Så uppfattades Sverige utomlands 2021 – årsrapport från Svenska institutet
- 2021 var ett år som fortsatt präglats av pandemin, men där också brottslighet och inrikespolitik har uppmärksammats i internationell media. I takt med att världen successivt har öppnats upp har Sverige också fångat världens uppmärksamhet inom idrott, inte minst i samband med att de stora mästerskapen återigen har kunnat genomföras. Vi följer hur medierapportering och stora händelser påverkar bilden av Sverige.Det krävs mycket för att förändra uppfattningen om ett land. Vissa händelser som det rapporteras mycket om fastnar dock i människors medvetande och kommer upp som förklaringar hos de som uppger att deras bild har förändrats i någon riktning. De är dock få i det stora hela, de allra flesta har en oförändrad bild av Sverige, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet
- Det är glädjande att vi kan se att bland näringslivet på våra största exportmarknader så ses Sverige som en attraktiv part att handla med, säger Madeleine Sjöstedt.
Sverige rankas högst i Tyskland och Ryssland
Sverige fortsätter att ligga stabilt i topp tio i Nations Brand Index som rankar nationsvarumärken (i år placerades Sverige på plats nio).Sveriges rankas högst av Tyskland och i Ryssland (båda rankar Sverige på plats tre), följt av Kanada (plats fyra) och Frankrike (plats fem). Sverige rankas lägst i Indien, Saudiarabien och Sydafrika (samtliga rankar Sverige på plats 13). Det svenska samhället uppfattas som transparent samt att medborgares rättigheter respekteras. Sverige ses också som ett land som är engagerat i klimat och hållbarhetsfrågor samt arbeta aktivt för fred, säkerhet och fattigdomsbekämpning.
Mest rapportering om Sverige i Norge och Danmark
Den norska och danska rapporteringen om Sverige skiljer sig från rapporteringen i övriga länder. Rapporteringen har varit mer kontinuerlig, omfattande och vanligen också mer djupgående. Rapporteringen berör också betydligt oftare ländernas relationer med Sverige. Norska och danska medier bedöms även i något högre utsträckning ha publicerat analyser och kommentarer av läget i Sverige, t.ex. avseende coronapandemin, brottslighet och inrikespolitik.
Årsrapporten visar bland annat att:
- Sverige rankas högst (tillsammans med Schweiz) som det land som är mest engagerat i klimatfrågor.
- Från senare delen av våren och till ungefär mitten av hösten var brottslighet periodvis ett framträdande tema i internationell medierapportering om Sverige. Rapporteringen är i regel neutral men rapportering med såväl negativ som positiv tonalitet förekommer.
- Sverige har en särställning i Tyskland när det gäller handels- och investeringsfrågor och samarbetet mellan de två länderna ses som starkt.
Årsrapporten avser perioden januari-december 2021.
Läs rapporten i sin helhet här.
Nyckelord
Kontakter
Hanna HesslingPressansvarig/Press Officer
Tel:0706 88 87 28hanna.hessling@si.seBilder
Dokument
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Ny rapport: Bilden av Sverige i Japan26.11.2024 14:53:15 CET | Pressmeddelande
Svenska institutet har undersökt hur allmänheten i Japan uppfattar Sverige. Rapporten är framtagen med anledning av världsutställningen i Osaka 2025 och den prioriterade asiatiska marknaden i regeringens utrikeshandelsstrategi.
Sverige fortfarande i topp bland världens starkaste nationsvarumärken29.10.2024 13:38:44 CET | Pressmeddelande
I årets Nation Brands Index återfinns Sverige återigen bland de tio starkaste nationsvarumärkena och.stiger i ranking till plats 8 från plats 10 av 50 länder. Bilden av Sverige i Turkiet har återhämtat sig efter det senaste årets turbulens. Undersökningen visar dock på en ökad polarisering mellan länder i väst och Brics+-länderna.
Ny studie: Sverige mera känt i Norden, de svensk-finska relationerna är starka25.6.2024 09:40:22 CEST | Pressmeddelande
Hög kännedom men varierande uppfattningar, så kan man sammanfatta Svenska institutets (SI) nya studie av mediebilden och allmänhetens uppfattning om Sverige i våra nordiska grannländer.
Här möter du Svenska institutet under Almedalen18.6.2024 16:25:45 CEST | Pressmeddelande
Under årets Almedalsvecka arrangear SI två egna seminarier.
Svensk kultur är en viktig drivkraft för handel9.5.2024 09:38:21 CEST | Pressmeddelande
2024 är ett storslaget år för svensk musik. Få har missat att det är 50 år sedan ABBA slog genom globalt efter sin Eurovision-seger med ”Waterloo”. Som om det inte vore nog hålls finalen för årets Eurovision i Malmö, efter att Loreen vunnit tävlingen för andra gången. Uppmärksamheten som musikevenemanget får, innebär ett bra tillfälle att lyfta fram det inkluderande, öppna och positiva budskapet som Eurovision och Sverige vill förmedla med hjälp av musik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum