Stoppa nedskärningarna i skolan

En besparingsvåg har sköljt över skolorna. Samtidigt har staten infört ett bidrag för stärkt likvärdighet i förskoleklass och grundskola som förutsätter att kommunerna inte drar ner på sina egna skolsatsningar.

Redan i våras anade Lärarnas Riksförbund oråd om hur kommunerna använde dessa öronmärkta pengar. Efter en enkätundersökning bland våra kommunombud kunde vi konstatera att de pengar som egentligen är avsedda för undervisning och elevhälsa spenderats på annat.

Det är inte förvånande utan högst rimligt att Skolverket nu sätter ner foten och kräver tillbaka felaktigt använda pengar. Samtidigt är det en katastrof för skolan att resurserna använts fel och att risken för ännu fler neddragningar hänger i luften, som en konsekvens av Skolverkets beslut, säger Åsa Fahlén ordförande för Lärarnas Riksförbund.

År 2020 ska detta viktiga statsbidrag omfatta sex miljarder kronor. Skolan är beroende av denna statliga finansiering, och därför är det viktigt att staten fortsätter med kontrollerna, men framförallt att man skärper formuleringarna i den förordning som styr statsbidraget.

Pengarna ska inte få lov att användas till annat än undervisning och elevhälsa. Det ska inte finnas något tvivel, säger Åsa Fahlén.

Flera kommuner och en enskild skolhuvudman har angett att de haft interna effektiviseringskrav på verksamheten. Detta har Skolverket slagit ner på i sin granskning. Effektiviseringskrav, i klartext besparingar, går inte ihop med intentionerna för statsbidraget. Sex kommuner och en enskild skolhuvudman blir återbetalningsskyldiga.

Detta är ett bevis på att kommunerna inte klarar av att ha ansvar för skolans finansiering, något förbundet länge påpekat. Frågan är hur många allvarliga försummelser som ska krävas för att politikerna ska inse allvaret. Staten måste prioritera ett sektorsbidrag för grundskolan, då dagens system sedan länge förlorat sin legitimitet, säger Åsa Fahlén.

För upplysningar:
Håkan Carlsson, presskontakt Lärarnas Riksförbund, hakan.carlsson@lr.se

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Välkommet förtydligande av lärares tillsynsplikt3.7.2020 13:15:21 CESTPressmeddelande

Det är välkommet att Högsta domstolen slår fast att den elev som lyftes bort av en lärare inte utsattes för kränkning. - Det här är en otrolig lättnad tycker jag, det är jätteviktigt att det förtydligas att med lärares ansvar för att skapa trygghet följer befogenheter. Jag hoppas det kommer att skapa en större säkerhet och trygghet för lärarna, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Coronakrisen i skolan – bristande åtgärder för lärare i riskgrupp28.5.2020 06:05:00 CESTPressmeddelande

De riskgrupper som finns i samhället är underställda speciella rekommendationer, där de som har vissa kroniska sjukdomar i största möjliga mån ska undvika miljöer där de riskerar att smittas. Samtidigt visar Lärarnas Riksförbunds senaste undersökning om coronakrisen i skolan att endast en av tre lärare anser att arbetsgivaren vidtagit tillräckliga åtgärder för att skydda kollegor i riskgrupp.

Coronakrisen i skolan – kunskapstapp för miljardbelopp14.5.2020 06:55:00 CESTPressmeddelande

Distansundervisning som strular, inställd undervisning och hög elevfrånvaro. De direkta kostnaderna för utebliven undervisning beräknas kosta samhället drygt 5,5 miljarder kronor. – Höga kostnader och en redan tuff arbetssituation sätter ökad press på en lärarkår som redan går på knäna. Nu behövs politisk handlingskraft att satsa på lärarna, där bland annat staten tar över huvudansvaret för skolverksamheten, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande Lärarnas Riksförbund.