Schwapples – säsongens höstigaste fördrink!

Nu är det äntligen höst! Med kyliga dagar och värmande brasor. Och med nya, goda drinkar som tar tillvara på vad hösten erbjuder. Bokstavligen. Så bjud över dina vänner på en drink med säsongens mest självklara ingrediens – äpple! Schwapples är den perfekta fördrinken att bjuda på i höstmörkret, inte minst för att den serveras i en riktig äppelkopp. Drinken gör du såklart på trädgårdens egna äpplen. Klimatsmart och gott på samma gång!

Har du aldrig testat den här kombinationen av smaker så har du verkligen missat något. Schwapples innehåller gin med den karaktäristiska smaken av enbär, syrliga äpplen, söt ginger ale och sist men inte minst kryddig kanel och stjärnanis. Allt mixat i en fin äppelkopp. En riktig höstsuccé kort och gott. Dessutom är drinken väldigt enkel att mixa.

Ingredienser:

Stort äpple (som kopp)
4 cl gin
4 cl färskpressad äppeljuice
Schweppes Ginger Ale
Is
Kanelstänger och stjärnanis (till garnering)

Så här gör du:

Gör först äppelkoppen. Ta en kniv och skär av toppen på äpplet. Använd sedan en sked för att gröpa ur äpplet tills det är cirka en tredjedel kvar till botten.

Fyll halva äppelkoppen med is. Häll i gin och färskpressad äppeljuice. Toppa med Schweppes Ginger Ale och garnera med kanelstänger och stjärnanis. (För en alkoholfri variant hoppar du helt enkelt över gin.)

Tips! För att undvika att äppelkoppen missfärgas – pensla lite citronsaft längst kanterna.

För mer information, högupplösta bilder och produktprov, vänligen kontakta:

Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups Bryggeri
070-895 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling
073-553 72 82, emma.l@kellyandpling.com

BIBAB vinner viktig transportupphandling20.3.2019 14:44:19 CETPressmeddelande

Nu är det klart att Spendrups dotterbolag BIBAB har vunnit Altias tranportupphandling för dryckesdistribution. Eftersom Altia ä en stor aktör inom vin-och spritprodukter med kända varumärken såsom Blossa, Chill-Out, Koskenkorva, Grönstedts och OP Andersson, är detta en viktig affär på en transportmarknad i snabb förändring. Det nya samarbetet startade den 4:e mars och Spendrups har tillsammans med Altia haft en bra start där leveranserna fungerat utmärkt. Samdistribution för med sig fördelar inom hållbarhet, t.ex ökad fyllnadsgrad på de gemensamma transporterna vilket kommer leda till en reducering av CO2-utsläppen.

SSP tecknar avtal med Spendrups19.2.2019 16:01:09 CETPressmeddelande

Kampen om ett av Restaurangsveriges största och mest prestigefyllda avtal har avgjorts. Det blev Spendrups Bryggeri som vann uppdraget att förse resenärer och besökare på flygplatser och järnvägsstationer över hela landet med öl, läsk och vatten. SSP som driver restauranger, caféer, barer och kiosker bland annat på Arlanda, Landvetter, Sturup samt Centralstationerna i Stockholm, Malmö och Göteborg valde svenska Spendrups i tuff konkurrens. Joakim Klingsell, vd på SSP Sverige, säger att man valde Spendrups mycket på grund av deras starka sortiment och personliga lokala engagemang.