Så spelas SM-slutspelet 2019

Drygt halva seriespelet i SHL har passerat och våren börjar sakta men säkert att närma sig. Kampen i den rekordjämna tabellen blir allt viktigare när lagen slåss om bästa tänkbara utgångsläge till det kommande SM-slutspelet, vars datum nu är fastställt.

Säsongens upplaga av SHL har fortsatt varit mycket jämn. När de flesta lagen har passerat 30 spelade matcher skiljer det endast åtta poäng mellan serieledande Frölunda och tian Rögle. Efter lika många spelade matcher förra säsongen var skillnaden nästa tre gånger så stor. Vikten av segrarna och poängen blir därför allt tyngre när mer än halva SHL-säsongen nu är förbi och slutspelet kommer allt närmare. Så här spelas SM-slutspelet:

Lag 1-6 i SHL-tabellen direktkvalificeras till kvartsfinal, medan lag 7-10 först spelar åttondelsfinal i bäst av tre matcher. Kvartsfinalerna, semifinalerna och SM-finalen spelas i bäst av sju matcher.

Efter att åttondelsfinalerna har spelats, som inleds den 16 mars, kommer de två vinnande lagen att ställas mot SHL-tabellens etta respektive tvåa i efterföljande kvartsfinal. Det lag som avancerade från åttondelsfinalen men som hade lägst tabellplacering under seriespelet möter ettan och det bättre rankade laget av de båda ställs mot tvåan. I övriga kvartsfinaler möts trean och sexan samt fyran och femman i tabellen.

De högst rankade lagen i respektive matchserie inleder på hemmaplan. Därefter turas respektive lag om att spela på hemmais.

Lag ett och två i SHL inleder kvartsfinalspelet fredag 22 mars, medan de resterande två kvartsfinalserierna inleds lördag 23 mars. Det bäst placerade laget som når semifinal inleder semifinalspelet lördag 6 april. Den andra semifinalserien inleds söndag 7 april.

Segraren i SM-finalen, vars första match går av stapeln 21 april, är svensk mästare i ishockey säsongen 2018/2019 och belönas med Raoul LeMats pokal.

Hela SM-slutspelet sänds på C More och en av lördagsmatcherna på TV4, precis som tidigare. Från och med semifinal 4 visas samtliga matcher även på TV4 och TV12.

Här är det fullständiga schemat för SM-slutspelet 2019, med reservation för ändringar

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2018/2019 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

SHL-klubbarna ställer sig bakom serieutredningen7.2.2019 09:01:00 CETPressmeddelande

Det är en styrka om svensk hockey, utifrån våra respektive intressen, kan samlas och enas kring en seriemodell. Till detta är SHL beredda att bidra. Det skriver SHL och de 14 klubbarna i sitt remissvar till Svenska Ishockeyförbundet och meddelar att klubbarna ställer sig bakom utredarens förslag av seriemodell för upp och nedflyttning mellan SHL och HA från säsongen 2020/21. SHL och klubbarna skriver också att arenakravet, vad gäller åskådarantalet, är ”av mindre vikt”.