Västtrafik

Stort intresse när göteborgarna namngav ny elbåt

Dela

Intresset för att vara med och döpa Västtrafiks nya elfärja var rekordstort. Nu har en vinnare i tävlingen utsetts och det nya tillskottet i färjefamiljen blir en Eloise. Färjan kommer till sommaren.

Det blev varken Elån Plask, Queen Elizabåt eller Boaty McBoatface när göteborgarna tävlade om att hitta bästa namnet till Västtrafiks nya elfärja. Det blev Eloise. Foto: Eddie Löthman
Det blev varken Elån Plask, Queen Elizabåt eller Boaty McBoatface när göteborgarna tävlade om att hitta bästa namnet till Västtrafiks nya elfärja. Det blev Eloise. Foto: Eddie Löthman

Det var andra gången som Västtrafik vände sig till allmänheten för att genom en namntävling bjuda in göteborgarna till att vara med och döpa en ny elfärja. Förra gången, när elfärjan Elvy fick sitt namn, skickades 2 600 bidrag in. Den här gången var det nästan dubbelt så många, hela 4 582 stycken.

– Det var nästan 100 personer som föreslagit Eloise och det var en favorit även hos juryn. Vi är väldigt glada över att ha hittat ett namn tillsammans med resenärerna som passar bra ihop med syskonbåtarna, säger Johanna Eriksson Eknander, affärschef för båttrafiken på Västtrafik.

Queen Elizabåt eller Glenn-Elen

Bland namnförslagen fanns också en hel del göteborgshumor: Glenn-Elen, Queen Elizabåt, Elån Plask och Gör-El är några exempel.

Den lyckliga vinnaren, som var först med att skicka in Eloise som förslag, är Lisbeth Gustafsson från Rörö. Hon belönas med ett 30-dagars periodkort och en inbjudan till namngivningsceremonin.

– Namnet bara kom, jag tänkte på el, att Eloise är en glad sång och att det är lätt att säga. Det känns väldigt festligt att ha vunnit, säger Lisbeth Gustafsson.

Särskilt anpassad för cyklar

Hur Eloise ska trafikera älven är ännu inte bestämt, men färjan sätts i trafik till sommaren 2022. Den är av samma modell som Elvy, men har 25 procent bättre batterikapacitet. Färjan är ännu ett steg mot att all Västtrafiks stadstrafik ska vara elektrifierad till 2030.

– Det här blir den fjärde av våra färjor som är särskilt anpassad för pendeltrafik över älven med gott om plats för passagerare och cyklar. Det gör det lättare att bo och jobba på olika sidor av Göta älv, säger Johanna Eriksson Eknander.

Fakta elhybridfärjan Eloise:

Dimensioner: 33 meter lång och 9 meter bred.

Hastighet: 11 knop.

Antal passagerare: 298.

Antal cyklar: 80.

Kontakter

Västtrafiks presstjänst

Vi svarar på medias frågor om kollektivtrafiken i Västsverige.
Maila eller ring oss så hjälper vi dig.

Tel:0771-41 43 99press@vasttrafik.se

Bilder

Det blev varken Elån Plask, Queen Elizabåt eller Boaty McBoatface när göteborgarna tävlade om att hitta bästa namnet till Västtrafiks nya elfärja. Det blev Eloise. Foto: Eddie Löthman
Det blev varken Elån Plask, Queen Elizabåt eller Boaty McBoatface när göteborgarna tävlade om att hitta bästa namnet till Västtrafiks nya elfärja. Det blev Eloise. Foto: Eddie Löthman
Ladda ned bild
Johanna Eriksson Eknander, affärschef för båttrafiken på Västtrafik. Foto: Eddie Löthman
Johanna Eriksson Eknander, affärschef för båttrafiken på Västtrafik. Foto: Eddie Löthman
Ladda ned bild

Om

Västtrafik
Västtrafik
Box 123
541 23 Skövde

http://www.vasttrafik.se

Kollektivtrafiken bygger på en evigt modern idé. Genom att resa tillsammans minskar vi köer, reducerar utsläpp och sänker halter av skadliga partiklar i luften. Vi bidrar också till ett mer rättvist samhälle och stärker människors hälsa genom ökad vardagsmotion. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje dag reser hundratusentals personer med oss. Det är för dem vi finns till.

Följ Västtrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Västtrafik

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum