Schwapples – säsongens höstigaste fördrink!

Nu är det äntligen höst! Med kyliga dagar och värmande brasor. Och med nya, goda drinkar som tar tillvara på vad hösten erbjuder. Bokstavligen. Så bjud över dina vänner på en drink med säsongens mest självklara ingrediens – äpple! Schwapples är den perfekta fördrinken att bjuda på i höstmörkret, inte minst för att den serveras i en riktig äppelkopp. Drinken gör du såklart på trädgårdens egna äpplen. Klimatsmart och gott på samma gång!

Har du aldrig testat den här kombinationen av smaker så har du verkligen missat något. Schwapples innehåller gin med den karaktäristiska smaken av enbär, syrliga äpplen, söt ginger ale och sist men inte minst kryddig kanel och stjärnanis. Allt mixat i en fin äppelkopp. En riktig höstsuccé kort och gott. Dessutom är drinken väldigt enkel att mixa.

Ingredienser:

Stort äpple (som kopp)
4 cl gin
4 cl färskpressad äppeljuice
Schweppes Ginger Ale
Is
Kanelstänger och stjärnanis (till garnering)

Så här gör du:

Gör först äppelkoppen. Ta en kniv och skär av toppen på äpplet. Använd sedan en sked för att gröpa ur äpplet tills det är cirka en tredjedel kvar till botten.

Fyll halva äppelkoppen med is. Häll i gin och färskpressad äppeljuice. Toppa med Schweppes Ginger Ale och garnera med kanelstänger och stjärnanis. (För en alkoholfri variant hoppar du helt enkelt över gin.)

Tips! För att undvika att äppelkoppen missfärgas – pensla lite citronsaft längst kanterna.

För mer information, högupplösta bilder och produktprov, vänligen kontakta:

Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups Bryggeri
070-895 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling
073-553 72 82, emma.l@kellyandpling.com

Nu lyfter originalet sin tonic till nästa nivå – Schweppes Premium Mixers22.2.2018 09:42Pressmeddelande

Utan Schweppes ingen tonic. Efter att ha tagit fram originalet till världens alla tonics lyfter Schweppes sin ”uppfinning” till nästa nivå och lanserar tre av sina Premium Mixers i butik. ”Dessa tonics har subtila men viktiga egenskaper som välbalanserad beska och extra tryck i kolsyran vilket ger fler möjligheten att göra den perfekta GT:n hemma”, säger den prisbelönte barmästaren Mathin Lundgren.

Hälsa och smak lyfter försäljningen av alkoholfri öl i Sverige5.2.2018 14:00Pressmeddelande

Försäljningen av alkoholfri öl växer – inte bara i Sverige utan över hela världen. Utvecklingen är till stor del en generationsfråga när allt fler yngre ser till sin hälsa och vill välja drycker med mindre eller ingen alkohol alls. Fortfarande utgör den en mindre del av den totala ölproduktionen, men alkoholfritt ökar både i volym, bredd och sortiment. På Spendrups har försäljningen av alkoholfri öl i stort sett fördubblats de senaste fem åren och under 2018 kommer konsumenterna att se en mängd smakrika nyheter.