The Connecting Europe Express - ett rEUllande järnvägssamtal genom Sverige
The Connecting Europe Express (CEE) är ett initiativ från EU-kommissionen, och ingår i Europaåret för järnväg 2021. Till Sverige kommer CEE den 1 – 2 oktober, och stopp görs bland annat i Malmö, Norrköping och Stockholm.
Under CEE:s tid i Sverige är målet att ge EU-kommissionens representanter en bild av hur den svenska järnvägsbranschen ser på järnvägens möjligheter, vilka erfarenheter som dragits av att ha en av Europas mest avreglerade järnvägsmarknader. Men inte minst, vilka tekniska och administrativa hinder som man anser att kommissionen måste adressera för att öka järnvägens andel av de europeiska transporterna både för personresor och godstransporter.
– Järnvägen står idag för 11 procent av transportarbetet i Europa, men bara 0,4 procent av CO2 utsläppen. Så järnvägen har en stor potential, och kan spela en avgörande roll i EU:s mål om att bli klimatneutralt 2050 - det vill säga lyckas uppnå ”The green deal” utan att för den skull lägga en hämsko på människans inneboende vilja att resa, mötas samt uppleva nya platser och resmål säger Annelie Nylander, Trafikverket, nationell kontaktperson för Europaåret för järnväg 2021.
Bland de ämnen som kommer presenteras ombord på CEE finns ett antal svenska innovationer inom forskningsprogrammet Shift2Rail och Trafikverkets roll i arbetet med godskorridoren ScanMed. Även det i en europeisk jämförelse unika samarbetsklimatet som kännetecknar svensk järnväg ska ges utrymme i programmet.
– Vår förhoppning är att vi med det program och de resenärer vi har ombord lyckas skapa två givande dagar. Målbilden är ett rullande järnvägssamtal där företrädare för den svenska järnvägsbranschenen kan nyttja en unik tågresa för att föra fram perspektiv och utmaningar direkt till de som faktiskt sitter på mandatet att ”växla in” framtidens järnvägsresor och transporter på önskat spår avslutar Annelie Nylander.
Om CEE, The Connecting Europe Express
CEE är resultatet av ett samarbete mellan Europeiska kommissionen och Europeiska järnvägsgemenskapen (CER), europeiska järnvägsföretag, infrastrukturförvaltare och många andra. Resan startade i Lissabon den 2 september, och efter mer än 100 stopp i 26 länder ankommer tåget till slutstationen Paris 7 oktober. Syftet är att visa på järnvägens fördelar, men också adressera de utmaningar som måste lösas för att livet som järnvägsföretag, resenärer och godstransportköpare ska förenklas.
Tåget som besöker Sverige består av ett antal vagnar från flera europeiska länder:
Ungerska MAV skickar med en utställningsvagn, Franska SNCF tillhandahåller en konferensvagn, Tyska DB och Schweiziska SBB kopplar på två standardpersonvagnar, Italienska FS växlar in en restaurangvagn och ÖBB från Österrike rullar med en sovvagn.
Tidtabell i Sverige
- 1 Oktober 12:00 – 12:40 Köpenhamn - Malmö
- 1 Oktober 13:19 – 17:02 Malmö - Linköping
- 1 Oktober 17:20 – 19:47 Linköping - Stockholm
- 2 Oktober 13:07 – 14:53 Stockholm - Norrköping
- 2 Oktober 15:38 – 16:02 Norrköping - Linköping
- 2 Oktober 16:04 – 16:58 Linköping - Nässjö
- 2 Oktober 17:28 – 18:09 Nässjö - Alvesta
- 2 Oktober 18:39 – 21:03 Alvesta - Svågertorp
- 2 Oktober 21:04 – 07:03 Svågertorp - Hamburg
Nyckelord
Kontakter
Annelie Nylander, nationell kontaktperson för Europaåret för järnväg 2021, 070-258 84 20
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Bilder
Länkar
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Trafikverket redovisar uppdraget om kostnadsöversyn för Sydostlänken26.4.2024 10:31:07 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket föreslår nu förändringar som förväntas minska kostnaderna med ca 587 miljoner kr. Ny föreslagen totalkostnad är ca 6 421 miljoner kr där 5 521 miljoner finansieras i nationell plan.
Omkomna i trafiken minskar inte25.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vi ska nå maximalt 133 omkomna och maximalt 2 800 allvarligt skadade i vägtrafiken år 2030. Under 2023 omkom 229 personer. Prognoserna visar att vi missar etappmålet om vi inte gör mer.
E6 förbi Stenungsund öppnar för trafik i sommar23.4.2024 10:00:11 CEST | Pressmeddelande
Nu står det klart att Trafikverket öppnar E6 förbi Stenungsund för trafik tidigare än beräknat och inte som först meddelats till hösten eller senast till årsskiftet 2024. - Vi ligger bra till med arbetet och nu när grundläggningen ute i skredområdet börjar bli klar kan vi därför revidera vår tidplan, säger projektchef Daniel Svensson.
Ny partner i AI Sweden för att stärka transportinfrastrukturen18.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har ingått ett samarbetsavtal med AI Sweden för att driva utvecklingen av artificiell intelligens (AI) inom transportinfrastrukturen. Avtalet är en del av myndighetens satsning på att integrera AI-lösningar och främja innovation.
Bilder i samband med pressträff Göteborg central11.4.2024 13:07:18 CEST | Nyheter
Idag 11 april hölls en pressträff vid deletapp Centralen inom projekt Västlänken. Media gavs tillfälle att uppleva hur den nya stationen tar form, hur tågen kommer trafikera Göteborg C och hur området runtomkring kommer att se ut, med Park Central, nya stationshuset och nya gator, torg och parkmiljöer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum