Spendrups förvärvar Skogsglögg AB

Dela
Spendrups Bryggeri köper varumärket Skogsglögg av Grythyttan Vin AB. Produktionsanläggningen som ingår i förvärvet ligger granne med Spendrups vattenanläggning i Hällefors. Mark på cirka 11.000 m2 ingår också köpet.

Spendrups tar över verksamheten den 1 april. Glöggproduktionen startar under våren och de nuvarande ägarna kommer överföra kompetensen till Spendrupsmedarbetare under hela säsongen.

-          Det här känns som ett mycket roligt förvärv eftersom det både ger oss ny produktions-förmåga och befäster vår position och närvaro i Hällefors. Även om det är en relativt liten verksamhet med Spendrupsmått mätt så kommer det att ge oss en utvecklingspotential på flera sätt genom bland annat tillgång till Spendrups kompetens inom varumärkesutveckling och vår infrastruktur, säger Helena Nylén, varuförsörjningsdirektör på Spendrups Bryggeri.

-          Vi är glada och stolta över att det blev våra goda grannar som blev ny ägare till Skogsglögg och att produkten stannar kvar i bygden.  Spendrups har styrkan och långsiktighet som kommer att betyda mycket för Skogsglöggs framtid, säger Per Fritzell, vd Grythyttan Vin.

Spendrups och Spendrups dotterbolag Spring Wine & Spirits har länge tittat på möjligheten att gå in i glöggvärlden för att utöka och komplettera sitt vinsortiment till både restaurang och konsument. Skogsglögg, som är en bärbaserad glögg, är den fjärde största glöggen på Systembolaget.

För mer information, kontakta:

Helena Nylén, varuförsörjningsdirektör, 070 819 57 57, helena.nylen@spendrups.se

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye