Senaste nytt från Svenska Cykelförbundet

Ny webbshop, coronasäker SWE Cup och nytt preliminärt datum för SM Bancykel. Där har ni några av de senaste uppdateringarna från SCF.

SVENSKA CYKELFÖRBUNDETS OFFICIELLA WEBBSHOP

I dagarna lanserades Svenska Cykelförbundets officiella webbshop där alla cykelintresserade, på ett coronasäkert vis, kan hitta fina julklappar i form av t-shirts och hoodies med specialdesignade supportertryck. Just nu kan ni även fynda Pearl Izumis och Swe Cyclings fina cykelkollektion till pangpriser innan jul. Här kommer ni direkt till webbshopen

SWECUP E-CYCLING 2021

Ni är många som har längtat och snart är det äntligen dags igen. 2021-års upplaga av SWE Cup e-cycling körs i tio omgångar med start den 4 januari. Vi bjuder på en del nyheter men i det stora hela bygger SWE Cup på samma koncept som blev så otroligt populär förra säsongen.

LITE BAKGRUND

SWE Cup 2020 lockade mellan 500-700 cyklister per lopp. Aldrig förr har så många svenska cyklister anmäld sig och tävlat med och mot varandra i en cup. Alla lopp livestreamades och det var också en succé.

SWE CUP 2021

Måndagen den 4 januari 2021 startar SWE Cup. Nytt för detta år är att vi utökar cupen till 10 tävlingar och dom 8 bästa loppen kommer att räknas.

PRISER

Nytt för detta år är att vi nu har fått samarbetspartners som stöttar oss och kommer att skänka priser till er som är med och tävlar. Totalt så kommer vi att ha priser till ett värde på 100 000 SEK. Läs mer om SWE Cup e-cycling

SM BANCYKEL 2020

Velodrom CK i Falun har fått klartecken av Svenska Cykelförbundet att genomföra 2020 års Svenska Mästerskap i bancykling 23-24 januari 2021. Det innebär att alla cyklister kommer att tävla i den klass man tillhörde 2020.
Vi hoppas att så många cyklister som möjligt är sugna på att komma in och tävla i bancykling efter en mycket annorlunda tävlingssäsong utomhus och att nuvarande restriktioner lättar så att tävlingarna blir möjliga att genomföra. LÄS MER

Observera att detta är sista datum SM bana 2020 flyttas till. Om inte tävlingarna går att genomföra 23-24 januari 2021 – utgår SM Bana 2020.

SM-ARRANGÖRER I MTB KLARA

Svenska Cykelförbundet har beslutat att godkänna följande tre SM-arrangörer:
CK Master som arrangör av XCO-SM 2021, CSK Ludvika som arrangör av XCM-SM 2021, samt en nykomling i SM-sammanhang i form av CK Järfälla som arrangerar XCO-SM 2022. Förbundskapten Fredrik Kessiakoff är mycket nöjd att styrelsen gick på grengrupp XC:s förslag och extra glad över att få in en ny arrangör. LÄS MER

SM-ARRANGÖR i XCE SÖKES

Vi är på jakt efter en ny SM-arrangör i XCE (sprint) som ser möjligheterna i XCE med korta, tajta tävlingar som är möjliga att genomföra i central stadsmiljö om så önskas.
Med andra ord en fantastisk möjlighet att ta sporten till publiken. LÄS MER