SHL kommenterar serieutredningen: Bra att det finns ett förslag att diskutera

Idag presenterade Svenska Ishockeyförbundet den serieutredning med förslag på hur seriesystem samt upp- och nedflyttning ska utformas från säsongen 2020-2021.

- Det är bra att det finns ett förslag att diskutera. Den närmsta tiden kommer vi att gå igenom utredningen tillsammans med alla 14 klubbar inom SHL och varje klubb kommer också att gå igenom den enskilt utifrån sina utgångspunkter. Många intressen ska mäklas ihop och även om flera har olika utgångspositioner så är målet detsamma, att utveckla svensk hockey och skapa ett långsiktigt och rättvist system framåt som gynnar sporten, spelarna och publiken, säger Anders Källström ordförande i SHL.

Respektive klubb kommer ha en intern beredningsprocess och den 20 december ska respektive klubbs förslag på remissvar skickas till SHL. Därefter kommer SHL att sammanställa rekommendationerna och i mitten av januari ska klubbarnas eventuella gemensamma rekommendationer diskuteras och beslutas. Remisstiden från Svenska Ishockeyförbundet går ut den sista januari 2019 och förslagen ska beslutas på Svenska Ishockeyförbundets stämma i juni 2019.

- Så fort klubbarna i SHL har enats om gemensamma rekommendationer för processen framåt så kommer vi och klubbarna att informera brett till allt från förbundet till supporterföreningar, partners, sponsorer och media, säger Anders Källström ordförande i SHL.

Kontaktpersoner:

Michael Marchal, tf VD SHL, 073-374 56 87

Johan Hemlin, vice VD och sportchef SHL, 070-555 08 67

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2018/2019 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Jörgen Lindgren lämnar som VD i SHL. Michael Marchal blir tillförordnad VD och SHL:s sportchef Johan Hemlin blir vice VD15.10.2018 13:03Pressmeddelande

Jörgen Lindgren lämnar idag anställningen som VD i Svenska Hockeyligan (SHL). Styrelsen har beslutat utse Michael Marchal som tillförordnad verkställande direktör. Samtidigt utses SHL:s sportchef Johan Hemlin som vice VD i SHL. Styrelsen inleder rekryteringsarbetet för en permanent VD vilket skall slutföras under vintern/våren 2019.

SHL och HockeyAllsvenskan bygger om sina domarorganisationer8.10.2018 13:07Pressmeddelande

SHL och Ulf Rönnmark har gemensamt kommit överens om att gå skilda vägar. SHL vill tacka Ulf för det arbete han gjort under många år i SHL som domare, marknadschef, domare och domarchef. Domarna kommer framöver att ingå i den sportsliga organisationen där Johan Hemlin, sportchef SHL, är ansvarig. För att stärka upp stöd och utveckling för domare och linjemän kommer fler funktioner tillsättas och rollen domarchef tas därmed bort. Som ny utvecklings- och huvuddomaransvarig anställs Tomas Thorsbrink. Tomas arbetar i dag som domarchef i Hockeyallsvenskan, där han gjort ett väldigt bra arbete. Att Tomas tar sig an SHL domarna är en naturlig utveckling och början på en tätare samverkan mellan SHL och Hockeyallsvenskan kring elitdomarverksamheten. - Vi väljer att bredda organisationen för att vara än mer närvarande och ute hos domarna för att coacha och utveckla deras enormt viktiga roll. Att göra det i samverkan med HockeyAllsvenskan gör också att synergierna blir mycket bättre i utvecklinge