Skoda Sverige ny officiell partner till SCF E-cycling 2021

Svenska Cykelförbundet växlar upp inom den snabbt växande grenen E-cycling. Tillsammans med ŠKODA Sverige, ny officiell partner till förbundets E-cycling, arrangeras SWE Cup, SM och ett antal sociala event inom virtuell cykling 2021.

Skoda blir ny partner till Svenska Cykelförbundet.

- Förbundet ser stora möjligheter i att utveckla E-cycling, som är en av få sporter som pågått i princip som vanligt under pandemin. Samarbetet med ŠKODA gör att vi får ökade möjligheter att fortsätta utveckla verksamheten och locka fler till sporten, säger Conny Björnehall, ordförande E-cycling på Svenska Cykelförbundet.

Sverige ligger långt fram inom E-cycling och har några av världens bästa cyklister på både dam- och herrsidan. SCF har redan arrangerat ett antal tävlingar inom både landsväg och MTB på online-plattformen Zwift, som idag har en miljon användare globalt. SWE Cup 2020 lockade 500-700 cyklister per lopp, och intresset väntas växa till 2021. En resa som det cyklande bilvarumärket ŠKODA gärna är med på.

- Vi vet att E-cycling har betytt mycket för många detta utmanande år, och vi vill jobba för att fler hittar till den virtuella cyklingen. Med ŠKODAs bakgrund och engagemang inom cykel känns det självklart att vi är med när en ny gren växer fram, säger Veronica Nilsson, Press- och sponsoransvarig på ŠKODA

ŠKODA Sverige är tidigare aktiva inom svensk cykling genom ŠKODA Cycling Team, ett initiativ där rutinerade cyklister bildar lag med motionärer för att cykla runt Vättern. Utöver Vätternrundan är ŠKODA är också huvudsponsor till Tour de France och Giro di’Italia, och när bolaget grundades år 1895 i Tjeckien var det inledningsvis just cyklar som tillverkades. På samma adress i Mlada Boleslav bygger ŠKODA idag en miljon bilar varje år.

ŠKODA blir officiell partner för Svenska Cykelförbundets E-cycling 2021, vilket innefattar sponsorskap för SWE Cup, SM och ett antal sociala event i form av virtuell gruppcykling. Årets upplaga av SWE Cup körs i tio omgångar med start den 4 januari.

För mer information och tider för SWE Cup E-cycling – läs mer här.

Har du frågor om samarbetet eller E-cycling? Kontakta gärna:

Conny Björnehall

Ordförande E-cycling

conny.bjornehall@scf.se

Veronica Nilsson

Press- och sponsoransvarig
ŠKODA Sverige

veronica.nilsson@skoda.se

Skoda blir ny partner till Svenska Cykelförbundet.

Svenska Spel/Tillsammans för fler i rörelse satsar på Svenska Cykelförbundets e-cycling26.11.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Genom initiativet Tillsammans för fler i rörelse, initierat av Riksidrottsförbundet och Svenska Spel får Svenska Cykelförbundet nu medel för att utveckla e-cycling i Sverige. Sverige är världsledande på e-cycling och den 9 december samlas eliten för första gången i ett officiellt världsmästerskap där den svenska truppen tävlar under Svenska Cykelförbundet. Medlen gör det möjligt att fortsätta utvecklingen av e-cycling.