Svenska Mästare 2022 i Triathlon på långdistans

Igår lördag avgjordes SM på långdistans under Borås Triathlon. Stort grattis till Fredrik Häggmark och Jenny Nilsson som nu är Svenska Mästare i Triathlon!

Stort grattis till segrarna i Triathlon SM på långdistans Fredrik Häggmark som tävlar för klubben Västra Ämtervik IF och Jenny Nilsson som tävlar för Team KBK Bikes CK

Tävlingen startade tidigt under lördagsmorgonen med simningen som pga av vattentemperaturen halverades.

Alexander berggren första herre upp. Lisa Hermansson första dam upp. Efter momentet simningen följer cykling därefter löpningen där Alexander Berggren och Jenny Nilsson var först ut.

Under löpningen sprang Fredrik som var två i växlingen från cykel till löp, ikapp Alexander relativt snabbt.

Fredrik som vann på tiden 8:28:36 säger att han är mest nöjd med dagens löpning, hans starkaste gren. Givetvis väldigt nöjd med att ta hem SM-titeln. Jenny hade ledningen under hela loppet och kom in på segertiden 9:31:33.

Andraplatsen på herrsidan tog Jonathan Flod från Triathlonväst på tiden 8:44:03 och på damsidan Lisa Hermansson från Umara Sports Club på tiden 10:02:51. Tre kom Alexander Berggren, Midnight Warriors Triathlon Club på tiden 8:46:21 och Hanna Törnqvist, Åkersbergas Triathlonförening på tiden 10:14:34

Fakta Triathlon: Långdistans 3.8km sim, 180km cykel och 42.2 km löpning.