Så uppfattades Sverige utomlands 2021 – årsrapport från Svenska institutet
- 2021 var ett år som fortsatt präglats av pandemin, men där också brottslighet och inrikespolitik har uppmärksammats i internationell media. I takt med att världen successivt har öppnats upp har Sverige också fångat världens uppmärksamhet inom idrott, inte minst i samband med att de stora mästerskapen återigen har kunnat genomföras. Vi följer hur medierapportering och stora händelser påverkar bilden av Sverige.Det krävs mycket för att förändra uppfattningen om ett land. Vissa händelser som det rapporteras mycket om fastnar dock i människors medvetande och kommer upp som förklaringar hos de som uppger att deras bild har förändrats i någon riktning. De är dock få i det stora hela, de allra flesta har en oförändrad bild av Sverige, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet
- Det är glädjande att vi kan se att bland näringslivet på våra största exportmarknader så ses Sverige som en attraktiv part att handla med, säger Madeleine Sjöstedt.
Sverige rankas högst i Tyskland och Ryssland
Sverige fortsätter att ligga stabilt i topp tio i Nations Brand Index som rankar nationsvarumärken (i år placerades Sverige på plats nio).Sveriges rankas högst av Tyskland och i Ryssland (båda rankar Sverige på plats tre), följt av Kanada (plats fyra) och Frankrike (plats fem). Sverige rankas lägst i Indien, Saudiarabien och Sydafrika (samtliga rankar Sverige på plats 13). Det svenska samhället uppfattas som transparent samt att medborgares rättigheter respekteras. Sverige ses också som ett land som är engagerat i klimat och hållbarhetsfrågor samt arbeta aktivt för fred, säkerhet och fattigdomsbekämpning.
Mest rapportering om Sverige i Norge och Danmark
Den norska och danska rapporteringen om Sverige skiljer sig från rapporteringen i övriga länder. Rapporteringen har varit mer kontinuerlig, omfattande och vanligen också mer djupgående. Rapporteringen berör också betydligt oftare ländernas relationer med Sverige. Norska och danska medier bedöms även i något högre utsträckning ha publicerat analyser och kommentarer av läget i Sverige, t.ex. avseende coronapandemin, brottslighet och inrikespolitik.
Årsrapporten visar bland annat att:
- Sverige rankas högst (tillsammans med Schweiz) som det land som är mest engagerat i klimatfrågor.
- Från senare delen av våren och till ungefär mitten av hösten var brottslighet periodvis ett framträdande tema i internationell medierapportering om Sverige. Rapporteringen är i regel neutral men rapportering med såväl negativ som positiv tonalitet förekommer.
- Sverige har en särställning i Tyskland när det gäller handels- och investeringsfrågor och samarbetet mellan de två länderna ses som starkt.
Årsrapporten avser perioden januari-december 2021.
Läs rapporten i sin helhet här.
Nyckelord
Kontakter
Hanna HesslingPressansvarig/Press Officer
Tel:0706 88 87 28hanna.hessling@si.seBilder

Dokument
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Sverige behåller topposition i global rankning – starkt internationellt anseende enligt Nation Brands Index 202517.10.2025 07:58:19 CEST | Pressmeddelande
Sveriges internationella anseende står sig starkt. I årets upplaga av Anholt Nation Brands Index (NBI), ett index som undersöker världens främsta nationsvarumärken rankas Sverige på plats 9 av 50 länder – en fortsatt topposition som en världens mest respekterade nationer.
Ny nationell satsning med näringsliv och offentliga aktörer ska attrahera internationell spetskompetens29.9.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
För att möta det växande behovet av kvalificerad arbetskraft instiftar Svenska institutet i dag nätverket Team Sweden Talent Attraction med en rådgivande grupp med representanter från näringsliv, regioner och myndigheter. Syftet är att stärka Sveriges position som karriärdestination för internationella talanger och därmed öka vår globala konkurrenskraft.
SI i Almedalen 202523.6.2025 11:22:47 CEST | Pressmeddelande
Talangattraktion och den nya strategin för en starkare Sverigebild i utlandet är fokus för SIs seminarier i Almedalen 2025.
GreenIron tilldelas Pioneer Prize 202514.5.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag, under Sveriges nationella dag på världsutställningen Expo 2025 i Osaka, tillkännagavs vinnaren av det nyinstiftade innovationspriset Pioneer Prize – the beauty of Swedish innovation.
Svensk tech fortsätter trotsa lågkonjunkturen6.5.2025 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trots fortsatt global ekonomisk osäkerhet visar svenska startups fortsatt styrka – och investeringsviljan består. Under 2024 reste svenska startups sammanlagt 2,4 miljarder euro i riskkapital, och Sverige fortsätter att ligga i topp för riskkapitalinvesteringar per capita i Europa. Idag lanseras den nya rapporten State of the Swedish Tech Ecosystem 2025, framtagen av Dealroom tillsammans med Business Sweden, Energimyndigheten, Svenska institutet, Tillväxtverket, Vinnova och SISP.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
