Tobias Enell ny föreståndare för Gransnäs ungdomsgård

Gransnäs ungdomsgård får en ny föreståndare i sommar. Tobias Enell heter han, är församlingspedagog och kommer närmast från en tjänst vid Svenska kyrkan i Bryssel, Belgien.

Tobias är född och uppvuxen i Tranås, där han under tonåren och genom konfirmationen var mycket aktiv i kyrkans verksamheter, inte minst i konfirmandverksamheten där han var ledare under många år.

Hur känns detta?

- Jättebra. Lite nervöst förstås. Men det känns väldigt, väldigt bra, det är ett drömjobb för mig!

Blev du överraskad att du fick jobbet?

- Ja, positivt överraskad! Under rekryteringen och när jag var jag på intervju så jag visste att jag var intressant, men visste att andra mycket kompetenta personer också fanns med i bilden.

Vad är din vision för Gransnäs?

- Jag vill inte säga för mycket såhär innan jag tillträtt, men Gransnäs har en mycket stabil grund med gott förtroende i stiftet och ett starkt varumärke. Vi går ju in i en ny tid där de ekonomiska kraven är större och det gör att vi kanske måste våga skapa ännu mer egen verksamhet på Gransnäs. Det kan krävas utökat samarbete med församlingar, Vårdnäs, Pilgrimscentrum och så vidare där vi samverkar mer effektivt och gör stora saker ihop.

Du är inte rädd för all administration arbetet innebär?

- Nej, jag lockas av allt detta arbete, det blir en utmaning. Jag kan förstå om präster kan sakna förrättningar och gudstjänster när man istället måste sköta administration, men jag är inte präst utan församlingspedagog och har tidigare sökt mig till många olika platser. Jag har varit i församlingar och sedan i utlandskyrkan, nu får jag prova att vara lägergårdschef. Det är spännande. Vi är samma kyrka men vi går många olika saker, det gillar jag.

Vad ska du göra fram till den 15 augusti då du börjar?

- Jag bor i Bryssel nu och jobbar fram till semestern. Förhoppningsvis är jag med om en öppning, för här är verkligen allt stängt nu, på grund av coronan. Sen går flyttlasset hem till Sverige i sommar!

Foto på Tobias Enell: Privat

Kontaktuppgifter till Tobias:

tobias.enell@gmail.com

Pilgrimsvandringen är i Malmö20.8.2021 08:41:24 CEST | Pressinbjudan

Idag är det tre år sedan Greta Tunberg började skolstrejka för klimatet. Runt om i Sverige uppmärksammas nu detta. Pilgrim's Walk for Future inbjuder press att närvara när vi möter upp Fridays for Futures skolstrejk utanför stadshuset, August Palms gata i Malmö kl. 12:30. Pilgrim's Walk for Future är Europas största klimatvandring. Den går från Vadstena till Glasgow. Idag vandrar vi vår sista etapp innan vi lämnar Sverige för att segla över till Dragör och fortsätta vandringen genom Europa. Pilgrim's Walk for Future är en gigantisk manifestation på nästan 200 mil. I 100 dagar pilgrimsvandrar en grupp med Annika Spalde i spetsen genom Sverige, Danmark, Tyskland, Nederländerna och Storbritannien för att slutligen nå fram till Glasgow och klimatmötet COP26.

Europas största pilgrimsvandring passerar genom Skåne13.8.2021 14:56:48 CEST | Pressinbjudan

Pilgrimscentrum i Vadstena inbjuder press att närvara när Pilgrim's Walk for Future, Europas största klimatvandring, går genom Skåne och Danmark. Pilgrim's Walk for Future är en gigantisk manifestation på nästan 200 mil. I 100 dagar pilgrimsvandrar en grupp med Annika Spalde i spetsen genom Sverige, Danmark, Tyskland, Nederländerna och Storbritannien för att slutligen nå fram till Glasgow och klimatmötet COP26.

Europas största vandring startar i Vadstena måndag 19 juli12.7.2021 11:53:59 CEST | Pressmeddelande

Pilgrimscentrum i Vadstena inbjuder press att närvara vid starten av klimatvandringen Pilgrim's Walk for Future som går från Vadstena ända fram till klimattoppmötet i Glasgow i november. Vandringen startar måndag 19 juli klockan 08.30 i Vadstena. Pilgrim's Walk for Future är en gigantisk manifestation på nästan 200 mil. I 100 dagar pilgrimsvandrar en grupp med Annika Spalde i spetsen genom Sverige, Danmark, Tyskland, Nederländerna och Storbritannien för att slutligen nå fram till Glasgow och klimatmötet COP26.