Sandarna Transporter AB tilldelas avtal för ersättningstrafik

Idag, fredag den 24 januari, tilldelas ett nytt avtal för Västtrafiks ersättningstrafik vid störningar i tåg- och spårvagnstrafiken. Det blir Sandarna Transporter AB som med buss kommer köra ersättningstrafiken från och med december 2020.

Det nya avtalet gäller ersättningstrafik för spårvagn och tåg. Foto: Eddie Löthman

Sandarna Transporter AB har tilldelats avtalet efter en utvärderingsprocess som visat att de har det mest fördelaktiga anbudet när det gäller pris. Avtalet omfattar tre delar: akut ersättningstrafik för tåg, akut ersättningstrafik för spårvagn samt trafikledning.

Avtalet omfattar 18 bussar som är särskilt avsatta för ersättningstrafiken och som är bemannade under högtrafik. Samtliga fordon kommer att uppfylla miljözonskrav och drivas med förnybart drivmedel. Det ingår även en trafikledning som arbetar uteslutande med ersättningstrafiken i nära samarbete med Västtrafiks störningshantering.

Målet med det nya avtalet är att vid störningar i spårvagns- och tågtrafiken snabbare kunna erbjuda resenärer ersättningsbussar och minimera effekterna av en störning.

Samlas i ett avtal

Nytt i upphandlingen är att den här ersättningstrafiken nu samlas inom ett avtal, efter att tidigare ha legat inom flera andra busstrafikavtal. Det gör att organiseringen och styrning av ersättningstrafik kan skötas mer effektivt och kräva mindre resurser.

Under förutsättningen att ingen överprövning kommer in kan avtal tecknas tidigast den 4 februari 2020.

Varje dag reser 430 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.