Stina Wollter är Årets författare 2018

Tidningen Visions läsare har röstat fram Stina Wollter till Årets författare 2018. Hon får utmärkelsen för sin bok "Kring denna kropp" där hon med humor, skärpa och helig vrede blåser till strid mot sjuka skönhetsideal.

– Jag lägger handen på olika platser i mitt liv och på min kropp och lyssnar. Den gemensamma nämnaren är att det är kroppen som berättar, säger Stina Wollter om sin prisade debutbok.

Tidningen Visions utmärkelse Årets författare har delats ut i 26 år. Bland tidigare vinnare finns Johannes Anyuru, Fredrik Backman, Jonas Hassen Khemiri, Lena Andersson, Jonas Gardell, Leif GW Persson, Stieg Larsson, Camilla Läckberg, Elsie Johansson, Henning Mankell, Bodil Malmsten och Kerstin Ekman.

En längre intervju med Stina Wollter publiceras i kommande nummer av Tidningen Vision. Du kan läsa den här https://vision.se/Medlem/tidningen-vision/arkiv/2019/januari/hon-tar-kampen-mot-kroppshetsen/

Tidningen Vision ges ut av fackförbundet Vision vars 197 000 medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden i kommuner, landsting, regioner, kyrkan och i privata företag kopplade till välfärden.

För mer information kontakta Susanne Blick, chefredaktör för Tidningen Vision, tfn 070–789 64 52.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 197 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Hållbart chefsliv?27.5.2019 06:30:00 CESTPressmeddelande

Hur är det att vara chef i Sverige idag? Unionen och Vision har frågat 1500 chefer i både privata och offentliga verksamheter. Undersökningen visar att pressen på cheferna är hög. Varannan chef känner sig generellt stressad under en vanlig arbetsvecka, ofta till följd av för många arbetsuppgifter. Chefer inom privat sektor stressas även i hög grad av krav på tillgänglighet medan chefer i offentlig sektor stressas av för många medarbetare. Läs rapporten "Hållbart chefsliv?" här:

Hur når vi jämställda löner?8.3.2019 06:00:00 CETPressmeddelande

Vision har jämfört lönerna för tre yrkesgrupper som arbetar i en sektor där de flesta är kvinnor respektive i en sektor där de flesta är män. Beräkningarna har gjorts utifrån Statistiska centralbyråns lönestatistik för yrkena Informatör/kommunikatör, IT- tekniker och HR-chef. Det visar sig att det skiljer tusentals kronor i lön varje månad mellan en informatör eller en IT- tekniker som jobbar i den kvinnodominerade välfärden, jämfört med samma yrkesgrupper i den mansdominerade privata sektorn.