Spännande upplägg för Kortdistans-SM när cykeleliten gör upp

Den 15 augusti gör Sveriges bästa cyklister upp om mästartiteln i SM Kortdistans 2020 på Arlanda test track. Samma dag körs även Para-SM i cykel, samt Ungdoms-SM i linje på Arlanda. SM-tävlingarna inleds dock redan under fredagen med SM i Landsväg/linje för masterklasserna.
I helgen avgörs bland annat SM Kortdistans på Arlanda Test track 2. Foto: Johan Linhart

Kortdistans-SM och Para-SM är två av de mer publikvänliga idrotter under SM-veckan sommar som i år skulle ha arrangerats i Halmstad, men som ställdes in till följd av coronautbrottet.

Nu körs i stället Kortdistansmästerskapen med ett nytt spännande, corona-anpassat upplägg för herrklassen. Hela hundra herrar är anmälda i seniorklassen. Dessa kommer delas in i två heat med 50 deltagare i varje grupp, där de 25 bästa i varje heat går vidare till finalen som avslutar SM-tävlingarna på lördagskvällen.

Även paracyklisterna flyttar in på Arlanda och kör sina linjemästerskap i de fyra cykeltyperna som ingår i paracykel med handcykel, racer, tandem och trike.
Till start kommer våra två förhandsuttagna till Paralympics i Tokyo med Anna Beck och Henrik Marvig. De båda tävlar med racer tillsammans med flertalet andra paracyklister som kandiderar till att ta en plats i den svenska truppen till Tokyo 2020/21.

Kortdistans SM 2020 arrangeras av Upsala CK i samarbete med Svenska Cykelförbundet och skulle egentligen ha körts i centrala Uppsala samma helg. Coronapandemin och rådande restriktioner har dock lett till att SM-tävlingarna hålls helt utan publik på den 2,4 kilometer långa testbanan på Arlanda. Göran Mattsson, tävlingsansvarig för Upsala CK, är nöjd att man kunde hitta en snabb lösning för masters-och ungdomsklasserna.

– Arlanda är lättarbetat mot att vara inne i stan och vi är glada över att kunna få till ett linje-SM under rådande omständigheter, säger Göran Mattsson.

Landsvägs-SM för elit- och juniorklasserna körs däremot inte förrän helgen den 3-4 oktober efter avslag från länsstyrelsen. En ny ansökan är inlämnad med tävlingsområde utanför Uppsala. För att garantera att SM Linje 2020 kan genomföras, kikar man även på andra lösningar. Senast den 15 september meddelas var och hur de svenska linjemästerskapen kommer att genomföras.

Särskilda förutsättningar utifrån Corona-epidemin
Under SM-tävlingarna gäller särskilda förutsättningar för deltagare och SM avgörs helt utan publik. Regeringens förbud mot sammankomster med över 50 personer kvarstår.
Tyvärr kan inte omklädning och servering erbjudas av arrangören på grund av dessa restriktioner.
Medföljande till cyklisterna är även begränsat till enstaka medföljande per förening.
Mer information om särskilda förutsättningar publiceras i PM på Sportstiming.

Tider och deltagare finns i anmälningssystemet Sportstiming HÄR

Göran Mattsson
Ordförande och tävlingsansvarig CK Upsala
Mejl: goranmattsson.uck@hotmail.com
Mobil: 0705-753603

Henrik Marvig kör Para-SM på Arlanda på lördag. Henrik är uttagen till Paralymics i Tokyo
Paracyklisten Anna Beck, Skoghall CK, är förhandsuttagen till Paralympiska spelen i Tokyo och kör linje-SM på Arlands test track på lördag.