Spendrups hållbarhetsredovisning prisas i internationell tävling
Spendrups, ett familjeföretag i femte generationen, har arbetat med hållbarhet under lång tid och 2019 års hållbarhetsredovisning är den elfte i ordningen. Sedan fyra år tillbaka presenteras redovisningen digitalt i form av en webbplats. Syftet är att göra innehållet mer inbjudande och lättillgängligt.
– Det är roligt att vår hållbarhetsredovisning uppmärksammas. Vi är stolta över vårt hållbarhetsarbete och vill gärna att andra ska ta del av det. Där spelar hållbarhetsredovisningen en viktig roll, säger Anna Lidström, hållbarhetschef på Spendrups Bryggeri.
Hallbars är en internationell organisation som verkar för att fler ska upptäcka läsvärdet av hållbarhetsrapporter. Hallbars Sustainability Report Awards ska lyfta goda exempel, inspirera och motivera andra att öka sitt engagemang inom hållbarhetsområdet.
– Omtanke om miljön, traditioner och detaljer är alla markörer för ett framgångsrikt familjeföretag. Spendrups gör detta i världsklass, och beskriver arbetet i sin hållbarhetsredovisning. En förebild inom hållbarhet och en familj värd att vinna, säger Pelle Agorelius, vd för Hallbars Sustainability Reports Awards.
Nationella vinnare i olika kategorier ställs mot varandra i en internationell final. Den 21 oktober koras de internationella vinnarna på Nobelmuseet i Karlskoga. Ceremonin sänds även på webben.
Kontaktpersoner:
Anna Lidström, hållbarhetschef, Spendrups Bryggeri: 0701-82 78 73
Pelle Agorelius, vd, Hallbars Sustainability Report Awards: 0706-46 75 77
Mer information:
Nyckelord
Bilder
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups får ny vd4.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Efter närmare 30 år på Spendrups Bryggeri, varav de senaste 13 som vd för bolaget, lämnar Fredrik Spendrup vidare facklan till Henrik Åström, idag vice vd på Spendrups.
Här växer det öl på skånska åkrar – Lantmännen och Spendrups i ny kampanj12.6.2024 10:15:00 CEST | Pressmeddelande
Spendrups samarbetar med Lantmännen och deras odlingsprogram Klimat & Natur. Sedan förra året täcks den årliga volymen för Mariestads, ett av Spendrups mest kända varumärken, av Klimat & Natur-odlat maltkorn. Totalt handlar det om 8 000 ton maltkorn och närmare 50 miljoner liter Mariestads-öl varje år.
Spendrups förvärvar profilföretaget Swagg Screen & Textil4.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Idag har Spendrups har ingått avtal om köp av 51 procent av aktierna i Swagg för att ytterligare förstärka sin position inom tillbehör till restaurang- och besöksnäringen. Swagg grundades 1984 av Dave Lax, har 16 anställda och en omsättning på 46 miljoner.
Nu återvinner Spendrups kolsyra från jäsningen av öl31.5.2024 11:09:30 CEST | Pressmeddelande
Varje år tillverkas miljontals liter kolsyrad dryck på bryggerierna i Grängesberg och Hällefors. Till detta har Spendrups tidigare köpt in över 10 000 ton kolsyra årligen.
Heineken® Silver – en premiumlager för den nya generationen öldrickare29.5.2024 16:01:18 CEST | Pressmeddelande
Lagom till sommaren och i takt med att fler konsumenter efterfrågar dryck av lägre alkoholhalt lanserar Heineken® den nya ölen Heineken® Silver i Sverige. Med en fräsch och uppfriskande smak, mindre bitterhet och en alkoholhalt på fyra procent är ölen skräddarsydd för den nya generationen öldrickare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum