Schibsted inleder fackliga förhandlingar om att avveckla bemanningsbolaget

Schibsted Sverige har beslutat att inleda fackliga förhandlingar, med avsikt att lägga ned Schibsted Media Bemanning AB, SMAB. Beslutet har sin grund i att allt färre efterfrågar bolagets tjänster. Totalt berörs 34 medarbetare på bolaget.

Schibsted har för avsikt att lägga ner bemanningsbolaget Schibsted Media Bemanning AB.

Schibsted Media Bemanning AB är Schibsted Sveriges bemanningsbolag för de publicistiska verksamheterna. Det startade 2012 för att tillgodose koncernens tidningar med personal till vikariat och projekt och samtidigt erbjuda medarbetarna en tillsvidareanställning. För fem år sedan hade bolaget 160 anställda journalister. Efterfrågan av Schibsted Media Bemanning AB:s tjänster har stadigt minskat under ett antal år. I dag har bolaget 34 anställda.

– Det här gör att behovet av ett bemanningsbolag i Schibsted inte längre finns. Vi har också tagit intryck av den kritik som riktats från fackligt håll mot användning av bemanningsbolag, säger Eva Idmark Lindström, HR-direktör, Schibsted Sverige.

Beslutet innebär att Schibsted Sverige i dag inlett förhandlingar med den lokala SJF-klubben med avsikt att avveckla bolaget. Totalt berörs 34 medarbetare på SMAB.

– Det är alltid svårt och tråkigt att behöva säga upp duktiga medarbetare, vi kommer att göra allt vi kan för att stötta de medarbetare som drabbas och samtidigt respektera lagar och avtal inom området, säger Eva Idmark Lindström.

Schibsted Media Bemanning AB är ett eget bolag och vid nedläggning av verksamhet i ett bolag erbjuds inte personal tjänster i andra bolag. Däremot har Schibsted en intern arbetsmarknad där lediga tjänster annonseras ut löpande och där är alla välkomna att söka.

I samband med beslutet att inleda fackliga förhandlingar om en avveckling erbjuds samtliga anställda i SMAB hjälp och stöd från Trygghetsrådet, TRR.

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Sofia Nordblom, 12, skrev bästa slutet på Ebbas historia7.4.2019 18:00:00 CESTPressmeddelande

Ebba Åkerlund var bara elva år när hon dog i terrorattacken på Drottninggatan 2017. I dag lever hennes minne vidare i ”Ebbas historia”. 1 400 barn har engagerat sig i novelltävlingen och skrivit färdigt hennes oavslutade berättelse ”Spökhuset”. På söndagen, två år efter terrorattacken, korades vinnaren. Sofia Nordblom, 12, skrev ett slut som Ebbas bästisar tror Ebba hade älskat.