Scensommar i juli

I juli är det program på Sollidenscenen var och varannan dag. Måndagarna handlar om jazz, tisdagar allsång för stora, torsdag körsång och söndagar allsång för de små. Till det kommer livekonserter med härliga Laleh och Per Gessle.

Laleh

Jazzmåndagar
En rad måndagar kan man njuta av jazz på fyra scener kl 17–23 – Gubbhyllans veranda och Solliden Terrassen, Sollidenscenen, Galejans dansbana och eftersläckning på Gubbhyllans veranda som avslutning.

Blå måndag Svante Thuresson är värd på Sollidenscenen kl 19-20.
3 juli
 Vivian Buczek och Meta Roos
10 juli Harry Allen, Peter Getz m fl.
17 juli Lisa Nilsson m fl.
24 juli Beppe Wolgers all in med Svante Thuresson och Carl Bagge band
31 juli Nisse Sandström, Knut Riisnaes och Jesper Thilo

Verandajazzen på Gubbhyllan är kl 16.45–19 med ”efter-jam” kl 20.30–21.30.
3 juli Ulf Andersson
10 juli Olle Nilsson Kvartett
17 juli Alexander Brott
24 juli Oskar Forsberg
31 juli Birgit Lindberg & Anders Färdal

Galejan bjuder på dans till Skansen Storband under ledning av Leif Kronlund kl 20 – 23.

Allsång på Skansen - tisdagar
Sanna Nielsen leder allsången från Sollidenscenen kl 20. Bland gästerna återfinns följande, med reservation för att det kan tillkomma nya namn och överraskningar under sommaren.
4 juli Miriam Bryant, Per Gessle, Tina Ahlin & Orsa Spelmän, Stor & Jireel
11 juli  Linnea Henriksson, Mando Diao, Emmi Christensson
18 juli Miss Li, The Boppers, Panetoz, Wiktoria
25 juli Darin, Svante Thuresson & Nisse Landgren, Tove Styrke, Anna Sköld från Wizex, Sandra Estberg från Martinez, Henrik Sethsson från Casanovas och Andreas Olsson från Sannex.

Körklang på Skansen - torsdagar
Simon Ljungman med husband leder publiken rätt i stämmorna tre torsdagar i juli. Alla som vill får vara med i den stora publikkören som också stöttas av en gästande kör på scenen. Varje torsdag har ett tema, och till varje gång finns noter och möjlighet att föröva med appen We Are Voice. Sollidenscenen kl 19
6 juli Tema Rock med Ola Salo och Mölnlycke Rockkör
13 juli Tema Musikal med Örebro studentsångare och Peter Johansson
20 juli Tema Gospel med Vasa Gospel och La Gaylia Frazer

Barnens allsång - söndagar
Allsångsledare Ayla Kabaca får igång den unga publiken tillsammans med Tobbe Trollkarl, Krumelurorkestern och barnkören Spektrum. Medverkar gör också dansare från Lasse Kühlers dansskola och en gästartist. Sollidenscenen, kl 14–15
2 juli Wiktoria.
9 juli Boris René
16 juli Charlie Grönvall
23 juli Anton Hagman
30 juli Dolly Style

Laleh på sommarturné
Biljetter via livenation.se
Sollidenscenen 15 juli kl 18–21

Per Gessle på sommarturné
Biljetter via livenation.se
Sollidenscenen 27 juli kl 18–22

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.

Restaurang Biologi öppnar i Biologiska muséet14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Biologi är läran om livet och ingenting kan passa bättre som utgångspunkt för en restaurang med höga ambitioner. För att arbeta hållbart och medvetet med det som vi lever av - mat och dryck - krävs kunskap om biologi. Biologi är också namnet på den nya restaurangen i Biologiska muséet på Djurgården. Den kommer att vara öppen för abonnerade sällskap och event och är ett samarbete mellan Skansen och traktör KC Wallberg från Restauration Gubbhyllan på Skansen.