SHL och HockeyAllsvenskan bygger om sina domarorganisationer

SHL och Ulf Rönnmark har gemensamt kommit överens om att gå skilda vägar. SHL vill tacka Ulf för det arbete han gjort under många år i SHL som domare, marknadschef, domare och domarchef.

Domarna kommer framöver att ingå i den sportsliga organisationen där Johan Hemlin, sportchef SHL, är ansvarig. För att stärka upp stöd och utveckling för domare och linjemän kommer fler funktioner tillsättas och rollen domarchef tas därmed bort.

Som ny utvecklings- och huvuddomaransvarig anställs Tomas Thorsbrink. Tomas arbetar i dag som domarchef i Hockeyallsvenskan, där han gjort ett väldigt bra arbete. Att Tomas tar sig an SHL domarna är en naturlig utveckling och början på en tätare samverkan mellan SHL och Hockeyallsvenskan kring elitdomarverksamheten.

-          Vi väljer att bredda organisationen för att vara än mer närvarande och ute hos domarna för att coacha och utveckla deras enormt viktiga roll. Att göra det i samverkan med HockeyAllsvenskan gör också att synergierna blir mycket bättre i utvecklingen av dagens och morgondagens elitdomare, säger Jörgen Lindgren vd för SHL.

-          HockeyAllsvenskan ser fram emot en tätare samverkan med SHL på domarsidan med Tomas Thorsbrink i ledningen för detta arbete. För HockeyAllsvenskan är detta ett kvitto på kvaliteten på vår domarverksamhet säger Stephan Guiance vd för HockeyAllsvenskan.

-          Att få jobb med de bästa domarna är en stor utmaning som jag kommer ta mig an med största entusiasm. Tillsamman ska vi jobba med att höja statusen för domarrollen och säkerställa rekrytering av de bästa framtida elitdomarna. Vi ska fortsätta arbetet för en jämnare, bättre och rättvisare bedömningsnivå, säger Tomas Thorsbrink.

Den nya organisationen sjösätts på en gång, övergången för Tomas kommer att ske succesivt och i tät dialog mellan SHL och Hockeyallsvenskan. I samband med denna förändring tillträder Pär-Olof Livf som domarchef för HockeyAllsvenskan. Pär-Olof Livf kommer närmast från rollen som ansvarig för huvuddomarna i HockeyAllsvenskan.

Organisationen i SHL består av:

Sportchef: Johan Hemlin

Domarutveckling och huvuddomaransvarig: Tomas Thorsbrink

Linjedomaransvarig: Leo Takula

Ansvarig Situationsrummet: Christer Lärking

Domarcoacher: Ulf Lindgren, Kjell Lind, Lars-Johan Ryhed, Conny Ekenberg, Tobias Haster, Leo Takula och Tomas Thorsbrink

Organisationen i HockeyAllsvenskan består av:

Ligachef: Sonny Lundwall

Domarchef: Per-Olof Livf