Tommy Macias föll i slutsekunderna

Med ett färskt VM-silver i bagaget var Tommy Macias en av medaljkandidaterna inför OS i Tokyo i judons 73-kilosklass. Det blev dock ingen OS-medalj för svensken på hans första OS. Det såg den regerande europamästaren Akil Gjakova till när han i slutsekunderna av åttondelsfinalen lyckades kasta Macias och vinna matchen. Därmed var Tommy Macias OS-resa över.

Foto: Marina Mayorova.

Tommy Macias vann den första matchen efter en rysare mot Victor Scvortov från Förenade Arabemiraten. Ca 2 minuter in i matchen lyckades Scvortov kasta Macias och få en waza-ari (halv poäng), en poäng som hade gett honom segern om han hade kunnat försvara sig matchen ut. I den absolut sista sekunden lyckades istället Macias att kvittera genom ett kast. Matchen fortsatte därmed i golden score, där Tommy återigen fick in ett kast på Scvortov och vann matchen.

I åttondelsfinalen ställdes sedan Tommy Macias mot den regerande europamästaren Akil Gjakova från Kosovo. En match där Macias till stor del hade övertaget. Men med bara sekunder kvar av ordinarie matchtid lyckades Gjakova kasta Macias och få en waza-ari (halv poäng), en poäng som han kunde försvara tills matchen var över.

Tommy Macias är därmed utslagen ur OS.

Fler svenska medaljchanser

27 juli
Tävlande svenskar: Robin Pacek (-81 kg)
04.00-07.30 kval
10.00-12.40 återkval, semifinaler, bronsmatcher och finaler.

28 juli
Tävlande svenskar: Anna Bernholm (-70 kg) och Marcus Nyman (-90 kg)
04.00-07.30 kval
10.00-12.40 återkval, semifinaler, bronsmatcher och finaler.

Foto: Marina Mayorova.

Nicolina Pernheim utslagen ur Paralympics efter rekordsnabb match28.8.2021 07:14:00 CEST | Pressmeddelande

Vid Paralympiska spelen i Rio de Janeiro var blinda Nicolina Pernheim ytterst nära att ta hem bronset i 63-kilosklassen. I år var det en revanschsugen Pernheim som åkte till Tokyo med siktet inställt på medalj. Drömmen om en medalj försvann dock i återkvalsmatchen där motståndaren, bara tre sekunder in i matchen, fick in ett benkast på Pernheim som gav henne ippon och därmed segern. Förlusten innebar att Paralympics var över för den här gången för Nicolina Pernheim.

Pressträff inför Paralympics, möt medaljhoppet Nicolina Pernheim i Göteborg9.8.2021 07:00:00 CEST | Pressinbjudan

Paralympics närmar sig och därmed även Nicolina Pernheims jakt på medalj i judo efter den förlorade bronsmatchen senast i Rio de Janeiro 2016. Nicolina Pernheim är blind sedan födseln och var endast 4 år när hon började med judo. Sedan dess har hon blivit en av de absolut bästa inom judon för personer med synnedsättning. Nicolina tävlar i klassen B1 (blinda) men tvingas möta delvis seende motståndare som tävlar i både B2 och B3 då reglerna inom Paralympics inte särskiljer dessa klasser. Nicolina Pernheim är idag 7:a på världsrankingen i 63-kilosklassen och är den högst rankade blinda judokan i sin viktklass.

Robin Pacek utslagen ur OS i jämn match mot världsettan27.7.2021 07:17:46 CEST | Pressmeddelande

Efter två vinster i de inledande matcherna på OS ställdes Robin Pacek i åttondelsfinalen mot världsettan och regerande världsmästaren Matthias Casse från Belgien. Det blev en jämn match där både Pacek och Casse tog poäng i ordinarie tid och matchen fick avgöras i golden score. Även där var det mycket jämt men till slut lyckades Casse få in ett kast på en trött Robin Pacek. En bra insats av Robin Pacek, men som tyvärr inte räckte hela vägen och Pacek är utslagen ur OS.