SHL kommenterar serieutredningen: Bra att det finns ett förslag att diskutera

Idag presenterade Svenska Ishockeyförbundet den serieutredning med förslag på hur seriesystem samt upp- och nedflyttning ska utformas från säsongen 2020-2021.

- Det är bra att det finns ett förslag att diskutera. Den närmsta tiden kommer vi att gå igenom utredningen tillsammans med alla 14 klubbar inom SHL och varje klubb kommer också att gå igenom den enskilt utifrån sina utgångspunkter. Många intressen ska mäklas ihop och även om flera har olika utgångspositioner så är målet detsamma, att utveckla svensk hockey och skapa ett långsiktigt och rättvist system framåt som gynnar sporten, spelarna och publiken, säger Anders Källström ordförande i SHL.

Respektive klubb kommer ha en intern beredningsprocess och den 20 december ska respektive klubbs förslag på remissvar skickas till SHL. Därefter kommer SHL att sammanställa rekommendationerna och i mitten av januari ska klubbarnas eventuella gemensamma rekommendationer diskuteras och beslutas. Remisstiden från Svenska Ishockeyförbundet går ut den sista januari 2019 och förslagen ska beslutas på Svenska Ishockeyförbundets stämma i juni 2019.

- Så fort klubbarna i SHL har enats om gemensamma rekommendationer för processen framåt så kommer vi och klubbarna att informera brett till allt från förbundet till supporterföreningar, partners, sponsorer och media, säger Anders Källström ordförande i SHL.

Kontaktpersoner:

Michael Marchal, tf VD SHL, 073-374 56 87

Johan Hemlin, vice VD och sportchef SHL, 070-555 08 67

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2018/2019 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

SHL-klubbarna sköt in halv miljon till föreningarna7.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Den tidigare tomma tekningscirkeln i SHL döptes inför slutspelet om till #målcirkeln och var ett samarbete mellan SHL och huvudsponsorn Betsson. För varje mål som gjordes från Målcirkeln skulle Betsson skänka 25 000 kronor till klubben, som i sin tur fick välja ändamål. Totalt har klubbarna skjutit in 540 000 kronor, där Frölunda, Skellefteå och Djurgården stått för flest antal mål från cirkeln – och därmed dragit in 110 000 kronor vardera.

Här är vinnarna i SHL Awards 20195.5.2019 21:08:09 CESTPressmeddelande

Under söndagen den 5 maj sändes den femte upplagan av SHL Awards på C More och på Sportkanalen. Här är samtliga vinnare i SHL Awards 2019. Årets målvakt Joel Lassinantti, Luleå Årets back Jesse Virtanen, Färjestad Årets forward Ryan Lasch, Frölunda Årets tränare Thomas Berglund, Luleå Årets rookie Emil Bemström, Djurgården Mest värdefulle spelare Jacob Josefson, Djurgården SHL Awards delas ut för insatser under SHL 2018/2019.