Schibsted inleder fackliga förhandlingar om att avveckla bemanningsbolaget
Schibsted Media Bemanning AB är Schibsted Sveriges bemanningsbolag för de publicistiska verksamheterna. Det startade 2012 för att tillgodose koncernens tidningar med personal till vikariat och projekt och samtidigt erbjuda medarbetarna en tillsvidareanställning. För fem år sedan hade bolaget 160 anställda journalister. Efterfrågan av Schibsted Media Bemanning AB:s tjänster har stadigt minskat under ett antal år. I dag har bolaget 34 anställda.
– Det här gör att behovet av ett bemanningsbolag i Schibsted inte längre finns. Vi har också tagit intryck av den kritik som riktats från fackligt håll mot användning av bemanningsbolag, säger Eva Idmark Lindström, HR-direktör, Schibsted Sverige.
Beslutet innebär att Schibsted Sverige i dag inlett förhandlingar med den lokala SJF-klubben med avsikt att avveckla bolaget. Totalt berörs 34 medarbetare på SMAB.
– Det är alltid svårt och tråkigt att behöva säga upp duktiga medarbetare, vi kommer att göra allt vi kan för att stötta de medarbetare som drabbas och samtidigt respektera lagar och avtal inom området, säger Eva Idmark Lindström.
Schibsted Media Bemanning AB är ett eget bolag och vid nedläggning av verksamhet i ett bolag erbjuds inte personal tjänster i andra bolag. Däremot har Schibsted en intern arbetsmarknad där lediga tjänster annonseras ut löpande och där är alla välkomna att söka.
I samband med beslutet att inleda fackliga förhandlingar om en avveckling erbjuds samtliga anställda i SMAB hjälp och stöd från Trygghetsrådet, TRR.
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum