SHL:s tekningscirkel ger pengar till föreningar – per antal mål

Som en del redan har uppmärksammat heter den tidigare tomma tekningscirkeln i SHL numera #målcirkeln och är ett samarbete mellan SHL och huvudsponsorn Betsson. Varje gång det görs mål från cirkeln, kommer 25 000 kronor skänkas till en utvald förening. Det är klubbarna själva som valt vart pengarna ska gå.

#målcirkeln Bild: Simon Hastegård/Bildbyrån

Många har undrat varför det står #målcirkeln i en av tekningscirklarna i alla 14 arenor. Det är ett initiativ för att ge klubbarna möjlighet att skänka pengar till en utvald organisation som de brinner för. SHL har valt att inte ta in en ny sponsor för ytan utan stärker i stället samarbetet med spelbolaget Betsson genom ett gemensamt initiativ i form av en kampanj där pengarna oavkortat går till idrottsrörelsen och föreningar som klubbarna valt.

För varje mål som görs från #målcirkeln från och med att kvartsfinalerna drar igång tills dess att svenska mästarna utsetts kommer Betsson skänka 25 000 kronor till klubben som sin tur väljer ändamål.

- Den kommersiella delen är såklart viktig, men när Betsson kom med denna idé kände vi att vi både stöttar klubbarna och engagerar fler, och samtidigt stöttar områden utanför hockeyn. Många mål är alltid kul, och genom detta initiativ säkert lite extra, säger Michael Marchal, VD på SHL

- När vi gick in i detta sponsorskap sa vi att vi ville vara en aktiv sponsor som engagerar. Vår senaste webbserie Fimpens resa är ett exempel på detta. Stötta klubbarna finansiellt är grundbulten i vårt sponsorskap, samtidigt ser vi ett stort engagemang hos klubbarna själva att engagera sig utanför hockeyn. Därför skapade vi detta initiativ, som också ska öka spänningen bland fans och kunder, och ge klubbarna möjlighet att fortsätta sitt goda arbete där ute, säger Jonathan Haeggstam, Sverigechef på Betsson Group.

Initiativet drar igång idag lagom till starten av kvartsfinalerna. De klubbar som inte spelar slutspel i år får ett tröstpris. Läs gärna mer om initiativet och klubbarnas val av organisation här på målcirkeln.se

Brynäs IF: Gästriklands Ishockeyförbund
Djurgården Hockey: Djurgården Hockey Ungdom & spontanidrott i Stockholm
Frölunda HC: Drottning Silvias Barnsjukhus
Färjestad BK: FBK Alliansen
HV71: Tappra Barn
Linköping HC: Linköpings Parasportförening
Luleå HF: Lekterapin på Sunderbyns sjukhus
Malmö Redhawks: Team Rynkeby – God Morgon
Mora IK: Tobiasregistret
Rögle BK: Alla Kan IF i Ängelholm
Skellefteå AIK: Bygdens föreningar som arbetar med Tre Kronors hockeyskola
Timrå IK: Barncancerfonden
Växjö Lakers: Tobiasregistret
Örebro Hockey: Örebro Hockey Ungdoms Flicklag

Kontaktperson på Betsson:

Robin Olenius, PR-chef på Betsson, +46 76 180 55 43, robin.olenius@betssongroup.com

#målcirkeln Bild: Simon Hastegård/Bildbyrån

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2019/2020 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

SHL och Svenska Ishockeyförbundet överens om ekonomisk ersättning för Damkronorna23.8.2019 08:59:00 CESTPressmeddelande

Idag har SHL och Svenska Ishockeyförbundet kommit överens om att fortsatt stärka förutsättningarna för spelarna i Damkronorna och svensk elitdamishockey. SHL:s styrelse har beslutat att säkerställa en ekonomisk ersättning för förlorad arbetsförtjänst i samband med landslagsuppdrag för Damkronorna med ett årligt belopp om max 400 000 kronor i tre år. Och att Svenska Ishockeyförbundet satsar de återstående pengarna från säsongen 2018/2019 på elitutvecklingen i svensk damishockey.

Pressinbjudan till SHL:s upptaktsträff säsongen 2019/2019.8.2019 14:23:55 CESTPressinbjudan

Datum: tisdagen den 10 september. Tid: 09.00-14.00. Plats: Quality Hotel Globe, Stockholm. 9:00 Registrering och kaffe. 9:30 Programmet på scenen börjar. Moderator Björn Oldeen, C More. - Säsongen 2019/20, läget i lagen. - Regelgenomgång med Tomas Thorsbrink, domarchef SHL. - Spelarnas säkerhet med Johan Hemlin, sportchef/vVD SHL, och Projekt nollvision hjärnskakningar, Morgan Johansson projektledare. Ca 11:30 Klubbrepresentanterna finns tillgängliga i foajén för intervjuer samt mingellunch. Tränarfotografering. 14:00 Slut. På plats under dagen är huvudtränare, lagkapten samt ytterligare spelare från varje klubb samt representanter från SHL. Eftersom upptaktsträffen direktsänds ber vi representanter från media att respektera de utsatta tiderna och platserna för individuella intervjuer. Anmälan Sista anmälningsdag är den 2 september och anmälan görs här https://www.shl.se/upptaktstraff-2019-2020 Varmt välkommen! Kontaktperson: Johanna Alba, projektledare PR & kommunikation SHL, 073-0651