Skolluncher för AcadeMedias gymnasieelever

Den 18 mars gick Sveriges gymnasieskolor över till fjärr- och distansundervisning. Nu erbjuder allt fler av AcadeMedias gymnasieskolor sina elever färdiga lunchrätter för avhämtning under perioden när eleverna studerar hemma.

Långa rader med skolluncher väntar på Nackas elever som undervisas på distans.

Elever på flertalet av AcadeMedias gymnasieskolor får nu möjlighet att beställa och hämta färdigpackade, kylda lunchrätter två gånger i veckan, med hjälp av en helt ny bokningstjänst. Denna månad startade leveranserna av skolmat i bland annat Göteborg, Kristianstad, Malmö, Nacka, Sollentuna och Örebro.

— Det känns fint att vi nu kan komplettera distansundervisningen med bra skolmåltider. Vårt bokningssystem gör det möjligt för eleverna att hämta skolluncher två gånger per vecka. Ett plus är större valfrihet för våra elever som nu kan välja sina rätter när de bokar. Nu jobbar vi hårt för att elever på ännu fler skolor ska få denna möjlighet, säger Rickard Lundberg, måltidsansvarig på AcadeMedia.

Totalt har än så länge drygt 20 000 av skolkoncernens 35 000 gymnasieelever fått erbjudande om att boka och hämta skolluncher. Elever som har lång resväg kan hämta alla veckans fem rätter en av dagarna. De kan också skicka en förälder för att hämta matlådorna om de själva har svårt att hinna.

Eleverna på AcadeMedias fem skolor i Nacka - Sjölins, Rytmus Musikgymnasium, NTI Gymnasiet, Designgymnasiet och Praktiska Gymnasiet - hämtade i måndags för första gången sina förbokade skolluncher i Kunskapsgallerian i Sickla.

— För våra elever har det här varit en mycket viktig faktor för att få distansundervisningen att fungera ännu bättre. Igår var jag med vid utdelningen av mat och det fungerade väldigt väl. Vi mötte många glada och nöjda elever, säger Ingrid Crabo, rektor för Sjölins Gymnasium i Nacka.

AcadeMedias matleverantörer har fått ställa om såväl produktion som sättet maten distribueras till eleverna för att få det nya systemet på plats.

— Nu har vi möjlighet erbjuda skolmat trots att skolorna håller stängt. Vi möter många positiva elever och föräldrar vid utlämningen av matlådor och är glada för att kunna hjälpa till med bra mat även när eleverna är hemma, säger Christin Huber, vice vd på Campus by Eatery som levererar skolmat till AcadeMedias elever i Nacka.

På AcadeMedia hoppas man att bokningssystemet även ska komma till användning den dag eleverna är tillbaka på skolan.

— Jag vill ge en eloge till våra måltidsleverantörer som varit fantastiska i denna omställningsprocess. Denna snabba digitalisering hoppas vi i framtiden leder till mindre svinn och bättre hållbarhet, säger Rickard Lundberg.

Långa rader med skolluncher väntar på Nackas elever som undervisas på distans.

AcadeMedia är verksamt inom förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning. Totalt arbetar 17 300 medarbetare på våra drygt 655 verksamheter.

Inom gymnasiet har AcadeMedia cirka 150 skolor under namnen Designgymnasiet, Didaktus, Drottning Blanka, Framtidsgymnasiet, Hagströmska Gymnasiet, Int. Hotell och Restaurangskolan, Klara Teoretiska, LBS Kreativa Gymnasiet, NTI Gymnasiet, Praktiska Gymnasiet, ProCivitas, Rytmus Musikgymnasium och Sjölins Gymnasium.

AcadeMedia har även förskolor i Norge och Tyskland. Vår storlek skapar trygghet och ger oss förutsättningar att vara en långsiktig och stabil utbildningsaktör som bidrar till det gemensamma samhällsbygget.

Friskolor - en naturlig och viktig del av utbildningssystemet26.2.2020 10:36:46 CETNyheter

Friskolor har funnits i över 30 år. Idag går nära 400 000 barn och elever i en friskola och antalet ökar varje år. Över 73 000 lärare, 17 procent av lärarkåren, arbetar i en friskola. När Rebecca Roth ordförande i LR:s Studerandeförening vill att friskolor som drivs av aktiebolag ska läggas ner, bör hon ha i åtanke att ett sådant beslut skulle få stora konsekvenser för både lärare och elever.