Största miljövägfärjan får namnet Tellus
Tellus byggs för att drivas med elektricitet genom batterier. Fartyget levereras och sätts i trafik innan hennes laddstationer kommit på plats vid Gullmarsfjorden.
– Från liknande projekt i våra grannländer vet vi att utmaningen med effektiv och snabb laddning av fartyget fordrar specialanpassade lösningar, och dessa kommer successivt att byggas, sedan den nya färjan tagits i drift, säger Färjerederiets projektledare Fredrik Skeppstedt.
Gullmarsleden är en av landets tyngst trafikerade vägfärjeleder, med drygt 100 000 transporterade fordon per månad. En betydande andel utgörs av tunga lastbilstransporter till och från Lysekil. Leden är nästan två kilometer lång. Gullmarsfjorden erbjuder en unik och skyddsvärd havsmiljö.
Fakta om m/s Tellus:
- 100 meter lång
- max 600 ton last
- plats för 80 bilar och 297 passagerare
- maxfart 11 knop.
De frigående fartyg som rederiet investerat i under senare år har fått namn med astronomi som tema. Det finns en stark koppling mellan sjöfart och astronomi, med tanke på både forna tiders skickliga navigatörer och dagens satellitbaserade navigering. Med namnet Tellus vill Färjerederiet signalera eldrift, men också, att vi måste ha omsorg om vårt jordklot och utveckla hållbara miljölösningar för framtiden.
Nyckelord
Kontakter
Ingrid Jarnryd, kommunikationschef Färjerederiet, 070-2192124
Fredrik Skeppsted, projektledare Färjerederiet, 070-5324832
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Bilder
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt.
På Trafikverket jobbar cirka 7000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Trafikverket redovisar uppdraget om kostnadsöversyn för Sydostlänken26.4.2024 10:31:07 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket föreslår nu förändringar som förväntas minska kostnaderna med ca 587 miljoner kr. Ny föreslagen totalkostnad är ca 6 421 miljoner kr där 5 521 miljoner finansieras i nationell plan.
Omkomna i trafiken minskar inte25.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vi ska nå maximalt 133 omkomna och maximalt 2 800 allvarligt skadade i vägtrafiken år 2030. Under 2023 omkom 229 personer. Prognoserna visar att vi missar etappmålet om vi inte gör mer.
E6 förbi Stenungsund öppnar för trafik i sommar23.4.2024 10:00:11 CEST | Pressmeddelande
Nu står det klart att Trafikverket öppnar E6 förbi Stenungsund för trafik tidigare än beräknat och inte som först meddelats till hösten eller senast till årsskiftet 2024. - Vi ligger bra till med arbetet och nu när grundläggningen ute i skredområdet börjar bli klar kan vi därför revidera vår tidplan, säger projektchef Daniel Svensson.
Ny partner i AI Sweden för att stärka transportinfrastrukturen18.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har ingått ett samarbetsavtal med AI Sweden för att driva utvecklingen av artificiell intelligens (AI) inom transportinfrastrukturen. Avtalet är en del av myndighetens satsning på att integrera AI-lösningar och främja innovation.
Bilder i samband med pressträff Göteborg central11.4.2024 13:07:18 CEST | Nyheter
Idag 11 april hölls en pressträff vid deletapp Centralen inom projekt Västlänken. Media gavs tillfälle att uppleva hur den nya stationen tar form, hur tågen kommer trafikera Göteborg C och hur området runtomkring kommer att se ut, med Park Central, nya stationshuset och nya gator, torg och parkmiljöer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum