Stor bredd i höstprogrammet

Den 23 augusti kommer Svenska kyrkan Västerås höstterminsprogram i västeråsarnas brevlådor. Det är ett 72 sidor tjockt program som rymmer något som kan passa alla.

Barn & familj Upptäck kyrkans öppna förskolor, babyrytmik, barnvagnsbio, barnkörer och många andra aktiviteter och mötesplatser barn och familj. Alla verksamheter för barn är avgiftsfria.

Konfirmation & ungdom Man behöver inte tycka, se ut eller tro på något speciellt sätt. Alla är välkomna precis som man är. Det finns konfirmation med olika inriktningar som dans, fotboll och rock, ungdomskvällar och många andra sammanhang där unga också kan vara med och påverka verksamheten.

Vuxen Det finns många mötesplatser där man kan umgås med andra och bland annat ta del av intressanta föreläsningar, samtala kring existentiella frågor, lyssna till lokala musiker, äta sopplunch eller bara njuta av sällskapet över en fika. De flesta mötesplatser är öppna och kräver ingen föranmälan.

Kör & musik Traditionell sakral musik möter rock. Nybörjare möter den vana körsångaren. Barn och unga möter vuxna. I församlingarna kan man hitta en kör som passar och musik som man gillar.

Gudstjänst Kyrkorummet är byggt för mötet med det eviga. Här har man möjlighet att reflektera över livet i ett samtal med sig själv och med Gud. Gudstjänster firas alla veckans dagar i någon av våra kyrkor, både medeltida och nya.

Förutom höstterminsprogrammet finns det ett program för musiken i Västerås domkyrka.

Allt som finns i terminsprogrammet finns också på kyrkans hemsida www.svenskakyrkan.se/vasteras. Där finns också en kalender som visar öppen verksamhet dag för dag.

Fakta ur programmet:
11 Öppna verksamheter för föräldralediga.
Spädbarnsmassage, babyrytmik och barnvagnsbio.
12 Öppna barngrupper.
19 Barnkörer och 2 familjekörer.
4 After school.
4 Finskspråkiga barngrupper.
15 Konfirmandgrupper.
10 Ungdomsgrupper.
10 Ungdomskörer.
76 Mötesplatser för daglediga.
21 Vuxengrupper med djup.
31 Vuxenkörer.
Plus konserter, talarkvällar gudstjänster och mycket mer.

Kontakt: Domprost Susann Senter, 021-10 76 25, susann.senter@svenskakyrkan.se
Kommunikatör Michael Hjelt, 021-40 41 08, michael.hjelt@svenskakyrkan.se

Svenska kyrkan Västerås byter plattform för pressmeddelanden29.11.2018 11:54Pressmeddelande

Nu byter Svenska kyrkan Västerås/Västerås pastorat presstjänst och från Mynewsdesk till TT. Både nya och tidigare pressmeddelanden går från och med nu att hitta hos vår nya leverantör. För att registrera dig som följare i den nya plattformen, se: https://via.tt.se/abonnera Pressmeddelanden från Svenska kyrkan Västerås berör stora som små händelser inom områden som religion, kultur och socialt arbete.

Braskväll - Om psykisk ohälsa hos äldre29.10.2018 08:32Pressmeddelande

Onsdag den 31 oktober kl 18 tänds brasan i Martasalen, Tomasgården. Det blir en samtalskväll om psykisk ohälsa hos seniorer. Fyra gäster från olika föreningar kommer att vara på plats för att prata om psykisk ohälsa och var hjälp finns att få. De representerade föreningar är: ReagerA, (h)järnkoll, NSPH och föreningen Balans. Under kvällen kommer Anders Caringer och Bo Senter att underhålla med tänkvärd musik. Kvällens värd är präst Gunnar Kärrbom. Även diakon Sofie Möllberg kommer att finnas på plats. Fri entré! Martasalen öppnas från kl 17.30 och det finns fika att köpa (30 kr för kaffe och smörgås). För mer information, kontakta: Gunnar Kärrbom, 021-40 41 25, e-post Gunnar.Karrbom@svenskakyrkan.se. Adress: Tomasgården, Cedergatan 1, 723 41 Västerås.

Eric Ericson 100 år22.10.2018 09:17Pressmeddelande

Exakt på 100-årsdagen av Eric Ericsons födelse ger två av hans världsberömda körensembler, Radiokören och Eric Ericsons kammarkör, en hyllningskonsert till körnestorn i Västerås domkyrka. Eric Ericson är en av få svenska musikprofiler som med självklar rätt bar epitetet ”levande legend”. Han var verksam som dirigent i de stora sammanhangen i över 60 år, och kom med sitt konstnärskap att prägla generationer av dirigenter och sångare. 1945 startade han Kammarkören, och som kormästare vid Sveriges Radio i över tre decennier gjorde han Radiokören till en världsledande ensemble. Samma världsrykte nådde han med anrika Orphei Drängar i Uppsala. Sin egen kammarkör vårdade han hela tiden ömt, och efter pensionering 1983 tog kören hans namn - Eric Ericsons Kammarkör. Under sin långa gärning som professor i kördirigering vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm formade han årskull efter årskull av dirigenter som i sin tur startade egna kammarkörer runt om i Sverige och över hela världen. Hans inte