Snabbväxande sport kommer till Jönköping!

Pickleball - en av de snabbast växande sporterna kommer äntligen till Jönköping. Det är Korpen Jönköping som har tagit initiativet och ordnar nu öppet hus och en prova-på-dag lördagen den 16 november.

Pickleball är den nya racketsporten som passar både gammal och ung. Foto: Magnus Dahlberg

-          Det ska bli spännande att utöka vårt utbud med en racketsport som passar väldigt många, från ung till gammal, säger Christian Cannerstad på Korpens Jönköpings kansli. Den som en gång testat pickleball blir snabbt ”fast” i den här motionsformen.

Korpen samarbetar med Svenska Pickleballförbundet och har tillsammans dragit igång den nya racketsporten på flera platser i Sverige.

-          Det är en pickleballvåg som sköljer in över landet, säger Gunnar Svalander från Pickleballförbundet. Antalet aktiva växer just nu enormt och det är mycket tack vare underhållningsvärdet och den åldersmässiga tillgängligheten.

-          Korpen Jönköping ligger i framkant när det handlar om att testa nya motionsformer, konstaterar Leif Gerhardsson från Korpen riks som tillsammans med Gunnar Svalander håller i introduktionen på Öppet Hus.

Pickleball är USA:s snabbast växande sport och startade på 1960-talet där. Det är en racketsport med drag från tennis, bordtennis och badminton och som spelas på en yta motsvarande en badmintonbana och med nedsänkta nät. Racketen är lätt och bollen påminner om en inebandyboll. Man kan spela såväl singel som dubbel.

Länkar för mer info:

Svenska Pickleballförbundet

Korpen Jönköping

Christian Cannerstad, Korpen Jönköping 036/12 04 51

Korpen är ett riksförbund som är uppbyggt av hundratals lokala föreningar. Det är i föreningarna som verksamheten sker. Föreningarna har egna styrelser och fattar beslut om sin egen verksamhet.

Korpen står för glädje, gemenskap och att alla är välkomna! Uppdraget är att se till att människor sportar och har kul tillsammans!

Erik Söderberg vald till ny förbundsordförande i Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet18.5.2020 08:02:00 CESTPressmeddelande

Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet har fått en ny förbundsordförande. Vid förbundsmötet den 17 maj valdes 39-årige Erik Söderberg till ny ordförande och han tar över efter Jan Johnsson som haft posten i fyra år. -Väldigt roligt och inspirerande. Korpen står för ett inkluderande och är det kompletterande förbund som idrottsrörelsen behöver, säger Erik Söderberg.

Telia Idrotts- och Fritidsförbund får fart på kollegorna med digital träning6.5.2020 14:41:46 CESTPressmeddelande

Hur kan man på ett smart och effektivt sätt inspirera sina kollegor att träna och motionera nu när en stor del av Sverige jobbar hemifrån? Jo, genom att koppla lättillgänglig vardagsmotion i lagform till en digital utmanings-app. Telia Idrotts- och Fritidsförbund, TIF, har tillsammans med Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet nu i maj startat den digitala hälsoutmaningen Korpen TIF Challenge. Under sex veckor kommer över 500 deltagare i 75 olika TIF-lag att utmana varandra i massor av former av vardagsmotion.