Thom Birkeland blir Västtrafiks nya CIO

Västtrafik har rekryterat Thom Birkeland till rollen som CIO. Han kommer närmast från Antura AB som CTO och Director Product Development och har tidigare bland annat arbetat som Director R&D på Volvo Car Retail Solutions. Thom Birkeland vill använda IT och teknologi för att öka det hållbara resandet i regionen.

Thom Birkeland, CIO Västtrafik. Foto: Västtrafik

Thom Birkeland började som CIO (Chief Information Officer) på Västtrafik den 1 juni. Utöver ett övergripande ansvar för IT-frågor, vilket innefattar upphandling, utveckling, förvaltning och drift, kommer han även sitta med i Västtrafiks ledningsgrupp.

– Jag har svårt att tänka mig ett bolag med tydligare syfte än Västtrafik och jag känner mig inspirerad av alla engagerade människor som jag har träffat här. IT är centralt på Västtrafik. Ytterst för att serva kunderna och våra partnerbolag men även den egna interna verksamheten, säger Thom Birkeland, CIO på Västtrafik.

Vill göra skillnad
Jobbet lockade eftersom han vill jobba med något som gör skillnad och har en påverkan i många människors vardag.

– Västtrafik har mycket data som jag är nyfiken på vad vi kan göra med för att ytterligare bidra till hållbart resande. Jag brinner även lite extra för digitala ekosystem och jag är nyfiken på hur vi kan fortsätta att bidra med våra öppna data för att sporra innovation i det bredare ekosystemet, även utanför Västtrafik, säger Thom Birkeland.

Thom Birkeland, CIO Västtrafik. Foto: Västtrafik

541 23 Skövde

Kollektivtrafiken bygger på en evigt modern idé. Genom att resa tillsammans minskar vi köer, reducerar utsläpp och sänker halter av skadliga partiklar i luften. Vi bidrar också till ett mer rättvist samhälle och stärker människors hälsa genom ökad vardagsmotion. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje dag reser hundratusentals personer med oss. Det är för dem vi finns till.

Skyddsstopp påverkar spårvagnstrafiken18.8.2020 14:23:33 CESTPressmeddelande

Skyddsombuden på Göteborgs Spårvägar har varslat om skyddsstopp för alla spårvagnar av typen M28 och M29 (de äldre modellerna) från och med idag kl. 13:00. Vagnarna tas ur trafik, vilket innebär inställda avgångar. Västtrafik förstärker med så många bussar som möjligt men det förväntas ändå orsaka stor trängsel på de spårvagnar som är i trafik. Västtrafik uppmanar därför alla sina resenärer att undvika onödiga resor så långt det är möjligt. Orsaken till skyddsstoppet är värmen. Västtrafik följer läget och kommer att uppdatera informationen löpande på sin hemsida.