Lidl Sverige

Succé på 100-wattaren: ”Sån är Lidl” vinner 75-wattare

Dela
Under gårdagen presenterades vinnarna i årets upplaga av 100-wattaren, en tävling som belönar kommunikation som skapat en bevisad effekt bland målgruppen. På galan tog Lidl Sverige hem det prestigefyllda priset 75-wattaren i kategorin årets konsumentkampanj för sitt koncept ”Sån är Lidl”.
Lidl Sveriges reklamkoncept "Sån är Lidl" tog hem det prestigefyllda priset 75-wattaren i kategorin årets konsumentkampanj.
Lidl Sveriges reklamkoncept "Sån är Lidl" tog hem det prestigefyllda priset 75-wattaren i kategorin årets konsumentkampanj.

Under åren har Lidl Sverige lanserat flera framgångsrika kommunikationskoncept för att nå ännu fler kunder. 2022 presenterade livsmedelskedjan ett helt nytt reklamkoncept under namnet ”Sån är Lidl” där utmanaren ville lyfta de låga priserna, färskheten och matglädjen man hittar på Lidl. Ett koncept som Lidl nu belönas för genom utmärkelsen 75-wattaren i årets konsumentkampanj, i tävlingen 100-wattaren.

I reklamfilmen syns medarbetare i en Lidl-butik som dansar till en omskriven version av schlagerlåten Sånt är Livet. Sån är Lidl är Lidl Sveriges mest effektiva kampanj någonsin och har slagit rekord i flera mätningar.

– Det här är resultatet av ett långsiktigt arbete, där vi har vävt in och använt de kanaler och plattformar som våra kunder är på. Där vi konsekvent pratar med en röst, och överraskar och bjuder på skratt. För att ge dem inspiration till matglädje. Och för att hjälpa våra kunder så att deras pengar räcker till mer. För Sån är Lidl, säger Robert Stekovic, kommersiell direktör på Lidl Sverige.

Reklamkampanjen är framtagen av Lidl Sverige och reklambyrån Garbergs. Lidl samarbetar även med mediebyrån Starcom, content-byrån OTW och PR-byrån JMWGolin.

Motiveringen löd:

Vill man bli etta på Svensktoppen men har ett lite annorlunda namn och bakgrund så får man vara extra kreativ. Resultatet blev så ljuv musik att antalet nya kunder nådde rekordnivåer. Omsättningen ökade nästan dubbelt så mycket som marknaden och KPI:n ”Svenskhet” tog viktiga steg framåt. Sån är Lidl, vilken en hit!

100-wattaren är en reklamtävling som arrangeras av Sveriges Annonsörer. Tävlingen belönar marknadskommunikation som skapat påvisat värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet.

Nyckelord

Kontakter

Vid övriga frågor (kundtjänst)

http://www.lidl.se

Tel:020-190 80 70

Bilder

Lidl Sveriges reklamkoncept "Sån är Lidl" tog hem det prestigefyllda priset 75-wattaren i kategorin årets konsumentkampanj.
Lidl Sveriges reklamkoncept "Sån är Lidl" tog hem det prestigefyllda priset 75-wattaren i kategorin årets konsumentkampanj.
Ladda ned bild

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl förlänger prissänkningen på Matriket till sista april2.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Genom att samla majoriteten av det Från Sverige-märkta sortimentet under ett och samma varumärke har Lidl gjort det enkelt för de svenska hushållen att välja svenska livsmedel. För att öka de svenska hushållens medvetenhet kring svenskproducerad mat och uppmuntra till fortsatt konsumtion av svenska livsmedel förlänger Lidl sin prissänkning på hela Matriket-sortimentet april ut. Via en kupong i medlemsklubben Lidl Plus kan kunderna handla Matriket-produkter till minst 20 procents rabatt vid ett köptillfälle i veckan.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye