Schwapples – säsongens höstigaste fördrink!

Nu är det äntligen höst! Med kyliga dagar och värmande brasor. Och med nya, goda drinkar som tar tillvara på vad hösten erbjuder. Bokstavligen. Så bjud över dina vänner på en drink med säsongens mest självklara ingrediens – äpple! Schwapples är den perfekta fördrinken att bjuda på i höstmörkret, inte minst för att den serveras i en riktig äppelkopp. Drinken gör du såklart på trädgårdens egna äpplen. Klimatsmart och gott på samma gång!

Har du aldrig testat den här kombinationen av smaker så har du verkligen missat något. Schwapples innehåller gin med den karaktäristiska smaken av enbär, syrliga äpplen, söt ginger ale och sist men inte minst kryddig kanel och stjärnanis. Allt mixat i en fin äppelkopp. En riktig höstsuccé kort och gott. Dessutom är drinken väldigt enkel att mixa.

Ingredienser:

Stort äpple (som kopp)
4 cl gin
4 cl färskpressad äppeljuice
Schweppes Ginger Ale
Is
Kanelstänger och stjärnanis (till garnering)

Så här gör du:

Gör först äppelkoppen. Ta en kniv och skär av toppen på äpplet. Använd sedan en sked för att gröpa ur äpplet tills det är cirka en tredjedel kvar till botten.

Fyll halva äppelkoppen med is. Häll i gin och färskpressad äppeljuice. Toppa med Schweppes Ginger Ale och garnera med kanelstänger och stjärnanis. (För en alkoholfri variant hoppar du helt enkelt över gin.)

Tips! För att undvika att äppelkoppen missfärgas – pensla lite citronsaft längst kanterna.

För mer information, högupplösta bilder och produktprov, vänligen kontakta:

Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups Bryggeri
070-895 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling
073-553 72 82, emma.l@kellyandpling.com

Spendrups går med i plastinitiativ4.9.2018 12:32Pressmeddelande

En av de stora globala hållbarhetsutmaningarna är hanteringen av plast och krafttag tas runtom i världen för att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast. I Sverige har Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF, startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har Spendrups nu anslutit sig till, tillsammans med andra ledande aktörer i livsmedelsbranschen.

Vinnarna är korade: Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018 görs av bartendern Mihail Mihaylov och utbildningsledaren Christoffer Ek. Här är recepten!1.9.2018 18:47Pressmeddelande

Idag avgjordes Schweppes prestigefulla tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. I finalen där tre smaksäkra hemmamixare och tre professionella bartenders gjorde upp står det nu klart att bartendern Mihail Mihaylov från Stockholm och utbildningsledaren Christoffer Ek från Växjö gör landets bästa Gin & Tonics. I år var det de mest originaltrogna bidragen som hade störst framgång hos juryn.