Svenska Unga Reportrar vann i internationell tävling

13.6.2017 08:20 | Håll Sverige Rent

Två elever från Kalmar har kammat hem förstapriset i den internationella tävlingen Young Reporters for the Environment. Astrid Aronsson och Linnéa Gren från Lars Kaggskolan, som redan vunnit den svenska tävlingen, har nu även vunnit internationellt med sitt fotobidrag ”Mot en ljusare framtid”.

– Vi är så glada och stolta att Astrid och Linnea vann även i den internationella tävlingen. Vi vet att de har lagt ned mycket tid på både fotografi och text och resultatet blev ju fantastiskt bra, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent, som driver programmet Unga Reportrar i Sverige.

I den förklarande bildtexten beskriver de vilken skillnad det gör för klimatet att använda glas i stället för plast. De skriver bland annat: ”Du är konsumenten. Du konsumerar varje dag. Det är dags att se bortom problemen, se att det finns en lösning. Återanvänd. Återvinn.”

I den internationella tävlingen deltog bidrag från 34 olika länder. Bidragen kommer nu att publiceras på Huffington Post kids.

Två andra bidrag från Sverige, ”Är det skillnad på liv och liv?” och ”Skogen kan hjälpa till att mätta världsbefolkningen” fick hedersomnämnanden av den internationella juryn.

Unga Reportrar drivs av Håll Sverige Rent, och ger högstadie- och gymnasieelever en möjlighet att undersöka olika hållbarhetsfrågor och producera egna reportage om dem. Unga Reportrar är en del av det internationella skolprogrammet Young Reporters for the Environment som drivs av FEE, Foundation for Environmental Education.

Här presenteras samtliga vinnare i den internationella tävlingen: http://www.yre.global/stories-news/2017/5/31/yre-international-jury-and-competition-winners-2017

Här kan du läsa mer om Unga reportrar i Sverige och internationellt

Pia Linghede, områdesansvarig Unga Reportrar, e-post: pia.linghede@hsr.se, tfn: 070-723 72 40

Håll Sverige Rent är en ideell obunden stiftelse. Arbetet finansieras av bidrag och projektmedel från företag och myndigheter samt genom insamling till 90-konto. Håll Sverige Rent är medlem i FRII och Svensk Insamlingskontroll.