Ryssland: Omfattande protester väntas i eftermiddag

Den ryske regimkritikern Aleksei Navalnyjs hälsa är i kritiskt tillstånd efter en tre veckor lång hungerstrejk i ett fängelse i Ryssland. Nu uppmanar hans team Rysslands befolkning att protestera mot hans fängslande, den utbredda korruptionen och det systematiska förtrycket av politiska rättigheter.

Klockan 11:00 svensk tid höll president Vladimir Putin sitt årliga tal till nationen i statsduman.

I ljuset av Navalnyjs kritiska tillstånd har Navalnyjs team uppmanat landets befolkning att samlas runt om i landet för att protestera mot den ryska regimens förtryck

Uppmaningen till protester kommer vid en spänd tid i Ryssland, där situationen för kritiska röster och oppositionella blir allt värre och levnadsstandarden stadigt försämras.

Protesterna har påbörjats landets östra delar och är planerade att börja klockan 18:00 i Moskva svensk tid

- Navalnyjs fängslande är del av en systematisk förföljelse av aktivister, oppositionspolitiker och journalister i Ryssland. De ryska myndigheternas skrämseltaktik och politiskt motiverade fängslanden måste upphöra, och Navalnyj måste släppas omedelbart, säger Ana Furtuna, chef för Eurasienavdelningen på Civil Rights Defenders

Kontakta oss för en kommentar:
Läget för kritiska röster och oppositionella blir succesivt sämre i Ryssland. Civil Rights Defenders följer utvecklingen i landet nära och kan kommentera det generella läget för civila och politiska rättigheter.

Kontakta oss på: Press@crd.org eller 076 576 27 62 för en kommentar.

Belarus president tvingade Ryanairplan med regimkritiker ombord att landa i Minsk – Civil Rights Defenders kan kommentera situationen24.5.2021 16:11:00 CEST | Pressmeddelande

Igår beordrade Belarus president Alexander Lukasjenko att ett Ryanairplan på väg från Grekland till Litauen skulle landa i Minsk, Belarus. Vid landningen greps den regimkritiske journalisten och aktivisten Roman Protasevitj som var ombord på planet. Civil Rights Defenders följer utvecklingen noga och kan kommentera den systematiska förföljelsen av journalister i landet.

31 döda i landsomfattande protester i Colombia7.5.2021 10:28:24 CEST | Pressmeddelande

För nionde dagen i rad har tusentals människor samlats på Colombias gator för att protestera mot president Iván Duques politik. Colombianska organisationer har registrerat 1728 fall av polisiärt övervåld mot demonstranter, och hittills har 31 personer dödats. Dussintals är försvunna till följd av godtyckliga gripanden. Människorättsorganisationer i hela världen, däribland Civil Rights Defenders, fördömer nu våldet.

mySafety Försäkringar hjälper Civil Rights Defenders och människorättsförsvarare i Sverige21.4.2021 09:38:57 CEST | Pressmeddelande

I början av 2021 lanserade organisationen Civil Rights Defenders stödfunktionen Säkerhetsjouren där oberoende svenska försvarare av mänskliga rättigheter erbjuds hjälp mot hat och hot. Nu går mySafety Försäkringar in i projektet och erbjuder en kostnadsfri näthatsförsäkring samt bedrägeri- och ID-skydd till samtliga människorättsförsvarare som anmält sig till Säkerhetsjouren.

Representanter för den syriska regimen polisanmäls i Sverige för krigsbrott och brott mot mänskligheten efter saringasattacker i Syrien20.4.2021 07:39:19 CEST | Pressmeddelande

Den syriska regimen använde saringas mot civilbefolkningen vid två attacker, i al-Ghouta 2013 och Khan Sheikhoun 2017. Hundratals personer dödades och många fler skadades allvarligt, däribland många barn. Nu polisanmäler vi flera representanter för Assads regim för krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten. Anmälan kommer dagen innan ett internationellt möte den 20-22 april där representanter från 193 stater samlas för att bland annat diskutera vilka konsekvenser bruket av kemiska vapen bör få för Syrien.

Stockholms tingsrätt: Fel med riktlinjer som gör det möjligt att välja röstmottagare baserat på hudfärg och etnicitet17.2.2021 14:05:26 CET | Pressmeddelande

Idag kom domen från Stockholms tingsrätt i ett uppmärksammat fall om rasism i vallokaler: En väljare kan inte bestämma vem som ska ta emot dess röst, det skulle kunna vara diskriminerande, slår domstolen fast. Tingsrätten menar även att Stockholms stads valnämnd inte hade skäl att säga upp röstmottagaren Harry Peronius efter att han slagit larm till media om diskriminerande riktlinjer.