SHL om det viktiga arbetet med mäns våld mot kvinnor

Utvecklingen och debatten i samhället har varit tydlig den senaste tiden. Mäns våld mot kvinnor är ett utbrett problem i samhället. För att motverka problemet behöver vi alla ta ansvar. SHL berättar här om vägen framåt i dessa viktiga frågeställningar.

Den senaste tiden har präglats av en oroande utveckling och debatt gällande mäns våld mot kvinnor. En utveckling som även berört hockeyvärlden och SHL.

- Jag blir väldigt berörd av att läsa om den utveckling vi ser i samhället och även i hockeyn. Hockey ska vara hockey, för alla. Ingen ska behöva känna sig otrygg i vare sig omklädningsrum, arena eller relationer och det är ett ansvar vi alla delar. Sedan är det viktigt att även påpeka att de situationer som nu varit är under utredning. Men vi behöver se över dessa frågeställningar i ett bredare perspektiv. Ansvaret är allas, även vårt, säger Jenny Silfverstrand, VD SHL, och fortsätter;

- Alla i samhället behöver rannsaka sig och det gör även vi. Vi kommer agera i dessa frågor. Dels kommer vi göra ett större internt arbete i våra verksamheter gällande dessa frågeställningar och vi kommer även ta fram policys i ämnet. Det är ett påbörjat och prioriterat arbete.

En vidare analys kring vilket arbete som behöver göras inom SHL:s verksamheter är påbörjat och SHL kommer ta fram såväl en arbetsgrupp som handlingsplan tillsammans med de 14 klubbarna och domargruppen.

- När vi har ett utbrett samhällsproblem som vi har gällande mäns våld mot kvinnor kommer vi enbart uppnå förändring om vi alla tar ett gemensamt ansvar i frågan. Det gäller även i vår hockeyvärld. Vi kommer ta vårt ansvar och göra det arbete som krävs och jag hoppas att fler ansluter till den debatten och arbetet, avslutar Silfverstrand.

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2021/2022 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Historisk satsning på svensk damhockey när Svenska Spel blir ny huvudsponsor åt SDHL, SHL och HA2.6.2021 09:00:44 CEST | Pressmeddelande

Svenska Spel blir ny huvudsponsor till Svenska Damhockeyligan (SDHL), Svenska Hockeyligan (SHL) och HockeyAllsvenskan (HA). Det femåriga avtalet gäller från den 1 juli i år och fram till 2026. – Svenska Spel har ett långvarigt och stort engagemang i svensk ishockey. Därför känns det väldigt bra att vi nu återigen kan jobba tillsammans för att ta svensk ishockey framåt. Vi är stolta och glada över att bidra till ett samarbete som satsar extra på jämställdhet inom svensk ishockey, säger Jenny Silfverstrand, vd Svenska Hockeyligan.