Svea Bank AB (publ)

Svea och Sitoo digitaliserar fysiska butiker

Dela
Bank- och finansgruppen Svea har i samarbete med Sitoo lanserat en ny betaltjänst som ska digitalisera fysiska butiker och öka flexibiliteten för kunderna. En lösning som gör att företagare och konsumenter kan betala som på nätet – men i butik.
Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.
Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.

Svea har byggt en integration till Sitoo som gör att Sitoo som ett av dom första kassasystem kan erbjuda Sveas checkout-lösning i kassan. Lösningen låter fysiska butiker ta ett större kliv in i digitaliseringen och unikt för tjänsten är att den hanterar både företag och konsumentköp i samma system. Först ut med att kunna erbjuda sina kunder nätshoppingens smidiga betalmöjligheter i butik är Thule. Lösningen är tillgänglig för alla Sitoos svenska kunder och Svea hoppas att fler återförsäljare och butiker snart tar del av möjligheten.

Kunder i Thules butik kommer vid köptillfället bland annat kunna dela upp betalningen och betala senare via faktura.

– För oss på Svea är det en självklarhet att samma bekvämlighet och valmöjlighet som finns online även ska finnas i butik. Vi är glada över det här samarbetet. Butiker och kedjor behöver idag anpassa sig efter nya tider. Oavsett om det gäller hur man betalar eller om företaget vill utveckla sin verksamhet med e-handel, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.

– Vi erbjuder våra kunder en bred palett av olika betallösningar och vi jobbar ständigt med att utöka vårt erbjudande för att möta våra kunders önskemål. Många av våra kunder har efterfrågat ett alternativ för att smidigt kunna bemöta och hantera både privat- och företagskunder på samma sätt. Tack vare vårt samarbete med Svea är detta nu möjligt och vi är glada över att kunna erbjuda våra kunder Sveas checkout-lösning i butik, säger Isabell Aakervik, Partner & Marketing Director på Sitoo.

– Vi har saknat en funktion i våra butiker som dels gör att vi kan erbjuda mer flexibilitet vid betalningen men också att vi som återförsäljare ska kunna hantera alla våra kunder i samma system – oavsett om det är företag eller konsumenter som handlar. Det blir allt viktigare för oss att kunna anpassa oss och hitta nya vägar för att skapa en bättre upplevelse för kunder i butikerna, Johan Lindell, Store Manager på Thule Store.

För mer information, kontakta:
Thomas Svensson, Partner Manager, Svea Ekonomi
Telefon: 070-545 66 25
Mail: thomas.svensson@svea.com


Om Sitoo: 
Sitoo är ett världsledande molnbaserat mobilt kassasystem för globala retailers.
Med fokus på att digitalisera de fysiska butikerna, knyter Sitoo samman butikerna med varandra och med e-handeln i realtid och möjliggör på så sätt Unified Commerce. Sitoo är ett svenskt techbolag med huvudkontor i Stockholm.

Nyckelord

Bilder

Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.
Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.
Ladda ned bild

Dokument

Om

Svea Bank AB (publ)
Svea Bank AB (publ)
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med trettio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande

Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye