Summering av julhandeln 2020: Svenskarna näthandlar som aldrig förr
Inför förra årets julhandel spåddes nya höjder av e-handeln, till följd av restriktioner och råd om att handla online. Nu presenterar Svea data från vad som blev en av de mest intensiva e-handelsperioderna någonsin. Det totala försäljningsvärdet under julhandeln ökade med 63 procent från året innan. Och antalet ordrar steg med 87 procent.
Black Week inledde julhandeln med en ökning om 56 procent sett till den totala försäljningen. Antal köp steg med 72 procent jämfört med föregående år. Cyber Monday som avslutar rea-veckan genererade också en ökning både för antal ordrar och försäljningen totalt.
– Vi visste på förhand att 2020 års e-handelshögtider skulle slå föregående år med tanke på de nya riktlinjer som införts. Många har under året förlitat sig mer på e-handeln, för att minska antalet besök i butiker. För många i branschen har det inneburit en omställning när nätshoppingen ökat snabbt på kort tid. Där snabb anpassning till ökad försäljning och tillräckliga lager inför handelshögtiderna varit nyckelpunkter, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion, Svea Ekonomi.
Ökning bland unga som gamla
Allt fler får upp ögonen för e-handeln till följd av pandemin. Och ruschen inför julen 2020 var inget undantag. Flest köp gjordes av de i åldern 36 till 45. Där ökade antal köp med 70 procent. Den äldre generationen har också börjat e-handla mer. I åldrarna 55 till 65 ökade antal köp även där med 70 procent. Och i åldersgruppen över 65 år så var motsvarande siffra 61 procent.
– Under året har man mer eller mindre varit tvungen att handla online, det ser vi också i datan. Äldre människor har fortfarande en högre tröskel till e-handeln då det är kopplat till digitala vanor. Vilket inte är lika utbrett bland de äldre. Men vi ser att allt fler äldre e-handlar och det är även något som jag tror vi kommer se allt mer av, i takt med att näthandeln fortsätter att utvecklas, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion, Svea Ekonomi.
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och e-handelsexpert
Tel:+46 (0)707 52 32 90emma.lindgren@sveaekonomi.seBilder
Dokument
Om
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Resultatet av e-handlarnas hållbarhetsarbete: Starkare varumärke och nöjdare kunder18.4.2024 10:21:09 CEST | Pressmeddelande
Hållbarhetsarbete är en tydlig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Sveas undersökning E-handelsläget. 44 procent svarar att de arbetar aktivt med att förbättra hållbarheten i sin verksamhet – något som resulterat i många positiva effekter. Samtidigt svarar 42 procent att de inte gör något alls för att e-handeln ska bli mer hållbar.
Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande
Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.
Oförändrad ränta ger hopp bland Sveriges e-handlare4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Efter ett dystert 2023 ser svenska e-handlare ljusare på 2024. Det visar Svea Banks undersökning E-handelsläget, besvarad av 514 svenska e-handlare. Tre av fyra tror på tillväxt under årets första kvartal. Endast fem procent förutspår negativ tillväxt, vilket närmast är en halvering från samma period föregående år.
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum