Svea Ekonomi

Svenska B2B-företag i ny undersökning: ”Ekonomiskt lönsamt med hållbarhet”

Dela

Idag är arbete med hållbarhet mer eller mindre en hygienfaktor och något som många svenskar och företag ser som en självklarhet. Dessutom pekar allt mer på att det är lönsamt ur ett såväl socialt som ekonomiskt och ekologiskt perspektiv. Men hur långt har B2B-företagen kommit? Fler än åtta av tio uppger att de har en hållbarhetsstrategi implementerad och bara en av tio menar att de inte har det eftersom det inte är lönsamt.

Hållbarhet är inte enbart för större industrier. Det visar bank- och finansgruppen Sveas rapport Digital försäljning till företag. Där har fler än 500 B2B-företag svarat på frågor gällande deras inställning till arbete inom ämnet. Rapporten visar att 74 procent av svenska B2B-företag tillämpat en hållbarhetsstrategi. Nästintill åtta av tio svarar att den inrättats då det är viktigt att ta sitt ansvar. Samtidigt menar strax över hälften av de svarande att det är ett krav från samarbetspartners.

Det är dock inte enbart moral och ett rent samvete som står bakom strategiarbetet. Var tredje svarande uppger att en hållbarhetsstrategi innebär ekonomisk lönsamhet. Bara var tionde uppger att det inte för med sig någon lönsamhet.

– Hållbarhetsarbete innebär ofta effektiviseringar av olika slag. Det kan vara allt från att se över belysningen och pappersförbrukningen till logistikplanering och resor i tjänsten. På så vis leder det vanligtvis till minskade kostnader för företaget likväl som minskat klimatavtryck, vilket givetvis bara är positivt, säger Thomas Svensson, Partner manager och e-handelsexpert, Svea Ekonomi.

Arbete för minskad klimatpåverkan
Det finns ett brett spann av åtgärder företag kan ta till för att minska klimatpåverkan. Nästintill hälften uppger att de väljer hållbara transporter såsom tåg eller andra miljöklassade fordon. Närmare fyra av tio menar även att de aldrig använder större förpackningar än nödvändigt för att inte ta upp transportutrymme. Samtidigt som 31 procent tycker att produktion i Sverige är viktigt.

– Att effektivisera logistik och transport är något som inte bara är viktigt för e-handlare. Det är också de åtgärder som flest B2B-företag valt att vidta. En annan aspekt att tänka på är att försöka vägleda sina kunder till rätt köp och på så sätt minska antalet returer”, säger Thomas Svensson, Partner manager och e-handelsexpert, Svea Ekonomi.

Topp fem vanligaste klimatåtgärderna hos B2B-företag:

1. Välja hållbara transporter

2. Inte använda större förpackningar än nödvändigt för att maximera transportutrymmet

3. Bedriva all produktion i Sverige

4. Guida kunderna till rätt köp för att minska returerna

5. Aldrig emballera produkter i onödan

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 23 maj till 11 juni 2019. Totalt har 501 telefonintervjuer genomförts med vd:ar och marknads- och försäljningschefer som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.

Ta del av rapporten i sin helhet

Bilaga

Har ert företag upprättat en hållbarhetsstrategi?

 

Totalt

Ja

74 %

Nej

20 %

Vet inte

6 %

Varför har ert företag upprättat en hållbarhetsstrategi?

 

Totalt

Vi tycker att det är viktigt att ta vårt ansvar

76 %

Det är krav från samarbetspartners

55 %

Det är ekonomiskt lönsamt

28 %

Annat

7 %

Vet inte

1 %

Varför har inte ert företag upprättat en hållbarhetsstrategi?

 

Totalt

Det är för tidskrävande

23 %

Har inte hunnit/under utveckling

12 %

Det är inte ekonomiskt lönsamt för oss att jobba med hållbarhet

10 %

Vi ser inga fördelar med hållbarhetsarbete

10 %

Vi kan inget om hållbarhet

6 %

Vi är för små

5 %

Vi bryr oss inte om hållbarhet

3 %

Annat

24 %

Vet ej

17 %

Vad av följande gör ditt företag för att minska er klimatpåverkan?

 

Totalt

Väljer hållbara transporter, t.ex. tåg, miljöklassade fordon, cykelbud

45 %

Använder aldrig större förpackningar än nödvändigt för att inte ta upp onödigt transportutrymme

36 %

Har all produktion i Sverige

31 %

Vi guidar våra kunder till rätt köp för att minska antalet returer

31 %

Emballerar aldrig våra produkter/varor i onödan

30 %

Använder bara miljömärkta förpackningar

21 %

Vi klimatkompenserar

21 %

Vi gör inget aktivt för att minska vår klimatpåverkan

3 %

Annat

31 %

Vet inte

3 %

Kontakter

För ytterligare information, kontakta:
Patrik Widlund, CMO, Svea Ekonomi
070-529 42 00
patrik.widlund@svea.com

Bilder

Om

Svea Ekonomi
Svea Ekonomi
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med trettio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Ekonomi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Ekonomi

Allt-i-allo, kläder och teknik: E-handelsbranscherna som ökar mest12.6.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

E-handeln växer fortsatt i Sverige och idag är det inom många branscher mer givet att starta en e-handel än en fysisk butik. Under 2019 startades hela 2 084 nya e-handelsföretag i Sverige. Och den bransch som såg allra flest nya digitala butiker var modebranschen. Hela 526 nya klädbutiker öppnade online under förra året. Det visar bank- och finansgruppen Sveas nya kartläggning.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum