Spendrups avtalar om fossilfria transporter
För ett år sedan antog Spendrups målet om fossilfria inrikes transporter till 2025, enligt DLF:s Transportinitiativ. Sedan dess har ett omfattande arbete pågått med att planera hur omställningen ska gå till. Efter en stor upphandling under våren 2020 har Spendrups nu skrivit avtal med ett flertal transportleverantörer, för transporter till och från Spendrups depåer och terminaler – så kallade fjärrfrakter. Upphandlingen medför att Spendrups ökar sitt ägandeskap över transporterna och därmed kan ta ett större ansvar för omställningen till fossilfritt.
Upphandlingen gällde frakt av nästan 400 000 ton dryck och material, såsom förpackningar, motsvarande 11 000 transporter på ett år. Centralt i upphandlingen var målsättningen om fossilfria transporter 2025.
– När vi gick in i detta var vi ärligt talat tveksamma till om våra höga krav skulle kunna tillgodoses. Men efter flera månaders förhandlingar kan vi nu glädjas åt att samtliga leverantörer som vi har skrivit avtal med har antagit målet, säger Martin Valdemarsson som är chef för Supply Chain på Spendrups.
Att ställa om till fossilfria transporter är förenat med flera osäkerheter, kring bland annat bränsletyper och bränsletillgång, och därtill stora investeringar. För att möjliggöra en långsiktig plan för omställning hos transportleverantörerna, har Spendrups gått med på förlängda avtalstider.
Avtalen är med både stora och små aktörer, såväl nationella som lokala.
Den största leverantören är DSV som kommer att distribuera över hela landet. Andra leverantörer är Jale, Schenker, PALMIB och Kjellbergs. Redan 2021 blir flera varuflöden fossilfria, bland annat leveranserna från Grängesberg till Stockholm. HVO 100 blir det huvudsakliga drivmedlet, och ett fåtal transporter kommer att köras med biogas. Ursprungscertifikat för förnybart bränsle enligt massbalansprincipen kommer också utgöra en del.
– Genom den här upphandlingen har vi stakat ut en tydlig väg framåt för att nå vårt mål om att vara fossilfria 2025. Våra egna lastbilar körs sedan länge med en hög andel förnybart bränsle och helt fossilfria blev vi i april 2020. Att vi redan nästa år kommer att ha hunnit en bra bit på vägen är naturligtvis positivt, säger Anna Lidström, hållbarhetschef på Spendrups.
För mer information, kontakta:
Sarah Hjälm, kommunikatör Grängesberg: 076-698 42 92 sarah.hjalm@spendrups.se
Bilder
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Därför ska du ”skära” ditt ölskum18.4.2024 09:02:59 CEST | Pressmeddelande
Heineken® går till botten med konsten att servera den perfekta ölen. Med fokus på ölskummet som en nyckelkomponent för smakupplevelsen avslöjar Thomas van Boheemen, Manager Heineken® Global Star Quality, varför det är avgörande att "skära" ölskummet innan servering.
Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande
Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e
Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande
Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.
Desirée Jaks lanserar Melleruds Mästarbrygd 2024 – en mörk stout11.3.2024 10:00:58 CET | Pressmeddelande
Vinnaren av Årets Kock 2023, Desirée Jaks, har traditionsenligt tagit fram sin egen Mästarbrygd tillsammans med Melleruds. Till sin hjälp har hon haft Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups. Årets Mästarbrygd är en kolsvart stout med utsökt rostig maltighet och vitt, krämigt skum.
Spendrups och Trioworld satsar på återvunnen plast22.2.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter omfattande tester under de två senaste åren har nu Spendrups gått över till 30 procent återvunnen plast i all plast som används runt pallar och dryckestråg. Det kommer att ge en besparing på 150 ton ny plast och 200 ton koldioxidekvivalenter årligen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum