Svensk film vann pris på filmfestival i Chicago

Kortfilmen Wasteland av regissören Gustav Bondeson prisades under helgen på CineYouth Film Festival i Chicago. Filmen tog hem priset för bästa drama. Wasteland kommer nu att visas på Chicago International Film Festival i höst.

Scen ur "Wasteland"

Gustav Bondesons film Wasteland hade premiär i februari och skildrar en brusten relation mellan två män och om den känslomässiga (icke)bearbetningen av detta. Handlingen kretsar kring två personers samtal om livet där huvudkaraktären i samtalet inser att han aldrig tillåtit sig att känna sorg.

Av 400 inskickade bidrag var Wasteland en av de 64 filmer som valdes ut till årets upplaga av CineYouth Film Festival. Festivalen visar enbart filmer av regissörer som är under 22 år och arrangerades av Chicago International Film Festival mellan den 26 och 28 april. Syftet med festivalen är att stötta unga filmskapare i deras arbete.

Under festivalen delades priser ut i olika kategorier och Gustav Bondeson blev en av de lyckliga vinnarna. I och med vinsten blev det också klart att Wasteland får möjligheten att visas på Chicago International Film Festival, en av de äldsta filmfestivalerna i Nordamerika.

Wasteland visades för första gången under en reklampaus på Tv4 den 2 februari i år som en del av Halebop Creative Call, ett initiativ som vill ge utrymme för unga kreatörer och stötta deras arbete.

Se samtliga vinnare här:

Se Wasteland samt läs mer om Halebop Creative Call här:

För mer information kontakta:
Gustav Bondesson, regissör, gustav@north56.se, 076-391 31 22

Scen ur "Wasteland"