Spendrups hållbarhetsredovisning prisas i internationell tävling

Spendrups Bryggeri är med sin hållbarhetsredovisning för 2019 nationell vinnare i Hallbars Sustainability Report Awards, i kategorin öl och vatten.

Spendrups, ett familjeföretag i femte generationen, har arbetat med hållbarhet under lång tid och 2019 års hållbarhetsredovisning är den elfte i ordningen. Sedan fyra år tillbaka presenteras redovisningen digitalt i form av en webbplats. Syftet är att göra innehållet mer inbjudande och lättillgängligt.

– Det är roligt att vår hållbarhetsredovisning uppmärksammas. Vi är stolta över vårt hållbarhetsarbete och vill gärna att andra ska ta del av det. Där spelar hållbarhetsredovisningen en viktig roll, säger Anna Lidström, hållbarhetschef på Spendrups Bryggeri.

Hallbars är en internationell organisation som verkar för att fler ska upptäcka läsvärdet av hållbarhetsrapporter. Hallbars Sustainability Report Awards ska lyfta goda exempel, inspirera och motivera andra att öka sitt engagemang inom hållbarhetsområdet.

– Omtanke om miljön, traditioner och detaljer är alla markörer för ett framgångsrikt familjeföretag. Spendrups gör detta i världsklass, och beskriver arbetet i sin hållbarhetsredovisningEn förebild inom hållbarhet och en familj värd att vinna, säger Pelle Agoreliusvd för Hallbars Sustainability Reports Awards.

Nationella vinnare i olika kategorier ställs mot varandra i en internationell final. Den 21 oktober koras de internationella vinnarna på Nobelmuseet i Karlskoga. Ceremonin sänds även på webben.

Kontaktpersoner:

Anna Lidström, hållbarhetschef, Spendrups Bryggeri: 0701-82 78 73

Pelle Agoreliusvd, Hallbars Sustainability Report Awards: 0706-46 75 77

Mer information:

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Loka jordgubb/granatäpple får oss att längta till sommaren4.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Redan i början av januari släpper Loka en ny smak av jordgubbar och granatäpple som får oss att drömma om långa ljusa sommardagar med smak av Sverige och Medelhavet. Det är en kombination av den fräscha och solmoget söta jordgubben tillsammans det fruktiga och syrliga granatäpplet som skapar den perfekta balansen. Loka Jordgubb/granatäpple finns i servicehandeln från vecka 1 och i dagligvaruhandel från vecka 3.