Skolpolitisk tåfjutt

Regeringen har nu offentliggjort sin budgetproposition för år 2022. Av det stora reformutrymmet på 74 miljarder kronor tillförs skolan endast 1,3 miljarder. Lärarnas Riksförbund kommenterar:

– Regeringen missar öppet mål med denna skolpolitiska tåfjutt. Rejäla satsningar på skolan och lärarna hade kunnat lösa många av dagens samhällsproblem. Och hindra morgondagens. Det är uppenbart att regeringen inte tagit till sig magnituden av det kunskapstapp som pandemin har förorsakat och insett vilka satsningar som nu är viktigare än någonsin, säger Åsa Fahlén ordförande Lärarnas Riksförbund.

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med cirka 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Fackförbund för lärare och skolledare tecknar avsiktsförklaring om ny organisering18.6.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och Sveriges Skolledarförbund har fört samtal om en ny organisering inom utbildningssektorn. Samtalen mellan förbunden har varit konstruktiva och förbunden har därför tecknat en avsiktsförklaring som ska vara en grund för den fortsatta dialogen mellan förbunden. Avsiktsförklaringen syftar till att etablera en ny organisering inom utbildningssektorn från och med den 1 januari 2023.