Så spelas SM-slutspelet 2019

Drygt halva seriespelet i SHL har passerat och våren börjar sakta men säkert att närma sig. Kampen i den rekordjämna tabellen blir allt viktigare när lagen slåss om bästa tänkbara utgångsläge till det kommande SM-slutspelet, vars datum nu är fastställt.

Säsongens upplaga av SHL har fortsatt varit mycket jämn. När de flesta lagen har passerat 30 spelade matcher skiljer det endast åtta poäng mellan serieledande Frölunda och tian Rögle. Efter lika många spelade matcher förra säsongen var skillnaden nästa tre gånger så stor. Vikten av segrarna och poängen blir därför allt tyngre när mer än halva SHL-säsongen nu är förbi och slutspelet kommer allt närmare. Så här spelas SM-slutspelet:

Lag 1-6 i SHL-tabellen direktkvalificeras till kvartsfinal, medan lag 7-10 först spelar åttondelsfinal i bäst av tre matcher. Kvartsfinalerna, semifinalerna och SM-finalen spelas i bäst av sju matcher.

Efter att åttondelsfinalerna har spelats, som inleds den 16 mars, kommer de två vinnande lagen att ställas mot SHL-tabellens etta respektive tvåa i efterföljande kvartsfinal. Det lag som avancerade från åttondelsfinalen men som hade lägst tabellplacering under seriespelet möter ettan och det bättre rankade laget av de båda ställs mot tvåan. I övriga kvartsfinaler möts trean och sexan samt fyran och femman i tabellen.

De högst rankade lagen i respektive matchserie inleder på hemmaplan. Därefter turas respektive lag om att spela på hemmais.

Lag ett och två i SHL inleder kvartsfinalspelet fredag 22 mars, medan de resterande två kvartsfinalserierna inleds lördag 23 mars. Det bäst placerade laget som når semifinal inleder semifinalspelet lördag 6 april. Den andra semifinalserien inleds söndag 7 april.

Segraren i SM-finalen, vars första match går av stapeln 21 april, är svensk mästare i ishockey säsongen 2018/2019 och belönas med Raoul LeMats pokal.

Hela SM-slutspelet sänds på C More och en av lördagsmatcherna på TV4, precis som tidigare. Från och med semifinal 4 visas samtliga matcher även på TV4 och TV12.

Här är det fullständiga schemat för SM-slutspelet 2019, med reservation för ändringar

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2018/2019 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

SHL-klubbarna sköt in halv miljon till föreningarna7.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Den tidigare tomma tekningscirkeln i SHL döptes inför slutspelet om till #målcirkeln och var ett samarbete mellan SHL och huvudsponsorn Betsson. För varje mål som gjordes från Målcirkeln skulle Betsson skänka 25 000 kronor till klubben, som i sin tur fick välja ändamål. Totalt har klubbarna skjutit in 540 000 kronor, där Frölunda, Skellefteå och Djurgården stått för flest antal mål från cirkeln – och därmed dragit in 110 000 kronor vardera.

Här är vinnarna i SHL Awards 20195.5.2019 21:08:09 CESTPressmeddelande

Under söndagen den 5 maj sändes den femte upplagan av SHL Awards på C More och på Sportkanalen. Här är samtliga vinnare i SHL Awards 2019. Årets målvakt Joel Lassinantti, Luleå Årets back Jesse Virtanen, Färjestad Årets forward Ryan Lasch, Frölunda Årets tränare Thomas Berglund, Luleå Årets rookie Emil Bemström, Djurgården Mest värdefulle spelare Jacob Josefson, Djurgården SHL Awards delas ut för insatser under SHL 2018/2019.