Skolbemanning befäster sin position längs Norrlandskusten

Annelie Hamrin och Cilla Edrén på Clockwork Skolbemanning & Rekrytering i Sundsvall.

Sedan Clockwork Skolbemanning & Rekrytering etablerades i Sundsvall för några månader sedan har teamet berikats med ytterligare en nyckelperson.

I våras anställdes Annelie Hamrin, som nu fått en ny kollega i Cilla Edrén. Cilla kommer från en lång karriär som skolledare, specialpedagog och lärare inom kommunen.
– På Clockwork får jag fortfarande arbeta med det jag brinner för men ur ett annat perspektiv. Det var det som lockade mig hit, säger Cilla Edrén.

Clockwork Skolbemanning & Rekrytering i Sundsvall drivs nu av två i kommunen välkända skolprofiler. Tillsammans har Cilla och Annelie en bred erfarenhet av att arbeta inom olika roller i skolan.
– Att ha arbetat som rektor gör att jag känner till vardagen och den situation som skolledarna befinner sig i. Med en lång karriär följer också en förståelse för olika kulturer ute i skolorna. Det gör det enklare för oss att skräddarsy lösningar som hjälper skolorna, säger Cilla och fortsätter:

– Vi ser oss inte som konkurrenter till skolorna utan som ett stöd med syfte att underlätta. Min drivkraft är att bidra till skolans utveckling och frågor som rör elevhälsa ligger extra nära hjärtat, säger Cilla.

Clockwork Skolbemanning & Rekrytering finns nu i Sundsvall, Umeå, Gävle, Falun och Stockholm. Alla 11 medarbetare har spetskompetens inom flera olika delar av skolans värld – från förskola till högskola.

– När vi nu utökar teamet i Sundsvall har vi möjlighet att täcka hela Norrlandskusten med våra tjänster. Det gör att vi har goda förutsättningar att bredda vårt tjänsteutbud, säger Affärsområdeschef Fred Hussein.

Om Clockwork Skolbemanning & Rekrytering
På Clockwork Skolbemanning & Rekrytering vet vi att bristen på lärare och kompetens är en av skolans stora utmaningar. Inte bara i framtiden, utan redan i dag. Den problematiken vill vi bidra till att lösa, genom att snabbt erbjuda skolor professionella processer för rekrytering och bemanning av skolpersonal. I vår kandidatbank finns behöriga lärare inom skolans alla nivåer, från förskola till högskola och allt däremellan. Här finns även personal inom elevhälsa – både skolsköterskor, skolläkare, specialpedagoger och kuratorer. Alla vi som jobbar på Clockwork Skolbemanning & Rekrytering har mångårig erfarenhet av att själva ha arbetat som skolledare och lärare.

Stjärnrekryteringen blev verklighet med stöd från Clockwork30.5.2018 14:39Pressmeddelande

I augusti förstärks Brynäs IF:s damlag med stjärnspelaren Erika Grahm. Hon blir inte bara en nyckelspelare i laget, hon har även rekryterats för att ta Brynäs dam- och tjejverksamhet till nästa nivå. Rekryteringen har möjliggjorts tack vare Clockwork. Sedan drygt ett år har Clockwork varit en av Brynäs IF:s officiella partners. Samarbetet har bland annat gått ut på att Clockwork stöttat satsningen En bra start. Längs vägen har Clockwork uttryckt tydliga önskemål om en utökad satsning på damverksamheten. – Nu äntligen känns det som att Brynäs är på väg att bygga en damorganisation som är en integrerad del i den övriga verksamheten. Det är något vi tydligt efterfrågat och nu lyckats möjliggöra, säger Clockworks vd Petter Lundgren. Clockworks ambition är att tillsammans med Erika utveckla regionens förutsättningar för tjejer att vilja och kunna satsa på en hockeykarriär. – Målet är att Brynäs på fem års sikt ska bli det ledande damhockeylaget, med Sveriges bästa dam- och ungdomsverksamhet

Rekrytering som tar tillvara kompetens och kultur.30.4.2018 10:34Pressmeddelande

Bra människor är bra människor – oavsett var de kommer ifrån. Så resonerar Clockwork när de rekryterar, något som i Mora bidragit till rekordlåg arbetslöshet. Många av de utlandsfödda som kommit till Sverige under de senaste åren är välutbildade människor med meriterande yrkeserfarenheter i bagaget. Ändå är det många av de nyanlända som saknar arbete. På alla orter arbetar Clockwork hårt för att öka integrationen av de utlandsfödda i arbetslivet. I Mora har det fungerat extra bra, något som nyligen uppmärksammades av SVT Dalarna. Här är bara 19 procent av de utlandsfödda arbetslösa, vilket är en av en av de lägsta siffrorna i hela landet. Att integrationen fungerat extra bra just i Mora beror till stor del på samarbetet mellan kommunen, Arbetsförmedlingen och lokala företag, däribland Clockwork. – Just nu står vi på peaken av en högkonjunktur där det råder stor brist på arbetskraft i nästan alla yrkeskategorier i hela Sverige. I grunden handlar vårt uppdrag om att hjälpa våra kunder at