingen i landet nära och kan kommentera det generella läget för civila och politiska rättigheter.

Kontakta oss på: Press@crd.org eller 076 576 27 62 för en kommentar.

Civil Rights Defender of the Year 2024 – Ukrainian Mariia Sulialina documents grave violations against children25.4.2024 08:02:16 CEST | Pressmeddelande

The 2024 Civil Rights Defender of the Year Award goes to Mariia Sulialina, 27, head of the Ukrainian human rights organisation Almenda. Mariia Sulialina became a human rights activist when she was only 15. For many years she has fought tirelessly to hold accountable those responsible for the abuses committed against children during the war in Ukraine.

“Fler barn kommer att sättas i förvar” – kritik mot EU:s nya migrationspakt11.4.2024 13:12:34 CEST | Pressmeddelande

Igår röstades Europeiska unionens migrations- och asylpakt igenom i parlamentet efter flera års förhandlingar. Den undergräver rätten till asyl och kommer att leda till kraftigt ökat lidande för migranter och asylsökande, menar människorättsorganisationen Civil Rights Defenders som har granskat pakten. – Migrationspakten hindrar människor att söka och få skydd från krig och förföljelse. Fler barn och vuxna kommer att sättas i förvar och rättsosäkra asylprocesser kommer att öka, säger Martin Nyman, senior jurist på Civil Rights Defenders.

Syrisk brigadgeneral inför rätta i Sverige11.4.2024 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

På måndag inleds en rättegång i Stockholms tingsrätt mot en tidigare brigadgeneral i den syriska armén. Mannen står åtalad för medhjälp till folkrättsbrott i Syrien och är den högst rankade militära tjänstemannen att ställas inför rätta i en europeisk domstol för folkrättsbrott i Syrien. Rättegången är också den första i Europa att behandla krigsbrott begångna inom ramen för den syriska regeringens krigföring och handlar om urskillningslösa attacker som drabbat civila. Med nära 200 000 syrier i Sverige är målet relevant för många. Civil Rights Defenders finns därför på plats för att bevaka rättegången och kan kommentera målet utifrån ett folkrättsperspektiv.