Spendrups hållbarhetsredovisning prisas i internationell tävling

Spendrups Bryggeri är med sin hållbarhetsredovisning för 2019 nationell vinnare i Hallbars Sustainability Report Awards, i kategorin öl och vatten.

Spendrups, ett familjeföretag i femte generationen, har arbetat med hållbarhet under lång tid och 2019 års hållbarhetsredovisning är den elfte i ordningen. Sedan fyra år tillbaka presenteras redovisningen digitalt i form av en webbplats. Syftet är att göra innehållet mer inbjudande och lättillgängligt.

– Det är roligt att vår hållbarhetsredovisning uppmärksammas. Vi är stolta över vårt hållbarhetsarbete och vill gärna att andra ska ta del av det. Där spelar hållbarhetsredovisningen en viktig roll, säger Anna Lidström, hållbarhetschef på Spendrups Bryggeri.

Hallbars är en internationell organisation som verkar för att fler ska upptäcka läsvärdet av hållbarhetsrapporter. Hallbars Sustainability Report Awards ska lyfta goda exempel, inspirera och motivera andra att öka sitt engagemang inom hållbarhetsområdet.

– Omtanke om miljön, traditioner och detaljer är alla markörer för ett framgångsrikt familjeföretag. Spendrups gör detta i världsklass, och beskriver arbetet i sin hållbarhetsredovisningEn förebild inom hållbarhet och en familj värd att vinna, säger Pelle Agoreliusvd för Hallbars Sustainability Reports Awards.

Nationella vinnare i olika kategorier ställs mot varandra i en internationell final. Den 21 oktober koras de internationella vinnarna på Nobelmuseet i Karlskoga. Ceremonin sänds även på webben.

Kontaktpersoner:

Anna Lidström, hållbarhetschef, Spendrups Bryggeri: 0701-82 78 73

Pelle Agoreliusvd, Hallbars Sustainability Report Awards: 0706-46 75 77

Mer information:

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

25 000 liter festivalöl riskerar att vaskas13.8.2020 07:50:00 CESTPressmeddelande

Inför årets alla festivaler har Norrlands Ljus tagit fram en ny burk – speciellt anpassad för att avnjutas till toner av riktigt bra livemusik. Festivalsommaren ställdes in men ölen i den snygga burken finns kvar. Däremot finns den inte på butikshyllorna bland Systembolagets ordinarie sortiment och riskerar därför att falla i glömska. För att undvika onödigt resursslöseri släpps ölen nu till försäljning genom Systembolagets beställningssortiment.

Gotlands Bryggeri återkallar Wisby Alkoholfri Lager6.8.2020 17:32:02 CESTPressmeddelande

Gotlands Bryggeri återkallar Wisby Alkoholfri Lager från Systembolaget och restauranger som en försiktighetsåtgärd. Det gäller flaskor med bäst före 26.10.2020, 02.11.2020 och 10.05.2021. På innehållsförteckningen saknas information om att ölet innehåller vetemalt. Eftersom vetemalt är en allergen återkallas därför all Wisby Alkoholfri Lager. Produkten har inte funnits i detaljhandeln. Wisby Lager 4,7 % alk. innehåller inte vetemalt. Gotlands Bryggeri tar händelsen på största allvar och har vidtagit åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver. Wisby Alkoholfri Lager med korrekt innehållsförteckning kommer åter att finnas för leverans från mitten av september. Gotlands Bryggeri beklagar det inträffade.

Sommarens många möjligheter till en annorlunda semester 3.7.2020 13:42:39 CESTPressmeddelande

Det blir en annorlunda sommar, på många sätt. Men att allt inte är ”som vanligt” behöver inte bara vara negativt. Det visade sig när Spendrups Bryggeri frågade 1000 svenskar om hur deras sommarplaner ser ut. Genom begränsningar och mer tid för reflektion ser man värdet i att vara på hemmaplan och tar tillvara mer på de små stunderna varje dag – och här spelar god mat och dryck spelar en avgörande roll.