Spendrups avtalar om fossilfria transporter

Spendrups tar nu ett stort steg mot att ställa om sina inrikes transporter till att bli fossilfria år 2025. Efter en omfattande upphandling skapas samarbeten med ett flertal transportleverantörer där alla ställer upp på kravet att nå målet till 2025. Redan 2021 kommer majoriteten av transporterna vara fossilfria.

Spendrups terminal i Grängesberg. Fotograf: Linnéa Pontvik Ekeroth

För ett år sedan antog Spendrups målet om fossilfria inrikes transporter till 2025, enligt DLF:s Transportinitiativ. Sedan dess har ettomfattande arbete pågått med att planera hur omställningen ska gå till. Efter en stor upphandling under våren 2020 har Spendrups nu skrivit avtal med ett flertal transportleverantörer, för transporter till och från Spendrups depåer och terminaler – så kallade fjärrfrakter. Upphandlingen medför att Spendrups ökar sitt ägandeskap över transporterna och därmed kan ta ett större ansvar för omställningen till fossilfritt.

Upphandlingen gällde frakt av nästan 400 000 ton dryck och material, såsom förpackningar, motsvarande 11 000 transporter på ett år. Centralt i upphandlingen var målsättningen om fossilfria transporter 2025.

– När vi gick in i detta var vi ärligt talat tveksamma till om våra höga krav skulle kunna tillgodoses. Men efter flera månaders förhandlingar kan vi nu glädjas åt att samtliga leverantörer som vi har skrivit avtal med har antagit målet, säger Martin Valdemarsson som är chef för SupplyChain på Spendrups.

Att ställa om till fossilfria transporter är förenat med flera osäkerheter, kring bland annat bränsletyper och bränsletillgång, och därtill stora investeringar. För att möjliggöra en långsiktig plan för omställning hos transportleverantörerna, har Spendrups gått med på förlängda avtalstider.

Avtalen är med både stora och små aktörer, såväl nationella som lokala.

Den största leverantören är DSV som kommer att distribuera över hela landet. Andra leverantörer är Jale, Schenker, PALMIB och Kjellbergs. Redan 2021 blir flera varuflöden fossilfria, bland annat leveranserna från Grängesberg till Stockholm. HVO 100 blir det huvudsakliga drivmedlet, och ett fåtal transporter kommer att köras med biogas. Ursprungscertifikat för förnybart bränsle enligt massbalansprincipen kommer också utgöra en del.

– Genom den här upphandlingen har vi stakat ut en tydlig väg framåt för att nå vårt mål om att vara fossilfria 2025. Våra egna lastbilar körs sedan länge med en hög andel förnybart bränsle och helt fossilfria blev vi i april 2020. Att vi redan nästa år kommer att ha hunnit en bra bit på vägen är naturligtvis positivt, säger Anna Lidström, hållbarhetschef på Spendrups.

Sarah Hjälm, kommunikatör Grängesberg: 076-698 42 92 sarah.hjalm@spendrups.se

Spendrups terminal i Grängesberg. Fotograf: Linnéa Pontvik Ekeroth
Anna Lidström, Hållbarhetschef.  Spendrups. Fotograf: Linnéa Pontvik Ekeroth
Anna Lidström, Hållbarhetschef. Spendrups. Fotograf: Linnéa Pontvik Ekeroth
Mikael Karlsson, Logistik. Fotograf: Linnéa Pontvik Ekeroth
Ladda ned bild
Martin Valdemarsson, Spendrups, Chef Transport och Logistik. Fotograf: Linnéa Pontvik Ekeroth
Ladda ned bild

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Loka jordgubb/granatäpple får oss att längta till sommaren4.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Redan i början av januari släpper Loka en ny smak av jordgubbar och granatäpple som får oss att drömma om långa ljusa sommardagar med smak av Sverige och Medelhavet. Det är en kombination av den fräscha och solmoget söta jordgubben tillsammans det fruktiga och syrliga granatäpplet som skapar den perfekta balansen. Loka Jordgubb/granatäpple finns i servicehandeln från vecka 1 och i dagligvaruhandel från vecka 3.