Spendrups går med i plastinitiativ

En av de stora globala hållbarhetsutmaningarna är hanteringen av plast och krafttag tas runtom i världen för att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast. I Sverige har Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF, startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har Spendrups nu anslutit sig till, tillsammans med andra ledande aktörer i livsmedelsbranschen.

Redan idag arbetar vi på Spendrups aktivt med en allt mer cirkulär affärsmodell kring plast. Våra PET-flaskor ingår i det gemensamägda pantsystemet och hade 2017 en återvinningsgrad på 84 procent, vilket är bland de högsta i världen. Successivt har vi under flera år också ökat andelen återvunnen plast i flaskorna och har nu 50 procent återvunnen plast i våra PET-flaskor för vatten och läsk.

- Vi ska vara stolta över att vi har ett så välfungerande pantsystem i Sverige. Tack vare detta kan vi idag använda en hög andel återvunnen plast i våra PET-flaskor för bland annat Loka och hoppas kunna utöka detta ytterligare när kvaliteten tillåter det, säger Anna Lidström som är hållbarhetschef på Spendrups

Utöver PET-flaskor använder Spendrups också plast i annat förpackningsemballage såsom krymp- och sträck-film. Även den plastfilm som omsluter Loka´s multipack av 33 cl PET-flaskor är tillverkad av 50 procent återvunnet material.

Årligen köper Spendrups in cirka 5 400 ton PET och 1 400 ton plast. Samtlig plast som Spendrups använder är redan materialåtervinningsbar, och uppfyller alltså redan idag målsättningen för 2022. Vi jobbar nu aktivt för att öka andelen återvunnet material i det vi köper in. En utmaning i detta är tillgång till återvunnet material, som ofta är avhängigt av att flöden är så rena som möjligt.

- Vi har plastleverantörer som vill att vi skickar tillbaka vårt restmaterial till dem så att de kan återanvända det. På det sättet kan de säkra att materialet är rent, säger Michael Hällström som är inköpschef på Spendrups.

Vinnarna är korade: Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018 görs av bartendern Mihail Mihaylov och utbildningsledaren Christoffer Ek. Här är recepten!1.9.2018 18:47Pressmeddelande

Idag avgjordes Schweppes prestigefulla tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. I finalen där tre smaksäkra hemmamixare och tre professionella bartenders gjorde upp står det nu klart att bartendern Mihail Mihaylov från Stockholm och utbildningsledaren Christoffer Ek från Växjö gör landets bästa Gin & Tonics. I år var det de mest originaltrogna bidragen som hade störst framgång hos juryn.