SHL och HockeyAllsvenskan bygger om sina domarorganisationer

SHL och Ulf Rönnmark har gemensamt kommit överens om att gå skilda vägar. SHL vill tacka Ulf för det arbete han gjort under många år i SHL som domare, marknadschef, domare och domarchef.

Domarna kommer framöver att ingå i den sportsliga organisationen där Johan Hemlin, sportchef SHL, är ansvarig. För att stärka upp stöd och utveckling för domare och linjemän kommer fler funktioner tillsättas och rollen domarchef tas därmed bort.

Som ny utvecklings- och huvuddomaransvarig anställs Tomas Thorsbrink. Tomas arbetar i dag som domarchef i Hockeyallsvenskan, där han gjort ett väldigt bra arbete. Att Tomas tar sig an SHL domarna är en naturlig utveckling och början på en tätare samverkan mellan SHL och Hockeyallsvenskan kring elitdomarverksamheten.

-          Vi väljer att bredda organisationen för att vara än mer närvarande och ute hos domarna för att coacha och utveckla deras enormt viktiga roll. Att göra det i samverkan med HockeyAllsvenskan gör också att synergierna blir mycket bättre i utvecklingen av dagens och morgondagens elitdomare, säger Jörgen Lindgren vd för SHL.

-          HockeyAllsvenskan ser fram emot en tätare samverkan med SHL på domarsidan med Tomas Thorsbrink i ledningen för detta arbete. För HockeyAllsvenskan är detta ett kvitto på kvaliteten på vår domarverksamhet säger Stephan Guiance vd för HockeyAllsvenskan.

-          Att få jobb med de bästa domarna är en stor utmaning som jag kommer ta mig an med största entusiasm. Tillsamman ska vi jobba med att höja statusen för domarrollen och säkerställa rekrytering av de bästa framtida elitdomarna. Vi ska fortsätta arbetet för en jämnare, bättre och rättvisare bedömningsnivå, säger Tomas Thorsbrink.

Den nya organisationen sjösätts på en gång, övergången för Tomas kommer att ske succesivt och i tät dialog mellan SHL och Hockeyallsvenskan. I samband med denna förändring tillträder Pär-Olof Livf som domarchef för HockeyAllsvenskan. Pär-Olof Livf kommer närmast från rollen som ansvarig för huvuddomarna i HockeyAllsvenskan.

Organisationen i SHL består av:

Sportchef: Johan Hemlin

Domarutveckling och huvuddomaransvarig: Tomas Thorsbrink

Linjedomaransvarig: Leo Takula

Ansvarig Situationsrummet: Christer Lärking

Domarcoacher: Ulf Lindgren, Kjell Lind, Lars-Johan Ryhed, Conny Ekenberg, Tobias Haster, Leo Takula och Tomas Thorsbrink

Organisationen i HockeyAllsvenskan består av:

Ligachef: Sonny Lundwall

Domarchef: Per-Olof Livf

Kontaktpersoner för pressmeddelandet:

Jörgen Lindgren, vd SHL, 072-213 17 00

Tomas Thorsbrink, utvecklings- och huvuddomaransvarig SHL, 076-826 66 15

Stephan Guiance, vd HockeyAllsvenskan, 070-595 13 73

Johan Hemlin, sportchef SHL, 070-555 08 67

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2018/2019 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Jörgen Lindgren lämnar som VD i SHL. Michael Marchal blir tillförordnad VD och SHL:s sportchef Johan Hemlin blir vice VD15.10.2018 13:03Pressmeddelande

Jörgen Lindgren lämnar idag anställningen som VD i Svenska Hockeyligan (SHL). Styrelsen har beslutat utse Michael Marchal som tillförordnad verkställande direktör. Samtidigt utses SHL:s sportchef Johan Hemlin som vice VD i SHL. Styrelsen inleder rekryteringsarbetet för en permanent VD vilket skall slutföras under vintern/våren 2019.

Pressinbjudan till SHL:s upptaktsträff säsongen 2018/201914.8.2018 07:30Pressinbjudan

Datum: tisdagen den 4 september Tid: 09.30-14.30 Plats: Vasateatern, Vasagatan 19-21, Stockholm. Program 09.30 Registrering öppnar och förmiddagsfika serveras. 10.00 Insläpp 10.30 Programmet startar på scenen och leds av Björn Oldéen och Sanny Lindström. Direktsänds av C More och shl.se Ca 12.15 Tränarfotografering direkt när sändningen är slut. Därefter serveras lunchtallrik och tid för individuella intervjuer finns. 14.30 Dagen avslutas. Eftersom upptaktsträffen direktsänds ber vi representanter från media att respektera de utsatta tiderna och platserna för individuella intervjuer. Anmälan Sista anmälningsdag är den 31 augusti och anmälan görs här https://www.shl.se/upptaktstraff-2018-2019 https://www.shl.se/upptaktstraff-2018-2019 Varmt välkommen! Kontaktperson: Johanna Hemming-Hamberg, kommunikationschef SHL, 0720-50 51 60, johanna.hemming-hamberg@shl.se