Spendrups förvärvar Skogsglögg AB

Spendrups Bryggeri köper varumärket Skogsglögg av Grythyttan Vin AB. Produktionsanläggningen som ingår i förvärvet ligger granne med Spendrups vattenanläggning i Hällefors. Mark på cirka 11.000 m2 ingår också köpet.

Spendrups tar över verksamheten den 1 april. Glöggproduktionen startar under våren och de nuvarande ägarna kommer överföra kompetensen till Spendrupsmedarbetare under hela säsongen.

-          Det här känns som ett mycket roligt förvärv eftersom det både ger oss ny produktions-förmåga och befäster vår position och närvaro i Hällefors. Även om det är en relativt liten verksamhet med Spendrupsmått mätt så kommer det att ge oss en utvecklingspotential på flera sätt genom bland annat tillgång till Spendrups kompetens inom varumärkesutveckling och vår infrastruktur, säger Helena Nylén, varuförsörjningsdirektör på Spendrups Bryggeri.

-          Vi är glada och stolta över att det blev våra goda grannar som blev ny ägare till Skogsglögg och att produkten stannar kvar i bygden.  Spendrups har styrkan och långsiktighet som kommer att betyda mycket för Skogsglöggs framtid, säger Per Fritzell, vd Grythyttan Vin.

Spendrups och Spendrups dotterbolag Spring Wine & Spirits har länge tittat på möjligheten att gå in i glöggvärlden för att utöka och komplettera sitt vinsortiment till både restaurang och konsument. Skogsglögg, som är en bärbaserad glögg, är den fjärde största glöggen på Systembolaget.

Helena Nylén, varuförsörjningsdirektör, 070 819 57 57, helena.nylen@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Efter rekordtryck på biljetter: Gröna Lund och Heineken adderar tre kvällar till NIGHT RIDER23.7.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Gröna Lund och Heineken lanserade det nya nattklubbskonceptet NIGHT RIDER för en vecka sedan - en unik möjlighet att uppleva nöjesparken nattetid som man aldrig tidigare sett tivolit. Initialt släpptes biljetter till sex kvällar i augusti och september, som sålde slut på endast några timmar. Efter ett stort tryck i sociala medier och från nöjesparkens gäster, släpps idag ytterligare 3000 biljetter fördelat på tre lördagar, 21/8, 28/8 och 4/9.

Gröna Lund och Heineken lanserar unikt klubbkoncept på nattöppet tivoli15.7.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under sex kvällar i augusti och september kommer du för första gången kunna uppleva Gröna Lund nattetid som du aldrig tidigare sett tivolit. Heineken och Gröna Lund lanserar nämligen det unika konceptet NIGHT RIDER, där Gröna Lund förvandlas till Sveriges mest unika klubbmiljö med utökat serveringstillstånd i parken och en åldersgräns på 23 år. Åkattraktioner, spel och barer laddas med extra ljud, ljus och musik som får natten att vibrera. NIGHT RIDER arrangeras exklusivt för 1 000 personer per tillfälle, under sex torsdagar och fredagar mellan den 19 augusti till 3 september kl. 22.00-00.00 med olika förfester som start från kl. 19.30.