Stoppa nedskärningarna i skolan

En besparingsvåg har sköljt över skolorna. Samtidigt har staten infört ett bidrag för stärkt likvärdighet i förskoleklass och grundskola som förutsätter att kommunerna inte drar ner på sina egna skolsatsningar.

Redan i våras anade Lärarnas Riksförbund oråd om hur kommunerna använde dessa öronmärkta pengar. Efter en enkätundersökning bland våra kommunombud kunde vi konstatera att de pengar som egentligen är avsedda för undervisning och elevhälsa spenderats på annat.

Det är inte förvånande utan högst rimligt att Skolverket nu sätter ner foten och kräver tillbaka felaktigt använda pengar. Samtidigt är det en katastrof för skolan att resurserna använts fel och att risken för ännu fler neddragningar hänger i luften, som en konsekvens av Skolverkets beslut, säger Åsa Fahlén ordförande för Lärarnas Riksförbund.

År 2020 ska detta viktiga statsbidrag omfatta sex miljarder kronor. Skolan är beroende av denna statliga finansiering, och därför är det viktigt att staten fortsätter med kontrollerna, men framförallt att man skärper formuleringarna i den förordning som styr statsbidraget.

Pengarna ska inte få lov att användas till annat än undervisning och elevhälsa. Det ska inte finnas något tvivel, säger Åsa Fahlén.

Flera kommuner och en enskild skolhuvudman har angett att de haft interna effektiviseringskrav på verksamheten. Detta har Skolverket slagit ner på i sin granskning. Effektiviseringskrav, i klartext besparingar, går inte ihop med intentionerna för statsbidraget. Sex kommuner och en enskild skolhuvudman blir återbetalningsskyldiga.

Detta är ett bevis på att kommunerna inte klarar av att ha ansvar för skolans finansiering, något förbundet länge påpekat. Frågan är hur många allvarliga försummelser som ska krävas för att politikerna ska inse allvaret. Staten måste prioritera ett sektorsbidrag för grundskolan, då dagens system sedan länge förlorat sin legitimitet, säger Åsa Fahlén.

För upplysningar:
Håkan Carlsson, presskontakt Lärarnas Riksförbund, hakan.carlsson@lr.se

070- 262 27 00

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Utveckling som måste vändas12.7.2019 14:04:48 CESTPressmeddelande

Lärarutbildningarna är i toppen eller kanske snarare i botten vad gäller betygsnivåerna för att komma in på en högskoleutbildning. Det visar statistiken från de nya antagningsbeskeden. - Det är mycket bekymmersamt, säger Svante Tideman, förste vice ordförande för Lärarnas Riksförbund. - Det är viktigt att fortsätta uppvärdera läraryrket för att göra det attraktivt. Vi vill ju att söktrycket ska öka och att inte lärarutbildningarna ska vara de med minst krav att komma in på, säger Svante Tideman. - Med tanke på den mycket stora lärarbristen är det allvarligt att inte fler söker till lärarutbildningen, avslutar Svante Tideman. Nyhetsartikel i SvD idag: https://www.svd.se/har-ar-lagst-krav-pa-betyg--larare-i-topp#sida-9 Kontakt: Svante Tideman kan nås på: +46 72-370 45 59 Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med snart 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Staten behöver finansiera skolan – nu!2.7.2019 09:21:50 CESTPressmeddelande

En ny undersökning visar att kommunala skolpolitiker inte tror på sin egen kommuns förmåga att kunna finansiera skolan i framtiden. Även rektorerna bedömer att förutsättningarna med dagens finansiering av den egna verksamheten är dåliga och säger att det kommer att behövas ytterligare statliga tillskott för att klara grundskolans finansiering. Rektorerna tror att den egna verksamheten skulle förbättras med statlig finansiering.