Sveriges trupp till Grand Slam i Tel Aviv

Den 18-20 februari fortsätter världstouren i judo med Grand Slam i Tel Aviv, Israel. Efter en mindre lyckad premiärtävling behöver samtliga i truppen fler OS-kvalpoäng för att säkra sina positioner inför spelen i Tokyo i sommar. Sveriges trupp till Grand Slam i Tel Aviv består av Tommy Macias -73 kg, Marcus Nyman -90 kg och Joakim Dvärby -100 kg.
Tommy Macias jagar fler OS-kvalpoäng för att behålla sin viktiga topp 8-placering och därmed bli seedad på OS. Foto: Marina Mayorova.

Målsättningen är som den brukar - att tävla om medaljerna. För alla tre är det dessutom extra viktigt med bra placeringar eftersom de inte nådde de önskade resultaten under Masters i Doha i januari.

-       Marcus Nyman ligger i dagsläget på en 15:e plats på OS-rankingen och skulle behöva hoppa upp någon placering för att ligga säker i det fortsatta OS-kvalet. Joakim Dvärby ligger utanför en direktkvalificering men är fortfarande kvalificerad via en kontinental kvotplast. En framskjuten placering bland de fem bästa skulle få in Joakim bland de 18 som ligger på en direktkvalificering, kommenterar landslagschef Robert Eriksson.

-       Tommy Macias ligger sedan tidigare högt upp på rankingen, på plats 8. För hans del handlar det om att ligga kvar bland de som är topp 8 för att behålla sin seedning på OS. Det är väldigt jämt runt hans placering så en bra tävling skulle ge honom ett bra läge för att behålla sin topp 8-placering, fortsätter Eriksson.

Hårda restriktioner när tävlingen genomförs i Tel Aviv

Det har in i det sista varit osäkert om Grand Slam i Tel Aviv skulle gå att genomföra på grund av de hårda reserestriktioner som landet infört till följd av cororonapandemin, men under onsdagen kom det positiva beskedet.

-       Förutsättningarna inför tävlingarna i Tel Aviv är väldigt speciella då Israel har varit nedstängt på grund av pandemin, så till den grad att flygplatsen är stängt för kommersiella flyg. Men judosporten är populär i Israel då det är deras mest framgångsrika idrott i olympiska sammanhang så de har lyckats få tillstånd att köra specialchartrade flygplan med enbart delegationer för tävlingen. Detta i kombination med ett mycket strikt Covid-19-protokoll vilket innefattar flertalet PCR-tester både innan och efter ankomst till Tel Aviv, karantän på hotellet samt att boende och tävlingar lever i en ”bubbla” gör att tävlingen är möjlig att genomföra, berättar Robert Eriksson

-       Självklart blir det här en utmaning för landslaget ur flera perspektiv, men med rutin och erfarenhet från tidigare event under pandemin så är vi övertygade att vi kan lösa detta på bästa sätt utan att riskera lagets säkerhet eller få en för stor påverkan på den sportliga prestationen, fortsätter Eriksson.

Svenskarnas tävlingstider

Fredag 19 februari: Tommy Macias (-73 kg)
Lördag 20 februari: Marcus Nyman (-90 kg) och Joakim Dvärby (-100 kg).

Se tävlingen live här.