Sex av tio tycker att alkohol gör det lättare att ragga
Sex av tio i åldern 18–40 år tycker att alkohol gör det lättare att ragga, och av dem anger drygt tre av fyra att anledningen är att de blir mer avslappnade. Nästan varannan tillfrågad tycker också att de blir modigare av alkohol.
– Alla vill lyckas med sin raggning och vår enkla utgångspunkt är att chanserna ökar om man inte är för full. Där alkoholen till en början kan göra att vi känner oss mer avslappnade, kan det snabbt slå över till att vi blir sämre på att läsa av andras signaler. Vi vet att kärlek kan vara svårt, och det blir heller inte enklare av att dricka för mycket, säger Karin Hagman, vd på IQ.
Fler resultat ur undersökningen
- Fyra av tio känner sig mer bekväma att själva bli uppraggade när de druckit alkohol. Något fler män (44 procent) än kvinnor (41 procent).
- Nära var tredje (30 procent) har misslyckats med raggning för att de varit för berusade och undersökningen visar på en stor skillnad mellan män och kvinnor. Fyra av tio (40 procent) män, men endast var femte (19 procent) kvinna.
- Nära åtta av tio (76 procent) har blivit raggade på av någon som har varit för berusad. Även här är det en stor skillnad mellan könen. 86 procent av kvinnorna och 66 procent av männen svarar detta.
– Ett eller två glas vin eller öl kan få oss att våga flirta och ge en skön och lite avslappnad känsla. Men fortsätter du att dricka kommer din förmåga att reagera på subtila signaler att minska. Du får betydligt svårare att läsa av den andra personen och det gör dig också till en sämre sexpartner, säger Suzann Larsdotter, auktoriserad sexolog.
Ett glädjande resultat i undersökningen är att väldigt få som tycker att alkohol gör det lättare att ragga på någon, bara runt två på hundra, känner en förväntan från andra på att de ska dricka alkohol vid raggning eller dejting.
Nyckelord
Kontakter
Karin HagmanVd
Tel:073-392 61 06karin.hagman@iq.seSuzann LarsdotterSexolog
Tel:0720-502278info@suzannlarsdotter.seDavid WahlundPressansvarig
Tel:070-921 75 55david@iq.seBilder
Dokument
Om
IQ arbetar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Genom att skapa medvetenhet, eftertanke och engagemang kring det egna och andras drickande, bidrar vi till att minska alkoholens skador i samhället. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget.
Följ IQ
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IQ
Var fjärde svensk: oattraktivt att dricka för mycket på dejten13.2.2024 07:31:00 CET | Pressmeddelande
Var fjärde svensk tycker att det är oattraktivt med en partner som dricker mycket alkohol. Trots det har var tredje själva varit berusade på en dejt. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av IQ inför alla hjärtans dag.
Nära 6 av 10 överväger en vit månad 202411.1.2024 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Många inleder året med löften om förändring. Enligt en undersökning som Novus genomfört på uppdrag av IQ överväger närmare 6 av 10 som dricker alkohol en vit månad under 2024, något som var tredje dessutom tagit någon gång de senaste två åren.
För mycket alkohol på julfirandet? Det tycker varannan svensk21.12.2023 07:02:00 CET | Pressmeddelande
Majoriteten av svenskarna har varit på ett julfirande där det druckits för mycket alkohol, och var tionde har därför till och med avstått från att vara med. Det visar en undersökning som Novus genomfört på uppdrag av IQ.
Unga dricker mindre, men fortsatt källa till problem11.12.2023 13:30:19 CET | Pressmeddelande
Trenden att unga dricker mindre alkohol håller i sig, det visar CANs nationella skolundersökning som presenteras idag. Trots det har runt var femte niondeklassare och gymnasieungdom blivit fotad i en pinsam/kränkande situation eller råkat i gräl när de druckit alkohol.
Närmare 4 av 10 använder alkohol för att hantera stress30.11.2023 08:11:00 CET | Pressmeddelande
Var fjärde svensk är mer stressade nu under hösten än övriga året, och närmare 4 av 10 har använt alkohol för att hantera sin stress. Det visar en undersökning som Novus genomfört på uppdrag av IQ.