Superåk av Lindström – ytterst nära VM-medalj

Aaron Lindström slog till med sitt bästa fartlopp i karriären och körde in precis utanför VM-pallen i lördagens Super-G i norska Hafjell.
Aaron Lindström VM-fyra i dagens Super-G. Foto: Henrik Bergqvist/Parasport Sverige

Efter fredagens uråkning i störtlopp var det en revanschsugen Aaron Lindström som kastade sig ut i dagens Super-G i norska Hafjell. Och vilken revansch det blev. Svensken slog till med sitt bästa fartåk i karriären och kom in som fyra. 2,79 sekunder bakom ledande Markus Salcher, med elva åkare kvar att köra. Ingen kunde matcha Aarons tid som därmed kvitterade in sin bästa placering i fart någonsin.

– Den satt riktigt skönt. Både med tanke på gårdagens snöpliga urkörning men också inför fortsättningen i mästerkapet, säger en glad Aaron Lindström direkt efter åket.

Inför världsmästerskapet berättade Aaron om hur han inte valt att formtoppa inför VM eftersom Paralympics bara ligger knappa månaden bort.

– Det här är ett riktigt bra kvitto inför Paralympics, det är precis det här jag vill ta med mig. Att kunna känna trygghet i processen och lita på den plan vi satt upp. Det är otroligt skönt.

Åkare Tid
1. Markus Salcher - Österrike 1:06:37
2. Aleksei Bugaev – Ryssland 1:07:76 (+1.39)
3. Theo Gmuer – Schweiz 1:07:87 (+1.50)
4. Aaron Lindström – Sverige 1:09:16 (+2.79)
5. Jordan Borisin – Frankrike 1:09:70 (+3.33)

Nu väntar en dags vila innan måndagens superkombination, något som svensken ser fram emot.

– Det gäller bara att hålla planen och lita på processen så blir det här bra, säger han med ett leende.

För 18-årige VM-debutanten, Arvid Skoglund, slutade dagen med en urkörning.

Sedan tidigare rapporterat befinner sig det tredje svenska VM-hoppet, Ebba Årsjö, i Sverige för att tillfriskna från covid-19. Det finns fortfarande förhoppningar om att medaljkandidaten ska kunna ansluta kommande vecka.

Alla svenska svenska höjdpunkter under VM

Aaron Lindström. Foto: Gisle Johnsen/IPC

Parasport Sverige har rollen som både Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté och är ett av 72 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 13 idrotter.