Spendrups förvärvar Skogsglögg AB

Spendrups Bryggeri köper varumärket Skogsglögg av Grythyttan Vin AB. Produktionsanläggningen som ingår i förvärvet ligger granne med Spendrups vattenanläggning i Hällefors. Mark på cirka 11.000 m2 ingår också köpet.

Spendrups tar över verksamheten den 1 april. Glöggproduktionen startar under våren och de nuvarande ägarna kommer överföra kompetensen till Spendrupsmedarbetare under hela säsongen.

-          Det här känns som ett mycket roligt förvärv eftersom det både ger oss ny produktions-förmåga och befäster vår position och närvaro i Hällefors. Även om det är en relativt liten verksamhet med Spendrupsmått mätt så kommer det att ge oss en utvecklingspotential på flera sätt genom bland annat tillgång till Spendrups kompetens inom varumärkesutveckling och vår infrastruktur, säger Helena Nylén, varuförsörjningsdirektör på Spendrups Bryggeri.

-          Vi är glada och stolta över att det blev våra goda grannar som blev ny ägare till Skogsglögg och att produkten stannar kvar i bygden.  Spendrups har styrkan och långsiktighet som kommer att betyda mycket för Skogsglöggs framtid, säger Per Fritzell, vd Grythyttan Vin.

Spendrups och Spendrups dotterbolag Spring Wine & Spirits har länge tittat på möjligheten att gå in i glöggvärlden för att utöka och komplettera sitt vinsortiment till både restaurang och konsument. Skogsglögg, som är en bärbaserad glögg, är den fjärde största glöggen på Systembolaget.

Helena Nylén, varuförsörjningsdirektör, 070 819 57 57, helena.nylen@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se