Sex av tio tycker att alkohol gör det lättare att ragga

Alkohol underlättar när man ska ut och träffa någon, det menar sex av tio svenskar i åldern 18–40 år. De främsta anledningarna uppges vara att man blir mer avslappnad och modigare av alkohol. Samtidigt har drygt var fjärde misslyckats i sina försök att träffa någon för att de varit för berusade. Det visar en ny undersökning som Kantar-Sifo genomfört på uppdrag av IQ.

Sex av tio i åldern 18–40 år tycker att alkohol gör det lättare att ragga, och av dem anger drygt tre av fyra att anledningen är att de blir mer avslappnade. Nästan varannan tillfrågad tycker också att de blir modigare av alkohol.

– Alla vill lyckas med sin raggning och vår enkla utgångspunkt är att chanserna ökar om man inte är för full. Där alkoholen till en början kan göra att vi känner oss mer avslappnade, kan det snabbt slå över till att vi blir sämre på att läsa av andras signaler. Vi vet att kärlek kan vara svårt, och det blir heller inte enklare av att dricka för mycket, säger Karin Hagman, vd på IQ.

Fler resultat ur undersökningen

• Fyra av tio känner sig mer bekväma att själva bli uppraggade när de druckit alkohol. Något fler män (44 procent) än kvinnor (41 procent).

• Nära var tredje (30 procent) har misslyckats med raggning för att de varit för berusade och undersökningen visar på en stor skillnad mellan män och kvinnor. Fyra av tio (40 procent) män, men endast var femte (19 procent) kvinna.

• Nära åtta av tio (76 procent) har blivit raggade på av någon som har varit för berusad. Även här är det en stor skillnad mellan könen. 86 procent av kvinnorna och 66 procent av männen svarar detta.

– Ett eller två glas vin eller öl kan få oss att våga flirta och ge en skön och lite avslappnad känsla. Men fortsätter du att dricka kommer din förmåga att reagera på subtila signaler att minska. Du får betydligt svårare att läsa av den andra personen och det gör dig också till en sämre sexpartner, säger Suzann Larsdotter, auktoriserad sexolog.

Ett glädjande resultat i undersökningen är att väldigt få som tycker att alkohol gör det lättare att ragga på någon, bara runt två på hundra, känner en förväntan från andra på att de ska dricka alkohol vid raggning eller dejting.

Karin Hagman, vd IQ
Suzann Larsdotter, auktoriserad sexolog